Jeepar från glömskans träskmarker


Arméfordonet som ironiskt nog stoppades av kriget själv. En väldigt intressant konstruktion, liksom tyska Tempo Vidal har den en förare i varje ända med separat styrning och två motorer som driver var sitt hjulpar, men var dessutom amfibie. Denna byggdes och provades av Daf 1939.


Jeep togs fram som en tävling mellan tillverkarna, bästa förslaget vinner, och det gjorde prototypen från den relativt okända Bantam. Så denna Ford Pygmy skrinlades. Fast Bantam-Jeepen kom ändå i huvudsak att byggas av både Ford och Willys.





Omkring 1944 så utvecklade Standard i England denna lilla nätta Jeep för djungelförhållanden. Dessutom var den så lätt att den skulle vara bärbar! Vilket dessa två chummy chaps demonstrerar här.




Traktortillverkaren Moline Minneapolis tog även fram ett förslag till ersättning för Jeepen som dock inte blev mer än denna prototyp




Davis tillverkade i huvudsak små trehjuliga nyttofordon och även en lite trehjulig sportvagn. Men dom gjorde även ett helt seriöst förslag för amerikanska armén på en trehjulig Jeep 1948 som förståeligt nog fick tummen ner av krigsdepartementet.  




Så här har ni nog aldrig sett en Porsche. Typ 597 byggdes i ett par exemplar 1955. Samtidigt tog  Fletcher i USA fram denna snarlika prototyp i samarbete med Porsche.


 

Den svenska bandvagnen från Hägglunds tjänstgör jorden runt i både militär och civil skepnad, men konstruktionen är inte alls Hägglunds från början. 1961 tog Canadair fram denna prototyp för kanadensiska armen, dom nappade inte men en liten serie byggdes varav en del hittade till ett skogsbolag i New York state, och två exemplar såldes till Sverige och där faller pusselbitarna på plats.



Kommentarer
Postat av: Peter Larsson

Vad lämpligt! Ditt senaste inlägg är också krigsinspirerat! :-D

Postat av: svensson

Översta bilden: man får för sig att alla jeepar skulle köras i terrängen, men jag gissar att 99% av alla vägmil skedde på väg - kanske dåliga vägar men dock.



Den enda terrängkörda jeep jag sett var en tg 11 i lumpen, körd av ett motorbefäl när vi hade bandvagnsutbildning; han kunde köra denna terrängbil i ett uselt bandvagnsspår, uppför glatta klippor mm hur lätt som helst. Inte något varje basse klarar.



(I lumpen sa man just "jeep" även om tg:n, lite oegentligt även i mina öron.)

Postat av: Mårten

Aha, hos oss kallades dom elva-bilar och tretton-bilar

2009-03-21 @ 10:05:08
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: svensson

Ja - och det var befälen som sa det konstigt nog. De som annars var så petnoga med att säga "sprängpatron" istf "tändhatt" osv...



Det var på I 21 i Sollefteå, 84-85 för övrigt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback