Sjuttiotalet tur och retur för en dag
Det var inte bara en lokal träff, entusiaster hade åkt från hela landet till Borås denna söndag, vilket får ses som smått otroligt och inte bara från det här landet, nedan två långväga besökare med sina sjuttiotalare från Norge.
Simca 1301 från 1973 och en Lada 2103 från 1974, två norrmän som inte var på Karl Johann denna dag alltså.
Sjuttiotalskulörer rullar in i form av en Opel Rekord coupe och en tidig BMW 5-serie. Modeller som nästan annars är utrotade idag, men idag dök det upp många aha-upplevelser, bilar som för inte så länge sen var ganska vanliga men försvann spårlöst, och en del man aldrig knappt sett förut. stimuleranade och kul blandning.
Sen förekom det innan träffen indikationer på att myten farbror-sid.se
skulle kunna skymtas, många har försökt avslöja legendens identitet, men misslyckats, eller försvunnit under mystiska omständigheter... skulle man våga ta upp jakten på farbror Sid?
Men först går vi och besöker den oranga avdelningen, med en Fiat 124 Spider i förgrunden.
Amerikanskt var i minoritet men på denna avdelningen representerad av en knallorange Corvette. Samarbetsbilen VW-Porsche 914 var en kuriositet med mittmotor. Nästa vagn är en Volkswagen från 1975, faktiskt till och med den allra sista VW bubblan som såldes i Sverige 1975, och sen en trevlig tidig Toyota Celica, som man ser oerhört sällan numer.
Tidig Toyota Corolla, också nästan utrotad idag. Hjalmar var på plats givetvis i orange med matchande 2CV. Rover P6/2200 har jag aldrig sett i den här färgen förut, och sen en Ford Capri, här fanns fler Ford capris än vad jag annars ser på ett helt år. Denna var dessutom en relativt ovanlig och potent Capri 3000GT. Men däremot så skymtades ingen filur här som skulle passa in på det vaga signalementet av farbror Sid
Och det mest fantastiska i orange på plats, man hade fått låna dit VESC! Volvos monstruösa säkerhetsexperiment från 1972, en grotesk bil men med mycket i konstruktion som senare satte standarden för säkerhetstänkande, i något förfinat utförande, kika närmare på den unika VESC.
Interiören är omissigenkännligt Volvo, här med dubbla airbags å monitor. Och en back-kamera anno 1972.
Paddor en masse, Citroen DS kom redan 1955 men i sin tidlöshet kommit att bli lika mycket sjuttiotalsikon, en trevlig halmgul Pallas brevid min bil, och sen dök kompisen Bjarne upp ända från Skåneland med en fullpackad DS, Citroen GS fanns några exemplar av också, trevlig modell som är värd att ta tillvara på. Även ett par Renault 16 dök upp.
BMW 3,0CSi var nog vanligast i denna metallickulör som hette fjordblå. Mercedes "compact"-merca bör varit ganska ovanlig i knallrött. Chockgul Ford Mustang mach 1 känns helrätt och även Jaguar E-type hängde ju med in i sjuttiotalet.
Italienskt 70-tal svart Lancia Beta coupe från 1974 och svenskt dito, Saab V4 Super. Två diametralt olika amerikanare från decenniet, den lustiga AMC Pacer som presenterades 1975, subcompactbilen som var två meter bred, och den betydligt mer macho Pontiac GTO Judge från 1970.
Men samtidigt går jakten på farbror Sid vidare, flera verkar vara ute efter att fånga honom, för man hade till och med satt ut ett lockbete. Man vet ju att han har en böjelse för just Folkor så man hade ställt en förförisk VW cabriolet med komplett nostalgiskt picknick kit med en picnicgrammofon som spelade svajiga och raspiga ABBA-skivor i mono. oemotståndligt? ja tydligen gick han inte på den , en hal ål det där...
Blandat och sportigt, Lancia Beta HPE har jag bara sett på bild förut såpass ovanliga är dom här i landet. Renault 17 ser man lite oftare. Triumph TR7 var sista egna konstruktionen innan dom började klistra märken på importerade Hondabilar. Sist ut en av de fränaste vagnarna jag vet, den ovanliga och tuffa Alfa Romeo Montreal. enligt ägaren så skall det finnas 22 stycken i landet, men när dom skulle mobilisera dom för en specialträff så blev dom fyra stycken... 17 stycken låg nerplockade i lådor och en kunde inte komma.
Morris marina var aldrig speciellt vanliga i vårt land, Volkswagen Passat introducerades 1974 och blev succé till skillnad från K70 som gick i graven vid det laget. Två tidiga japs, sveriges äldsta Toyota Corolla stationsvagn, från 1973 och i fenomenalt skick, och en trevlig Toyota Crown coupe från 1970.
Största sjuttiotalaren i Borås denna dag? Jo det var nog jag själv med Gran Furyn, viss konkurrens från en Checker men en kontroll visade att min är 30 cm längre. Två Lincoln Continentals snuddar med några centimeter när på mina 575cm.
Men så öppnar man bakdörren och där skymtar en skugga, där var han, myten av forna års glamour och celebriteter,förkroppsligandet av nostalgia, legenden farbror Sid, jakten är över.
Kul tema! Trevliga bilder på de vagnar som som var så vanliga förr i tiden... måste fö varit en chock för Dig att träffa på farbror Sid i baksätet!? Konstigt ändå att han lockades fram av Plymouth och nobbade VW-bubblan?
Vad gör man inte för att få träffa motor/bil-oraklet Svammelsurium... det förstår du väl Larsson.
Jag har kanske sett för mycket filmer, ville överraska honom från baksätet är han steg in i bilen... men han var beredd. Hur som helst, det trevligt att träffa Svammelsurium. Även då han smyger på med kameran :-)
Ett synnerligen spännande reportage från 70-talsträffen. Sid-hunting blir kanske en ny folksport :)
Tänk att bilar, man mer eller mindre fnyste åt för ett antal år sen, kan väcka såna positiva känslor. Man kanske skulle skaffa sig en 70-talsbil också...
Var det du som har Gran Furyn!!!! Den gillade jag verkligen och din blogg!