Karosslära - del 5
Vad vi generellt kallar Kombi har många olika namn. Den första gången namnet kombi dyker upp är i början på trettiotalet med Wanderers "Kombinazionswagen" som var en personbil som kunde fungera som skåpbil med hel öppningsbar lucka baktill.
Så en kombi är ursprungligen en slags MPV alltså. Men skåpbilar hade det funnits länge, oftast byggde man skåp på en befintlig bil hos närmaste verkstad. Men redan 1903 presenterade Oldsmobile en modell dom kallade för "Pie wagon" byggd från fabrik.
Detta är urtypen för så kallade Deliverys som senare blev populära. I england kom dessa tidiga skåp att kallas bread vans senare kortat till vårt idag bekanta van I Frankrike var de lika populära och kallades Fourgonette alternativt för Boulangeres (bageribilar, samma som engelskans bread vans) Och i Tyskland var samma skåpbil en Kastenwagen
Men det fanns en annan föregångare i denna tid som har sina anor i hästvagnsepoken, som hette Shooting brake.
Shooting brake kan närmast översättas som jaktvagn och var en självklarhet på varje större engelskt gods där man kunde sitta upp baktill för att dra ut och jaga på ägorna. Shooting brakes var alltså påkostade vagnar som då står i paritet med senare tiders Estate wagon Men för sitt ändamål var det ju faktiskt ett Sports utility vehicle alltså en SUV.
Rolls Royce Shooting brake anno 1910.
Namnet Shooting brake kom att leva kvar rätt länge I England när det gällde de lyxigaste specialbeställda stationsvagnarna, speciellt Aston Martins konverterade till kombi benämns med detta in på 90-talet. Och 2005 visade Audi upp en conceptbil med samma namn.
1966 Aston Martin DB5 "Shooting brake"
I Frankrike har namnet samma bakgrund men dock i förvanskad form, och än idag benämns alla typer av kombibilar där som Break
Under 10-talet i Amerika kom en annat slags nyttofordon som hade ett öppet karosseri i trä och saknade rutor. Mest för befordran av last och passagerare, oftast baserat på personbilschassin hette dessa Depot hack
En typisk Depot Hack på T-Ford från 1914.
Från dessa gick man under 20-talet över till att tala om station wagon då med mer personbilslik kaross och interiör, men sidorutor och sånt var ännu ingen självklarhet. Det dröjde dock länge innan dessa dök upp som reguljära modeller hos tillverkarna och även då anlitades utomstående karossmakare för jobben. Men redan 1929 kunde Ford erbjuda station wagons för sina kunder. Men inga sidorutor i den förrän 1936.
Plymouth Westchester Suburban wagon från 1938 är en typisk 30-tals stationsvagn. Suburban-namnet kom även att senare användas för att beteckna just stationsvagnar hos Dodge och Plymouth medan Chrysler som var i den högre prisdivisionen kallade sina för "Town&Country wagon"
Och då kommer vi över till vad en Estate wagon är. Det är egentligen bara prislappen. Namnet estate wagon är mer i linje med de tidiga påkostade shooting brakes som man hade på stora gods = estates.
Det var fortfarande både dyra och rätt sällsynta bilar, först på femtiotalet slog kombin igenom hos allmänheten.
I sverige kallar vi ju utan större klassåtskillnad lite slarvigt alla slags kombibilar för antigen stationsvagn, herrgårdsvagn eller bara kombi.
I Italien uppstod vid denna tid en liknande benämning som används på kombibilar Giardineras vilket närmast kan översättas som trädgårdsbil.eller gårdsbil. I diminutivformen Giardinetta heter så stationsvagnar där än idag.
Länge använde man trä som bärande delar i dessa, och kallas då för "woodies" vilket är felaktigt, för detta namn har aldrig använts på en kaross utan är en senare tids benämning på desamma.
Pontiac Streamliner från 1946. en typisk "Woodie". som det ju egentligen inte heter utan bara station wagon
En typ av kombi fanns hos Kaiser-Frazer under åren 1949-1953 som ett alternativ till de andra tillverkarnas "business coupes". En vagn med sedanens profil fast med helt öppningsbar bakdel, och fällbart säte, så är detta teknikst sett en Halvkombi ett par decennier före halvkombin.
Sen fanns även en typ av kombi främst för ambulerande marknadssäljare som hade uppkommit under trettiotalet, utvecklad ur depot hack, men fanns genom femtiotalet främst i USA. Dessa hade skåp med uppfällbara sidor och kallas då för Canopy express som här en Chevrolet 3100 från 1950.
Personbilsbaserade skåpbilar hade ju funnits nästan sen bilens barndom, i direkt nedstigande led till Oldsmobiles "Pie wagon" så var deliveries en vanlig syn i många länder.
De kallas även Panel delivery, eller panel van om de sitter på större chassin. Sedan delivery är reguljära personbilar med två eller ibland bara ett säte. Och igenlagda karossidor.
Tidig delivery från Chevrolet 1933. Efterkrigsdelivery Ford 1946 . Renault 4CV som delivery? Ja faktiskt det fanns det med. För just danska marknaden byggdes speciella deliverys pga deras skattesystem, Till och med SAAB gjorde deliverys enkom för danmark, Varevogn hette dom där.
Triumph Herald delivery, I England kallades lite större skåpvagnar för Van medan man mer och mer använde namnet Courier för dessa mindre. Datsun 120 Y som delivery också en danskspecial. Bland de allra sista amerikanska deliverys var Chevrolet Vega 1975. Men på samma sätt byggs det personbilar med igenlagda rutor än idag på vissa marknader, här en tredörrars Peugeot 206 från Argentina.
I början på femtiotalet började man fasa ut träkarosserna mot hela stålkonstruktioner. Efter det var träet degraderat till enbart dekor, övergången skedde runt 1950-52 och trädekoren var inte ens trä utan imitation i plast istället.
Sportkombi, som namnet låter en sportig kombi, från sextiotalet så har vi ju innan Aston Martins shooting brake som exempel , men ju även BMW 2002 Touring, Volvo 1800ES, Reliant Scimitar och Jensen-Healey GT var ett par stycken av dessa av de kortlivade sportwagons
Dessa ersattes rätt omgående av Hatchbacks, tredörrars kaross med baklucka som öppnades uppåt. Hos Toyota och några kallade man samma stil för liftback oftast då baserade på sportcoupé modeller som denna Toyota Celica liftback 1978.
Under sjuttiotalet så gjorde man hos både AMC och General Motors sina midsize-bilar som hatchbacks. Dessa var rena coupéer där hela bakpartiet fälldes upp Som Oldsmobile Omega 1977, identisk med coupén sånär som på luckan.
Senare började man även göra femdörrars hatchback som ju är en reguljär kombi med mer sluttande baklucka. En kombistil vi är väldigt vana vid att se just i Sverige, men inte lika vanlig på de flesta andra europeiska marknader. Här kallas den ibland felaktigt för halvkombi men det är egentligen en kortare sedan med tre eller fem dörrar och helt öppningsbar bakdel som på Volvo 343.
Vissa tillverkare använder egna beteckningar för sina stationsvagnar. BMW:s första kombi kom först 1989 och då återupplivade man namnet från tidigare sportkombin "Touring"
Toyota använder också "Touring" Likaså Chrysler på sin senaste 300C wagon.
Förr delade Ford in sina i tre serier dyrast var "Country Squire" med träsidor, "Country sedan" var mellanmodellen och "Ranch wagon" den simplaste. Hos Mercury hette desamma Colony Park, Villager och Commuter.
Fransmännen kallar dom generellt för Break men har den extrasäte så blir det en "Familiale" och i snikutförande för "Commerciale" Ett tag kallades tidigare stationsvagnar med träkarosseri för "Canadienne"
Peugeot "woodie" 202 canadienne från 1948.
Ramblers tidigare stationvagnar kallades ofta i de luxe utförande för "Greenbrier" och senare så fick de heta Cross Country wagons. på sextiotalet såldes Cross countrys som five door sedans om de hade sidhängd baklucka. På sjuttiotalet så var deras wagons tekniskt en halvkombi som hos dom hette "Sportabout"
Opel har alltid kallat sina för "Caravan" och hos Volkswagen heter dom "Variant" och Audi "Avant"
Så nu vet vi att kombibilen är äldre än kombin, och MPV:n och SUV:en fanns redan för hundra år sedan. Och att det aldrig byggts nånting som heter "woodie"
Nästa gång tittar vi på Kegresser, Jeepar och vad en stadsjeep inte är för något.
Mycke fakta äre...
Jag gillar t ex detta du sa i början, att tyska "Kombinationswagen" är ursprunget för vår term "kombi". Det visste jag inte.
Mycket imponerande! Tack!