Världens enda Wahström

En liten klarhet i hur saker och ting funkar i min värld.
Alltså, slumpen spelar stor roll i sammanhanget många gånger, men ibland faller bitarna på plats på ett alldeles särsklit sätt, och ibland får det hjälp på traven av mitt lite udda eidietiska minne.

Nere på Nordtrafik har det länge stått en konsigt liten bil i ett hörne, jag har vagt känt att det verkar bekant, trots att det rört sig om ett hembygge med dimmig bakgrund. Var kände jag igen den från månntro? 

Insikten kom från helt oväntat håll, Stefan Dierkes i Tyskland som sitter på ett stork arkiv över den schweitsiska karosserfirman Ghia-Aigles historik mailade mig om info om en för honom helt okänd Ghia-Aigle vagn som jag oförhappandes hittat i en gammal tidning och publicerat här på bloggen. Hur som helst så gav jag mig i kast med att leta upp just det numret av Teknikens värld från 1959 den hade publicerats i.  När jag tar ut första tidningbunten urr hyllan för att traggla igenom, på den översta tidningen i just den bunten, så är den ju där på omslaget, den konstiga bilen från Nordtrafik!
 Från Teknikens Värld nr 24 1966.


Och här är den, bevarad idag, Nils Wahlströms lilla kärra som byggdes 1959 med motor från en Ford Anglia, främre delen av karossen i handknackad plåt och bakdelen gjuten i glasfiber.


Världens enda Wahlström 999, med en Val på det egentillverkade emblemet såklart.


Teknikens världs repotage i större format. Och den mystiska Ghia-Aiglen då? jo den återfanns i en teknikens värld från 1959, baserad på Volkswagen platta, men bär stora likehter med den Lotus 11 Ghia-Aigle hade byggt 1957 sist i raden. 

                       
  




Kommentarer
Postat av: Raggmunk

Kul liten rackare!!

Postat av: krister

hasses" på bilden" dröm bil!

2009-07-22 @ 09:39:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback