Imperial Import

 

Det ramlar inte lite kul bilar emellanåt, inte i samma strida ström som förut ,men iallfall. Det här är en Imperial Crown hardtop sedan från 1961. En gigantisk bil, och när de andra tillverkarna nådde kulmen av excesser och vågad formgivning runt 1959 så glömde någon tala om det för Imperial, som lät sina 61:or bli verkligen over the top.

Imperial var dyra exklusiva bilar i små upplagor, just denna modell är 1961 års "volymmodell" med 4769 byggda. För sådär lite över 20 år sen när en sådan här ovanlig vagn var nästan komplett okänd stod just en sådan här på en gata uppe i Kålltorp, Göteborg. Svart, med sina stora fält i rostfritt med breda kromband längs taket, fristående lampor fram och bak och helt jäkla enorm. Längden är nästan sex meter, och dom väger 2,3 ton.
Liknade inget annat man sett. Inredningen med sin superelliptiska ratt, tryckknappsautomat och massa märkligheter är om möjligt ännu mer bisarr än utsidan. 

 Där på gatan stod Imperialen i flera år...  Och när jag till slut fick tummen ur att ta reda på ägaruppgfiterna för att lägga ett bud på den så bar den helt plötsligt puts väck, suck. 

Imperials innanmäte, jupp ratten ser faktiskt ut så!  knapparna på vänster sida styr växellådan, till höger klimatanläggningen. "Swivel seats" sätet svänger ut när man öppnar dörren, maxat.

  

Här ser man även profilen med de enorma fenorna med baklysen hängades fritt under fenspetsen och de fristående lamporna fram, Imperial var inget för blyga, eller för fattiga med en prislapp på 5649 dollar.



Och 1992 sumpade jag alltså chansen att kunna få tag i en just sån här för troligtvis ganska billig slant...

Kommentarer
Postat av: svensson

Slutet för barockdesignen (som du antyder), sedan com "clean look" med rakare linjer och mindre krom.



Fantastisk bil!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback