Bentleys som man inte trodde fanns


har tidigare avhandlat en hel del om specialkarosserier från förr. Skicket med detta lever till viss del kvar än idag. Många välbeställda låter firmor göra om sina lyxbilar allt för att bräcka grannar och övriga välbeställda polare.
Så finns de dom som har såpass välbeställt att de låter lyxbilstillverkaren själva skräddarsy bilen åt dom.

Men så finns det en liten klick som till och med står över det. Dom som avtalar med lyxbilstillverkaren att låta utveckla och seriebygga helt egna modeller enkom för dom själva och betalar för det.

1994 Visades Bentley Concept Java upp som just en conceptbil, trodde vi...


I hemlighet sattes den i serieproduktion. Åren 1994-96 byggdes Bentley Java som coupé, cabriolet och även stationsvagn.


13 Javas vet man har levererats til Brunei, och kunnat spåras genom chassinummer, Stationsvagnen verkar gjorts i två utförande Java 700 och Java 710. Hur många de är totalt är ovisst. 


Den här vagnen rullar i London och har felaktikgt ibland tagits för en Aston martin prototyp, men det är alltså en Bentley. 
Den kallas Bentley Rapier och sex stycken har byggts. SAmtliga ägds av Prins Jefri Bolkiah, sulanten av Bruineis bror. En finns stationerad i London , de övriga hemma i Brunei.
 

Bentley SUV? Jodå det har byggt det med, 1995-1996 gjorde man ett par exemplar på Range-Rover plattform med chassikod BQxxxx/SCBTH98C och kallades Bentley Dominator. Sex stycken producerades.

Med Pininfarinas hjälp så designades Bentley B2. chassit var en modofierat Continental type R platta men fick unika chassinummer.  Detta är den första som byggdes 1994 med chassinummer BP3000/SCBZB04C2SCH52389.  
Totalt har det byggts 17 stycken Bentley B2.



B2 följdes av B3, återigen en Pininfarina-design. byggdes 1995-96 i en serie av 12 exemplar. Och ja, dom bor allihopa i Brunei...



Detta är Bentley Silverstone en roadster med plåtcabriolet. Sju stycken skall ha byggts. Dock utfördes karossjobbet på dessa inte av Bentley själva i Crewe utan lejdes bort. Uppgifter säger att Metalcrafters i Kalifornien gjorde dessa jobben och totalt skall de ha gjort 19 Bentleys åt det bruneiska sultananet. 


Sju av de nitton benämns Silverstone, men då skall det finnas tolv till då. Det finns en del Bentleymodeller som varit så hemliga att det inte finns bilder på dom. 

Dessa tvp spionbilder från 1994 antas vara nånting som benämdes Bentley Grand prix. Den gula roadstern kan då kanske vara Bentley Imperial eller Camelot.  2 Grand prix finns chassinummer på och bilder på en röd dito.



Vad vi rett ut så länge så är detta Bentley Buccaneer från 1996. chassinummer
KF9928 SCBZH16C3TCH00434 och byggd hos Bentley i Crewe.


Det finns en dålig bild på vad som antas vara Bentley Monte carlo, och även Bentley Pegasus men ingen som visar helt hur bilarna sett ut.
Vad som inte dykt upp i ljuset än men finns i chassinummerserierna är modellerna Bentley Camelot, Sceptre och Phoenix.  Dessa skall också byggts perioden 1994-96 men inget mer är känt annat än att dom mest troligtvis finns i Brunei bland alla dom andra.


Kommentarer
Postat av: Göran Rosén

Bäste Svammelsurium!

Tack för en i stort sett utmärkt blog med intressant innehåll!!

En liten kritisk anmärkning för att inte förflacka det svenska språket är dock följande.

En vagn eller bil med nedfällbart tak, av vad slag det vara må, benämner man cabriolet, vilket betyder just vagn eller bil med nedfällbart tak. Detta tak benämner man sufflett om det är gjort av tyg eller annat liknande material. Nedfällbart tak gjort av plåt skall kallas nedfällbart plåttak.

Att färdas med talet nedfällt kallas just att färdas med nedfälld sufflett eller med nedfällt tak. "Man kör alltså öppet". Den hemska och totalt språkligt felaktiga horrören "nedcabbat" bör naturligtvis aldrig användas i vårt svenska språk!

Med bästa hälsningar från en äldre språkbevakare.



Göran Rosén / f.d. ägare till MG TF 817 m.m.

2011-10-29 @ 22:19:46
Postat av: Mårten

och att åka med Att färdas med talet nedfällt.. är inget problem då, språkligt sett?

Postat av: Pelle Holmqvist

OM man som användare av det svenska språket inte kan förstå saker som "nedcabbat" eller "Plåtcab" trots att man befinner sig på en bilsida OCH har varit ägare till MG eller vad som helst, då är det nog VILJAN att förstå som är det största problemet... Men , är talet nedfällt så är det nog DET som är problemet ! !

2011-10-31 @ 15:53:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback