en blandad söndag på Tjolöholm
Klockan tio på söndagen slår portarna upp för Tjolöholm Classic car show, för allmänheten alltså. För oss utställare börjar köerna ringla sig in genom den trånga grindstugevägen redan före åttasnåret.
Cadillac Eldorado med en Volvo PV i hasorna från Landvetter, vacker röd Ford Thunderbird i morgonsolen, sedan en ovanlig och elegant Riley 4/68 från 1961. Och en Studebaker Avanti, av Raymond Loewys speciella design som byggdes 1963-64.
Patinerad Chevrolet brandbil från 1929 letar efter sin plats på fältet, ett par engelska trevligheter, Sunbeam Rapier från 1965 och en Vauxhall Cresta som kört från Norge. Alla körde inte in för egen maskin en del fick åka släpvagn dit som denna fina tidiga Audi 72 från 1966. Den skulle stå i sponsorfållan hos Audi-VW-Porsche i fint sällskap med bland annat dessa två unika vagnar.
Det rör sig om Stig Blomqvists Audi Quattro från 1980, den första fyrhjulsdrivna rallybilen som han 1984 tog världsmästartiteln med, brevid den står monstret Quattro Sport S1, vidareutvecklingen för den sanslösa rally grupp B som uppkom 1982, denna vagn kördes då av Hannu Mikkola/Arne Hertz. det blir inte så mycket mer legendariskt än så här.
Stående inslag på Tjolöholm, Morgans , ingen classic car show utan denna ur-engelska sportvagn. Likaså är Triumph alltid tarikgt representerat här. Näst i raden är inte lika vanlig, det är en tidig Hillman Minx cabriolet från 1951 här står med en rad Sunbems bakom sig. Och så oerhört trevlig att få se en livs levande Allard från 1948. Denna ovanliga hybrid-britt föregick Shelby Cobran med att stoppa stor amerikansk V8 i en engelsk sportbil. Carroll Shelby körde förresten Allard innan han började bygga egna grejer. Mer om Allard här: http://www.allardmotorcompany.com/pages/history/history.asp
En av flera Aston martin representerade på Tjolöholm, en DB 2 drophead från 1950. Och famlijen Ericsson från Älmhult poserar i stilig mundering vid sin fina och ytterst ovanliga Lea Francis från 1949. Denna Triumph är mer ovanlig än vad man kan tro, det är ingen TR5, utan TR250 som byggdes bara under 15 månader 1968-69 främst för USA-marknaden, och skiljer sig främst genom att bränslinsprutnigne ersattes av dubbla Zentih-Stromberg-förgasare. Sist i raden en Sunebam Alpine, brevid den skymtar ulven i fårakläder, Sunbeam Tiger, som istället för Alpinens beskedliga 1500cc fyra fick 260" V8:an från Ford Mustang.
Då brittiska fordon upptar en stor del av showen så tar vi en vända till. Till vänster en liten men flott modell i brittisk badge-engineering anda.. Samma modell byggdes som Austin, Morris, MG, Riley, Wolseley och som i detta fall, i topputförande såldes den under namnet Vanden Plas. Wolseley Hornet från 1934, och en elegant rymlig MG Magnette från 1958. Sist i raden en stor pampig och konservativ vagn, det ser ut som en 40-talsvagn men är faktiskt från 1963. Det rör sig också detta om en Vanden Plas.
Jaguar representerades av två klubbar, här syns en fin 3,4 litre saloon som i efrhand brukar kallas mk.I, och en XK150 roadster. Modernare Jaggor, en fin rad XK8:or fanns med också. Likaså Rover hade många fordon på plats, här en nyare Rover Sterling coupé som är både ovanlig och elegant, fast det egentligen är en Honda Legend med nya emblem.
Och bland de vildaste på MG-avdelningen , någon har alltså skohornat ner en Jaguar V12 motor i en MGB!
Ännu en V12-försedd maskin dök upp, Bertil Gerhardt kom förbi och bjöd på en magnifik uppvisning med Biltemas Supermarine Spitfire.
Så är det dags att ta en titt utanför området, på parkeringen utanför brukar det stå minst lika spännande fordon som inne på fältet.
peugeot 202 hade ett säreget utseende, nästa bil är en mycket ovanlig Nash Lafayette från 1936, tiden då art-deco designen stod på topp. sen några nästan nprmala vagnar, Ford Fairlane från 1958, en Skyliner alltså med plåtcab, och en väldans fin Buick Electra 225 från 1959.
Ett par Rolls Royce hade letat sig dit, detta en nyare Silver Spirit från 1986. Nästa bil är en tidig Borgward Isabella från 1955, så tidig att den fortfarande hade kvar föregångaren Hansa 1500:ans grill. En inte så diskret Mercury Park Lane från 1965 och sen en Chevrolet Corvair Monza från 1964, en av de märkligare USA-bilar som byggts.
Fenomalt fin Ford LTD coupé från 1971, denna har bara rullat 1800 mil sen ny och är i ett sagolikt skick, är även till salu och mer av den finns att se på http://www.blocket.se/. Några mer brittiska sportbilar, TVR 350i från 1986 och den extremt ovanliga Scpetre R42 som ett tag hade svensk inblandning i form av Anders Hildebrand. Bara 23 stycken blev byggda 1996-97. Sist en oerhört fin och välhållen Chevrolet Impala från 1970.
Buicks vackra fastbacks hette Sedanet, här en 49:a, och en lite modernare fastback i form av en ovanlig Matra Bagheera från 1975. Mer franskt, Citroen b11 Sport från 1950 och sist en 1954 års Pontiac Star Chief cabriolet.
Och tillbaks in på fältet och så kikar på en samlig amerikanska fordon, och vad trevligt att där få se en Rambler, en Six Super från 1958. Den här Chryslern luktar landshövdingebil, svart svensksåld fyrdörrars new Yorker från 1967. 1928 hette Chevrolets program National, och denna Imperial Landau sedan var deras kortlivade försök att erbjuda en exklusiv Cheva. och ett par färgklickar, Ford Thunderbird 1956.
Mustangavdelningen var som vanligt välfylld med Mussar från alla årsmodeller, först en Mach 1 från 2003, och en gul Boss 302 cab från 1970. Dessa är inte så vanliga som man kan tro, 1970 byggdes bara runt 7000 cabrioleter, och hur många av dom som var Boss 302-bilar är okänt, men hela tre stycken fanns på Tjolöholm i år. Firebird-klubben var på plats med bara tre bilar i år, närmast en 1969 Firebird 400. Hot rods på classic car show? jodå, Coasters car club visade upp både fina och busiga byggen, närmast Odlons brutala Dodge.
Franskt var underrepresenterat i år, främst fanns ett par Renault på plats som en R8 Major från 1965, R16TS från 1976 och anti-bilen R4 i sitt "hottaste" utförande, GTL med alu-fälgar från 1982. Citroenklubben var på annan plats i år, så den delen av fältet var tomt sånär som på Christian Traneflod och Find Svendsen som iallfall var på plats och höll ställningarna med Citroen GS och SM.
Special 1. De Lorean hade jubileumsträff och hade dragit ihop hela sex av dessa märkliga bilar, vilket är hälften av alla sådana i hela landet.
Kaross i borstat rostfritt stål, en av dessa hade dock lackats röd vilket inte heller är helt oklädsamt. Så lärde man sig äntligen att se skillnad på tidig 81:a sen 81:a och 82:ans modell.
Special 2. JC Indigo var ett svensk sportbilsprojekt som kantrade efter knappt 40 bilar byggda, här fanns hela sex av dom på plats
Svenskt, RPB stod för Racing Plast Burträsk och byggdes på VW-platta, detta en av de sista RPB GT från 1970. Tidiga SAAB 99:or är det ont om, folkrace har tagit kål på de flesta. SAAB Sonett II med V4 motorn som tvingade fram den enorma bulan på huven på den lilla bilen. Volvon i grönt är en PV60 från 1946, en av 25 som beställdes av försvaret i detta utförande.
Kan en Volvo 240 under några omständigheter vara intressant? Nja, jo kanske om det handlar om den rätt okända och sällsynta 60-års jubileumsmodellen från 1987. Traktorer kan också vara klassiker, här en Volvo T230 från1959. Och en välkänd syn förr, orange televerksduett. Och ett par röda glänsande PV544:or.
Största svensken var dock denna Scania LS85 från 1952
Och en egendomlig svensk för den är byggd av GM. General Motors Nordiska i Stockholm konstruerade och byggde denna eldrivna motorcykebilen under krigsåren under namnet ELC.
Enda tjecken på plats, magnifik Tatra 603 kom från Danmark. en provsitting bjöds på och fann en påtaglig Citroen DS-känsla i den, lika bisarr i design som konstruktion med en luftkyld hemi-V8 monterad bak.
Tyskt, Mercedesklubben brukar ta upp en stor yta och så även i år. Men först en NSU, den wankelmotoriserade Ro80 som byggdes 1968-77. Mercedes 300 från 1952 är en svulstig och pampig lyxcabriolet, nästa är bil med speciell bakgrund, en 230 byggd 1941 och en av fem som beställdes av Wehrmacht för att skeppas till det ockuperade Norge. och sedan mercedesklubbens charmiga L407 servicebuss från 1966.
Vackra Karman Ghia här som cab från 1964, och mer tyskt sextiotal i mellanklassen, BMW1800 och Ford taunus 17M. Samt en Wanderer W24 från 1939, ett märke som aldrig var särskilt vanligt på våra vägar.
Italienskt, Alfa Romeo 2600 Sprint från 1966 är ingen vanlig syn. Och en tidigare 2600 Spider från 1962. Lika röd är denna lilla Fiat 850 Bertone Spider från 1970. och en större Fiat 1500 från 1966.
En Fiat 128 från 1975 som inte rostat bort, och sen en Fiat som faktiskt inte är italiensk för det rör sig om en Neckar jagst, som licensbyggdes av NSU i Tyskland. Ferrari visade upp både nya och äldre vagnar, en ny F430 och den klassiskt vackra 246 Dino, som egentligen inte hette Ferrari alls utan bara Dino.
och lite blandad kompott från fältet, Chevrolet Corvette Z06 427 anspelar på dom gamla legendariska bigblock-corvetterna, och byggdes i just 427 exemplar. Brittiskt majestät, Daimler med Empresskaross från Hooper. Holländska sorgebarnet Volvo 343 fanns att få i en speciel R-sport version, få byggda gör denna till samlarobjekt idag. Och vad som är en riktigt speciell Volvo PV653 från 1933 den enda byggda med toppventilsmotor och en av två som försågs med specialkarosseri från Norrmalms.
Tyskfordar från femtiotalet ser man sällan, men denna Taunus 15M från 1957 var riktigt prydlig. En DKW F89 från 1952 ser man inte heller ofta då denna lär vara en av bara tre körbara i landet. En av två tidiga Citroener på plats, en 5CV från 1922 och Lotus fanns ju givetvis på plats i massor här en speciell Elise 111S från 2000.
Dett var ett axplock av vad som fanns att beskåda på Tjolöholm Classic i år, så nu får vi tacka alla inblandade för att återigen gett allt för att sy ihop denna kanonutställning av hög klass. Och så avslutar vi med en bild på Nordeneys i sin nyinköpta Rolls Royce Silver Shadow från 1967, en bil som från början tillhört Broströmsfamiljen
Cadillac Eldorado med en Volvo PV i hasorna från Landvetter, vacker röd Ford Thunderbird i morgonsolen, sedan en ovanlig och elegant Riley 4/68 från 1961. Och en Studebaker Avanti, av Raymond Loewys speciella design som byggdes 1963-64.
Patinerad Chevrolet brandbil från 1929 letar efter sin plats på fältet, ett par engelska trevligheter, Sunbeam Rapier från 1965 och en Vauxhall Cresta som kört från Norge. Alla körde inte in för egen maskin en del fick åka släpvagn dit som denna fina tidiga Audi 72 från 1966. Den skulle stå i sponsorfållan hos Audi-VW-Porsche i fint sällskap med bland annat dessa två unika vagnar.
Det rör sig om Stig Blomqvists Audi Quattro från 1980, den första fyrhjulsdrivna rallybilen som han 1984 tog världsmästartiteln med, brevid den står monstret Quattro Sport S1, vidareutvecklingen för den sanslösa rally grupp B som uppkom 1982, denna vagn kördes då av Hannu Mikkola/Arne Hertz. det blir inte så mycket mer legendariskt än så här.
Stående inslag på Tjolöholm, Morgans , ingen classic car show utan denna ur-engelska sportvagn. Likaså är Triumph alltid tarikgt representerat här. Näst i raden är inte lika vanlig, det är en tidig Hillman Minx cabriolet från 1951 här står med en rad Sunbems bakom sig. Och så oerhört trevlig att få se en livs levande Allard från 1948. Denna ovanliga hybrid-britt föregick Shelby Cobran med att stoppa stor amerikansk V8 i en engelsk sportbil. Carroll Shelby körde förresten Allard innan han började bygga egna grejer. Mer om Allard här: http://www.allardmotorcompany.com/pages/history/history.asp
En av flera Aston martin representerade på Tjolöholm, en DB 2 drophead från 1950. Och famlijen Ericsson från Älmhult poserar i stilig mundering vid sin fina och ytterst ovanliga Lea Francis från 1949. Denna Triumph är mer ovanlig än vad man kan tro, det är ingen TR5, utan TR250 som byggdes bara under 15 månader 1968-69 främst för USA-marknaden, och skiljer sig främst genom att bränslinsprutnigne ersattes av dubbla Zentih-Stromberg-förgasare. Sist i raden en Sunebam Alpine, brevid den skymtar ulven i fårakläder, Sunbeam Tiger, som istället för Alpinens beskedliga 1500cc fyra fick 260" V8:an från Ford Mustang.
Då brittiska fordon upptar en stor del av showen så tar vi en vända till. Till vänster en liten men flott modell i brittisk badge-engineering anda.. Samma modell byggdes som Austin, Morris, MG, Riley, Wolseley och som i detta fall, i topputförande såldes den under namnet Vanden Plas. Wolseley Hornet från 1934, och en elegant rymlig MG Magnette från 1958. Sist i raden en stor pampig och konservativ vagn, det ser ut som en 40-talsvagn men är faktiskt från 1963. Det rör sig också detta om en Vanden Plas.
Jaguar representerades av två klubbar, här syns en fin 3,4 litre saloon som i efrhand brukar kallas mk.I, och en XK150 roadster. Modernare Jaggor, en fin rad XK8:or fanns med också. Likaså Rover hade många fordon på plats, här en nyare Rover Sterling coupé som är både ovanlig och elegant, fast det egentligen är en Honda Legend med nya emblem.
Och bland de vildaste på MG-avdelningen , någon har alltså skohornat ner en Jaguar V12 motor i en MGB!
Ännu en V12-försedd maskin dök upp, Bertil Gerhardt kom förbi och bjöd på en magnifik uppvisning med Biltemas Supermarine Spitfire.
Så är det dags att ta en titt utanför området, på parkeringen utanför brukar det stå minst lika spännande fordon som inne på fältet.
peugeot 202 hade ett säreget utseende, nästa bil är en mycket ovanlig Nash Lafayette från 1936, tiden då art-deco designen stod på topp. sen några nästan nprmala vagnar, Ford Fairlane från 1958, en Skyliner alltså med plåtcab, och en väldans fin Buick Electra 225 från 1959.
Ett par Rolls Royce hade letat sig dit, detta en nyare Silver Spirit från 1986. Nästa bil är en tidig Borgward Isabella från 1955, så tidig att den fortfarande hade kvar föregångaren Hansa 1500:ans grill. En inte så diskret Mercury Park Lane från 1965 och sen en Chevrolet Corvair Monza från 1964, en av de märkligare USA-bilar som byggts.
Fenomalt fin Ford LTD coupé från 1971, denna har bara rullat 1800 mil sen ny och är i ett sagolikt skick, är även till salu och mer av den finns att se på http://www.blocket.se/. Några mer brittiska sportbilar, TVR 350i från 1986 och den extremt ovanliga Scpetre R42 som ett tag hade svensk inblandning i form av Anders Hildebrand. Bara 23 stycken blev byggda 1996-97. Sist en oerhört fin och välhållen Chevrolet Impala från 1970.
Buicks vackra fastbacks hette Sedanet, här en 49:a, och en lite modernare fastback i form av en ovanlig Matra Bagheera från 1975. Mer franskt, Citroen b11 Sport från 1950 och sist en 1954 års Pontiac Star Chief cabriolet.
Och tillbaks in på fältet och så kikar på en samlig amerikanska fordon, och vad trevligt att där få se en Rambler, en Six Super från 1958. Den här Chryslern luktar landshövdingebil, svart svensksåld fyrdörrars new Yorker från 1967. 1928 hette Chevrolets program National, och denna Imperial Landau sedan var deras kortlivade försök att erbjuda en exklusiv Cheva. och ett par färgklickar, Ford Thunderbird 1956.
Mustangavdelningen var som vanligt välfylld med Mussar från alla årsmodeller, först en Mach 1 från 2003, och en gul Boss 302 cab från 1970. Dessa är inte så vanliga som man kan tro, 1970 byggdes bara runt 7000 cabrioleter, och hur många av dom som var Boss 302-bilar är okänt, men hela tre stycken fanns på Tjolöholm i år. Firebird-klubben var på plats med bara tre bilar i år, närmast en 1969 Firebird 400. Hot rods på classic car show? jodå, Coasters car club visade upp både fina och busiga byggen, närmast Odlons brutala Dodge.
Franskt var underrepresenterat i år, främst fanns ett par Renault på plats som en R8 Major från 1965, R16TS från 1976 och anti-bilen R4 i sitt "hottaste" utförande, GTL med alu-fälgar från 1982. Citroenklubben var på annan plats i år, så den delen av fältet var tomt sånär som på Christian Traneflod och Find Svendsen som iallfall var på plats och höll ställningarna med Citroen GS och SM.
Special 1. De Lorean hade jubileumsträff och hade dragit ihop hela sex av dessa märkliga bilar, vilket är hälften av alla sådana i hela landet.
Kaross i borstat rostfritt stål, en av dessa hade dock lackats röd vilket inte heller är helt oklädsamt. Så lärde man sig äntligen att se skillnad på tidig 81:a sen 81:a och 82:ans modell.
Special 2. JC Indigo var ett svensk sportbilsprojekt som kantrade efter knappt 40 bilar byggda, här fanns hela sex av dom på plats
Svenskt, RPB stod för Racing Plast Burträsk och byggdes på VW-platta, detta en av de sista RPB GT från 1970. Tidiga SAAB 99:or är det ont om, folkrace har tagit kål på de flesta. SAAB Sonett II med V4 motorn som tvingade fram den enorma bulan på huven på den lilla bilen. Volvon i grönt är en PV60 från 1946, en av 25 som beställdes av försvaret i detta utförande.
Kan en Volvo 240 under några omständigheter vara intressant? Nja, jo kanske om det handlar om den rätt okända och sällsynta 60-års jubileumsmodellen från 1987. Traktorer kan också vara klassiker, här en Volvo T230 från1959. Och en välkänd syn förr, orange televerksduett. Och ett par röda glänsande PV544:or.
Största svensken var dock denna Scania LS85 från 1952
Och en egendomlig svensk för den är byggd av GM. General Motors Nordiska i Stockholm konstruerade och byggde denna eldrivna motorcykebilen under krigsåren under namnet ELC.
Enda tjecken på plats, magnifik Tatra 603 kom från Danmark. en provsitting bjöds på och fann en påtaglig Citroen DS-känsla i den, lika bisarr i design som konstruktion med en luftkyld hemi-V8 monterad bak.
Tyskt, Mercedesklubben brukar ta upp en stor yta och så även i år. Men först en NSU, den wankelmotoriserade Ro80 som byggdes 1968-77. Mercedes 300 från 1952 är en svulstig och pampig lyxcabriolet, nästa är bil med speciell bakgrund, en 230 byggd 1941 och en av fem som beställdes av Wehrmacht för att skeppas till det ockuperade Norge. och sedan mercedesklubbens charmiga L407 servicebuss från 1966.
Vackra Karman Ghia här som cab från 1964, och mer tyskt sextiotal i mellanklassen, BMW1800 och Ford taunus 17M. Samt en Wanderer W24 från 1939, ett märke som aldrig var särskilt vanligt på våra vägar.
Italienskt, Alfa Romeo 2600 Sprint från 1966 är ingen vanlig syn. Och en tidigare 2600 Spider från 1962. Lika röd är denna lilla Fiat 850 Bertone Spider från 1970. och en större Fiat 1500 från 1966.
En Fiat 128 från 1975 som inte rostat bort, och sen en Fiat som faktiskt inte är italiensk för det rör sig om en Neckar jagst, som licensbyggdes av NSU i Tyskland. Ferrari visade upp både nya och äldre vagnar, en ny F430 och den klassiskt vackra 246 Dino, som egentligen inte hette Ferrari alls utan bara Dino.
och lite blandad kompott från fältet, Chevrolet Corvette Z06 427 anspelar på dom gamla legendariska bigblock-corvetterna, och byggdes i just 427 exemplar. Brittiskt majestät, Daimler med Empresskaross från Hooper. Holländska sorgebarnet Volvo 343 fanns att få i en speciel R-sport version, få byggda gör denna till samlarobjekt idag. Och vad som är en riktigt speciell Volvo PV653 från 1933 den enda byggda med toppventilsmotor och en av två som försågs med specialkarosseri från Norrmalms.
Tyskfordar från femtiotalet ser man sällan, men denna Taunus 15M från 1957 var riktigt prydlig. En DKW F89 från 1952 ser man inte heller ofta då denna lär vara en av bara tre körbara i landet. En av två tidiga Citroener på plats, en 5CV från 1922 och Lotus fanns ju givetvis på plats i massor här en speciell Elise 111S från 2000.
Dett var ett axplock av vad som fanns att beskåda på Tjolöholm Classic i år, så nu får vi tacka alla inblandade för att återigen gett allt för att sy ihop denna kanonutställning av hög klass. Och så avslutar vi med en bild på Nordeneys i sin nyinköpta Rolls Royce Silver Shadow från 1967, en bil som från början tillhört Broströmsfamiljen
Kommentarer
Postat av: Larsson
Det är alltid kul att se vagnar som inte hör de vanligaste! Caddilac går det ju tex 13 på dussinet nu men leta tex reda på en fin Volvo 66 du! Eller en fin Ford Taunus 17/20/26M från tex 1967!
Postat av: F
Oj, vilken monsterpost! Hatten av ... och tack :)
Trackback