The Melin collection - fortytwos
Två saker om dom amerikanska 42:orna, för det första såg dom generellt lite egendomliga ut, för detta andra är som sällsynta som hönständer.
Produktionen av nästkommande årsmodell inleddes på hösten 1941, men den 6:e december anföll Japan Pearl harbour och USA drogs med i kriget. Industrin fick order om att ställa om för krigsproduktion och inledningsvis ransonerades vissa råvaror. Från 1:a januari 1942 fick man färdigställa bilar som det fanns order på, men dessa var det inte alls säkert att kunden fick. För dom öronmärktes först och främst för försvaret och så kallade lend-lease avtal. Något senare gick en ny propå ut att allt krom, nickel, koppar och rostfritt skulle användas för krigsindustrin. Därför kom de allra sista 42:orna att få målade blankdelar och en del detaljer som navkapslar och dylikt i plastmaterial istället. Dessa sista kallas för "Black-out cars" som byggdes innan totalstoppet för personbilar infördes den femte februari 1942.
Så därför är 42:orna så pass sällsynta, dom gjordes bara under ett par månader och exporten var nästan obefintlig då resten av världen redan stod i brand.
Varför dom ser lite egendomliga ut kan bero på att man skulle hos samtliga försöka "toppa" 41:orna , och art-deco designen fick blomma upp hämningslöst. Under krigsåren fick man dock tillfälle att strama ner designen något för de första efterkrigsmodellerna som presenterades för 1946.
Samtliga bilder tagna under tidigt femtiotal i Salt Lake City , Utah.
En Buick Special wagon var en sällsynthet, bara 326 stycken han byggas innan stoppet februari 1942, detta ser ut att ha varit en "black-out" bil . Vita plastringar på fälgarna användes som dekor eftersom man inte längre fick möjlighet att kunna gjuta däck med vita sidor.
Pontiac byggde totalt hela 85555 bilar som 1942 års modell, men det är ändå lite jämfört med de 333061 som gjordes året innan. Här en Streamliner Eight sedan med den lite överdesignade grillen som var så särskild detta år.
67999 Oldsmobiles byggds 1942, denna kaross kallades "B-44" i reklamen för att påvisa att det var så här alla 44:or skulle se ut när de kommit ikapp Oldsmobiles nya design. Några 44:or byggds som bekant inte över huvudtaget.
Detta ser ut att vara en series 66 club sedan som då gjordes i blott 3557 exemplar. Sällsyntaste Oldsen var series 68 stationsvagnen som bara hann göras i 56 ex innan bandet stannade.
Fords hann bygga hela 160000 personbilar från och med den 12:e September innan totalstoppet infördes, många kom dock att hamna inom krigsapparaten. Men under krigsåren gick man inte sysslolösa hos Ford heller då man gjorde Jeepar och många andra delar åt dels flyget och flottan.
I och för sig så byggdes det sporadiskt personbilar under krigsåren efter stoppet 5:e februari. men det rörde sig oftast om specialbeställningar från regering och armén, totalt rörde det sig 147 bilar. Vissa privatpersoner främst inom jordbrukssektorn och civilförsvaret kunde även få ansöka om särskilt tillstånd för att få köpa främst lätta lastbilar.
Inressant inlägg!
Jag har ibland funderat hur 42:orna såg ut och nu har jag fått svar.
Att de fränade till designen lite, det var den begynnande BAROCKEN som knackade på dörren (krom och fenor). CLEAN LOOK från 60-talet däremot var klassicismen.
eller Art-decons dödsryck :)