Katt i lånta fjädrar

Englands förnämsta katt, Jaguar, hette från början Swallow Sidecar förkortat till SS. Av förklarliga skäl så återupptogs det namnet inte efter kriget, utan det fick bli Jaguar.


Dom byggde flera vackra karosser själva , men ibland så fick andra aktörer visa upp sina kreationer på Jaguars modeller, som denna pampiga mk IV cabriolet som har en kaross från Vanden Plas





Langenthal i Schweiz gjorde denna sportiga roadster på mk VI chassi 1948, nästan samtidigt som Jaguar själva presenterade sin XK120 med snarlika linjer.



Beutler från samma alpland gjorde 1952 en roadster på XK120 och en stilig coupé på det stora mk V chassit.





Worblaufen, också dom från Schweiz gjorde denna mk.VII cabriolet 1953.



Ännu en mk VII från Alperna, Ghia-Aigle också från Schweitz gjorde denna vackra kaross 1953.


... och denna eleganta coupe samma år.


Stabilimenti Farina som ej skall förväxlas med Pininfarina byggde ett par jaguarer med, som denna coupen som kallades Meteor på mk VII chassi 1951.


Och en till i samma stil på den mindre XK120 å



Italienska firmor använde inte bara inhemska vagnar, här är en Jaguar XK140 från Ghia.



1954 Gjorde Ghia en hel serie "Supersonic" karosser, två stycken på Jaguar XK140 chassi som denna nedan.


Och en XK 120 coupe från Pininfarina.



Familjen Embirico hade förut haft en hel rad extrema vagnar, 1956 lät man Pininfarina specialbygga denna stora coupe på mk.VII-bas.



Boano byggde denna XK140 efter design av Raymond Loewy.

1956 gjorde Ghia denna XK140 special för show, med snygga linjer och små fenor på bakskärmarna.

Samma år gjordes denna näpna XK140 av Zagato som annars brukade presentera bra mycket vildare karosser.



XK 150S i Bertones tappning 1958.



Och en special XK150 från Ghia-Aigle 1959


Att detta faktiskt är en E-type är svårt att se, men 1963 byggde Michelotti ett nytt skal på en sådan. Fast egentligen var det från början en D-type som senare fick ny identitet.




Originalet till denna Bertone coupé som gjordes 1966 är inte helt lätt att lista ut med det är en mk.II sedan i botten.

Och här har Frua fullständigt trollat om den bulliga fyrdörrars S-typen till en stram coupé 1966


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback