Flamboyanta Figoni

När man förr beställde specialkarosser til sina bilar kunde man välja mellanmassvis med etablerade och kunniga karossmakare. Bland de mer prominenta så gällde det att skilja sig från sina övriga välburgna och prominenta vänner, att få det där lilla extra som skulle bräcka alla andra. Ville ha en chans i det gemet så vände man sig till Figoni&Falaschi i Paris.

Giuseppe Figoni var från Italien men bosatt i Paris sen barnsben, redan som ung visade han sig ha en stor talang för både konst, design och plåtslageri.




Två tidiga Delage D8 från 1931 med sportiga coupékarosser från Figoni, men än så länge strama i  sin design.

En stor Duesenberg model J från 1931 med boattail speedsterkaross visar betydligt mer flyt i linjerna, och mer flyt skulle det bli.


1932 beställdes denna Rolls Royce phantom II av den Nepalesiska kungen, vilket kom att bli den enda Rolls Royce med Figonikaross, och nu börjar det likna nåt.



En Bugatti type 57, chassi # 57739 beställdes av Lord Cholmondley för sin frus räkning 1934 . man ser nu vart det börjar barka hän.


Voisin byggde alltid uppseendeväckande bilar, och denna C27 roadster från 1934 med Figonikaross var inget undantag.


Under trettiotalet slog Figoni ihop sig med en kompanjon som också han var italienare, Ovidio Falaschi, och under namnet Figoni&Falaschi kom dessa två under resten av 30-talet att bygga de mest extrema karosser som inte lämnade någon oberörd, än idag.

Två delahaye 135S Competition coupéer, och en Talbot-Lago i snarlik stil och ytterligare en Delahaye 135C coupe byggda 1936-1937.
   

Här står samlat fyra stycken "gotte d'eau" coupéer, Talbot-Lago T150C med Figoni&Falaschis extrema karosserier, sexton stycken liknade gjordes i denna stil på Talbot-Lagos.


1935 beställdes denna Mercedes Benz av konung Ghazi av Irak, Giuseppe Figoni stod för designen, men karossen kom dock att byggas av Erdmann&Rossi i Berlin.


Men så kom dessa vagnar 1937, trettiotalets mest extrema roadsters som byggdes på Delahaye chassin, först ut i serien var denna som benämndes "Narwhal" där bakärmarna drogs ut i små vassa fenor, redan 1937 alltså.


Narwhals syskon var inte desto mindre extrema, nåt dussin av dessa skall ha gjorts.

   
    
                   
Ovan syns de överlevande av Figons mest flamboyanta serie karosser, inklusive en coupé. Alla på Delahaye 135MS-chassi föutom vagn nummer två i andra raden som är en Talbot-Lago T150. SAmt den sista i rad tre, som är en Talbot_lago T26 som färdigställdes först efter kriget.
Men det finns en katt bland hermelinerna, eller en härmare bland hermelinerna rättare sagt. Dem ljusblåa roadstern i rad två, är faktiskt byggd av Saoutchik. Kanske var det så att Figoni&Falaschi fick under denna tid så mycket att göra att några jobb fick lejas ut till denna firma som också var baseradi Paris.

Så kom kriget, och Figoni&Falaschi var en av de få av dessa tidigare stora karosserifirmor som kom att överleva det stålbadet, men det kom dock inte vara så länge, en del stamkunder återvände och fortfarande var det Delahayebilar framför allt som försågs med grandiosa karosserier.
   

Tre Delahaye och en Talbot från åren 1947-49 , nu drog sig Ovidio Falaschi ur,  men Figoni fortsatte i mindre skala. Nu hade hela fordonsindustrin ändrat inrikting och Figoni fick i första hand kämpa med att sälja in sina designer hos de reguljära tillverkarna. Märkerna som arit så förknippade med deras verk som Delahaye, Delage, Talbot, Bugatti upphörde under tidigt femtiotal

En av de sista Talbotbilarna från Figoni 1949, en T26G som fick ett bisarrt utseende.


Det anrika Delahaye gick också kräftgång i efterkrigstiden, sista modellen hette 235 och byggdes i begränsad upplaga fram till 1955, en del av dessa som denna nedan fick karosser från Figoni, fast byggd mer på seriebasis än individuellt för kund.


Sista rycket för Figoni var att sälja in en vacker coupé till Simca, som deras kunder kunde beställa genom dom, dessa byggdes på Simca 9 basen och var vacker, men tämligen dyr. den sagan tog slut 1954 när Simca byggde en egen sportig coupé till bättre pris genom Facel som redan levererade Simcas reguljära karosser.


Kommentarer
Postat av: svensson

Vissa var snygga, vissa var rena Kalle Anka-bilarna...

Postat av: Leif-Werner Andersen

Muligens verdens beste bilblogg - fantastisk side!
Fant denne først i går og siden har jeg ikke sovet:-) Keep up the good work - absolutely stunning! Greetings from Norway!

2013-08-03 @ 09:17:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback