En solig höstdag i Tibro
Sista rycket för året, sista chansen innan det riktiga vintermörkret faller , Powers höstmarknad i Tibro som skedde på oktobers sista dag i år. Jag åkte dit en tur med det glada gänget runt motormuller.se/.
Vädret klart men kyligt så inte konstigt marknadshallen fylldes fort, på utsidan blev det rätt fullt med fort då det för i år var på ett nytt ställe, i ett industriområde vilket gjorde parkeringsmöjligheterna ganska röriga. Men en hel del hade tagit ut sina kärror för antagligen årets sista tur.
Och en del vågade köra nedcabbat med, tempen var kring nollstrecket på förmiddagen.
In rullar en fräsch Plymouth Road Runner från 1969, dessa cabbar är sällsynta med bara 2128 byggda. Lika sällan ser man Pontiacs av 1962 års modell , detta en Star Chief sedan. Desto mer populära är 1965 års modell som denna Bonneville cabben, en av många 65:or som rullade in i Tibro. Sist i raden en sygg De Soto Firedome från 1955.
Mera trevliga Mopars, Chrysler New Yorker 1958, och så här såg de Soto ut 1959. Betydligt modernare i linjerna är den stora Imperial Le baron från 1970. Och sist ett par fina Dodge från 1959.
Ett gäng lite mer ovanliga Mopars, 1967 års Imperial Crown cab, 577 stycken byggdes det. Dodges lilla compact Lancer fanns bara 1961-62 innan den blev en Dart, detta är en ovanlig Lancer 770 hardtop. Dodge från 1960 ser man inte ofta heller, detta är en Seneca two-door, Dodge billigaste modell 1960. Från Norge kom denna Plymouth Fury hardtop sedan av 1961 års modell, ett år Plymouths styling gick från modest till totalt over the edge.
En pippi och tre skåp, Thunderbird 1960 är en populär pippi, läcker med röd topp. Fords billigaste stationsvagnar kallades "Ranch wagons" som denna Fairlane från 1964, i den lyxigaste ändan hette dom"Country Squire" Mercury motsvarighet till Squiren var Colony Park, här en från 1958, en dyr lyxig wagon som kostade $3775 som ny. Pontiacs laståsnor kallades Safari, och denna är en väldigt ovanlig sådan för det är en Kanadabyggd Pontiac Laurentian Safari från 1959.
Och ett gäng ur den äldre divisionen som var på plats, Chevrolet coupe från 1937 och Pontiac från 1938. Killarna i den här A-Forden visade friska tag och körde nedcabbat. Mercuryn är lite nyare av 1946 års modell, 1946-48 hände inte så mycket på dessa men just 46:an känns igen på den målade ramen runt grillen, senare blev den kromad.
Och lite mer femtiotal, mercury Monterey cab från 1957, tidiga 57:or fick enkla lampor, sena fick dubbla. Pontiacen är en Star Chief från 1956, och brevid en Imperial Crown från 1959. Det hände mycket på designfronten under dessa år, Buick Roadmaster coupén är från 1953.
och lite sextiotal, Oldsmobiles 59:or finns det gott om, sämre ställt är det med 60:or som denna Super 88 coupe. Nästa Oldsmobile är en 98 Holiday sedan från 1964. Vackert ljusblå Ford Galaxie cab från 1968 är precis nyimporterad, och sen en väldigt röd Cadillac De Ville från 1966.
En del hotrods dök upp, som denna 34 Tudorn, inne på marknaden fanns mer hot rod-grejor. Ett trevligt möte var Lette Djurberg som sålde trimdelar och Fordgrejor, det han inte vet om Ford och hur man trimmar deras sidventinsåttor finns inte. Lette tillhör pionjärnerna i Sverige, han har skruvat hot rods i över femtio år!
Och utanför en av få europabilar som dök upp, charmig Ford Taunus 12M från 1964.
Och en hel del mer bilder från denna dag finns även att se här: http://www.album.php?aidcfde3faabb
Vädret klart men kyligt så inte konstigt marknadshallen fylldes fort, på utsidan blev det rätt fullt med fort då det för i år var på ett nytt ställe, i ett industriområde vilket gjorde parkeringsmöjligheterna ganska röriga. Men en hel del hade tagit ut sina kärror för antagligen årets sista tur.
Och en del vågade köra nedcabbat med, tempen var kring nollstrecket på förmiddagen.
In rullar en fräsch Plymouth Road Runner från 1969, dessa cabbar är sällsynta med bara 2128 byggda. Lika sällan ser man Pontiacs av 1962 års modell , detta en Star Chief sedan. Desto mer populära är 1965 års modell som denna Bonneville cabben, en av många 65:or som rullade in i Tibro. Sist i raden en sygg De Soto Firedome från 1955.
Mera trevliga Mopars, Chrysler New Yorker 1958, och så här såg de Soto ut 1959. Betydligt modernare i linjerna är den stora Imperial Le baron från 1970. Och sist ett par fina Dodge från 1959.
Ett gäng lite mer ovanliga Mopars, 1967 års Imperial Crown cab, 577 stycken byggdes det. Dodges lilla compact Lancer fanns bara 1961-62 innan den blev en Dart, detta är en ovanlig Lancer 770 hardtop. Dodge från 1960 ser man inte ofta heller, detta är en Seneca two-door, Dodge billigaste modell 1960. Från Norge kom denna Plymouth Fury hardtop sedan av 1961 års modell, ett år Plymouths styling gick från modest till totalt over the edge.
En pippi och tre skåp, Thunderbird 1960 är en populär pippi, läcker med röd topp. Fords billigaste stationsvagnar kallades "Ranch wagons" som denna Fairlane från 1964, i den lyxigaste ändan hette dom"Country Squire" Mercury motsvarighet till Squiren var Colony Park, här en från 1958, en dyr lyxig wagon som kostade $3775 som ny. Pontiacs laståsnor kallades Safari, och denna är en väldigt ovanlig sådan för det är en Kanadabyggd Pontiac Laurentian Safari från 1959.
Och ett gäng ur den äldre divisionen som var på plats, Chevrolet coupe från 1937 och Pontiac från 1938. Killarna i den här A-Forden visade friska tag och körde nedcabbat. Mercuryn är lite nyare av 1946 års modell, 1946-48 hände inte så mycket på dessa men just 46:an känns igen på den målade ramen runt grillen, senare blev den kromad.
Och lite mer femtiotal, mercury Monterey cab från 1957, tidiga 57:or fick enkla lampor, sena fick dubbla. Pontiacen är en Star Chief från 1956, och brevid en Imperial Crown från 1959. Det hände mycket på designfronten under dessa år, Buick Roadmaster coupén är från 1953.
och lite sextiotal, Oldsmobiles 59:or finns det gott om, sämre ställt är det med 60:or som denna Super 88 coupe. Nästa Oldsmobile är en 98 Holiday sedan från 1964. Vackert ljusblå Ford Galaxie cab från 1968 är precis nyimporterad, och sen en väldigt röd Cadillac De Ville från 1966.
En del hotrods dök upp, som denna 34 Tudorn, inne på marknaden fanns mer hot rod-grejor. Ett trevligt möte var Lette Djurberg som sålde trimdelar och Fordgrejor, det han inte vet om Ford och hur man trimmar deras sidventinsåttor finns inte. Lette tillhör pionjärnerna i Sverige, han har skruvat hot rods i över femtio år!
Och utanför en av få europabilar som dök upp, charmig Ford Taunus 12M från 1964.
Och en hel del mer bilder från denna dag finns även att se här: http://www.album.php?aidcfde3faabb
Kommentarer
Postat av: Raggmunk
Trevlig tillställning det där, många snygga bilbilder ;)
Trackback