Stora små bubblor
Bubbelbilar, mikrobilar, ostkupor och vad de kallades, femtiotalets allra minsta fordon. Efter kriget fanns en enorm efterfrågan billiga små bilar och detta tog många fasta på och massor med dessa små lustiga konstruktioner såg dagens ljus. Tills lampan släcktes med införandet av minimikrav på krocksäkerhet i sextiotalets början.
Käcka små transportmedel, men varför envisaes annonsmakarna att knö in hela lyckliga familjen i dom här skapelserna? BMW Isetta 1958.
Frun tar ungarna till tivolit i Isettan, frågan är vad ungarna tyckte var roligast att åka, dit eller karusellerna?
Och Heinkel var en rejäl laståsna för fadern på resande fot.
Storyn om BMW Isetta började i Italien där kylskåpstillverkaren Iso inledningsvis byggde den. För att senare licenstillverkas av BMW i Tyskland. Medan Iso gick vidare och byggde betydligt häftigare saker
Så förstorade BMW sin Isetta och den fick även en liten bakdörr. BMW 600 byggdes 1957-59
Men en av de egendomligare bubbelbilarna var Zündapp Janus. Här kunde man gå in både fram och bakifrån och passagerarna bak åkte baklänges.
Återigen glada familjen med sin Janus medan piccolon från flotta hotellet hjälper herrskapet med det förhoppningsvis begränsade bagaget.
Entusiastisk Mädschen visar upp den finurliga Janus på Hannovermässan 1957
Ett par mer skeptiska kunder betraktar Zündapp Janus...
Zündapp Janus hade en tvåtakts 250cc encylindrig motor på 14 hästkrafter vilket skulle räcka för en toppfart på 80km/h. 6902 stycken byggdes 1957-58.
Käcka små transportmedel, men varför envisaes annonsmakarna att knö in hela lyckliga familjen i dom här skapelserna? BMW Isetta 1958.
Frun tar ungarna till tivolit i Isettan, frågan är vad ungarna tyckte var roligast att åka, dit eller karusellerna?
Och Heinkel var en rejäl laståsna för fadern på resande fot.
Storyn om BMW Isetta började i Italien där kylskåpstillverkaren Iso inledningsvis byggde den. För att senare licenstillverkas av BMW i Tyskland. Medan Iso gick vidare och byggde betydligt häftigare saker
Så förstorade BMW sin Isetta och den fick även en liten bakdörr. BMW 600 byggdes 1957-59
Men en av de egendomligare bubbelbilarna var Zündapp Janus. Här kunde man gå in både fram och bakifrån och passagerarna bak åkte baklänges.
Återigen glada familjen med sin Janus medan piccolon från flotta hotellet hjälper herrskapet med det förhoppningsvis begränsade bagaget.
Entusiastisk Mädschen visar upp den finurliga Janus på Hannovermässan 1957
Ett par mer skeptiska kunder betraktar Zündapp Janus...
Zündapp Janus hade en tvåtakts 250cc encylindrig motor på 14 hästkrafter vilket skulle räcka för en toppfart på 80km/h. 6902 stycken byggdes 1957-58.
Kommentarer
Trackback