Hydroaktiviteter i Skåne
Det är i år 20 år sedan citroen presenterade tronföljaren till de berömda DS och CX-bilarna, XM fick den heta och var återigen en radikal bil till både design och teknik. Denna modell har som sagt nu 20 år på nacken och detta skulle firas med ett jubileum som organiserades av min vän Bjarne i Östra Ljungby.
Hur många skulle kunna tänkas dyka upp på en sån här tillställning, ja, Bjarne hade viss oro inför det men ifall det inte skulle bli så många så har han ju åtta stycken själv som han kunde ställa upp med... Men XM har sina fantaster, och vid sidan av de åtta stationära så dök iallfall ett femtontal till upp på sveriges första XM-träff.
Detta är förhållandevis nya bilar i sammanhanget , XM byggdes 1989-2000 i drygt 330 000 exemplar, och var en rätt dyr prestigevagn, men idag så är det mycket bil för pengarna och i pris kontra komfort/prestanda så torde XM vara oslagbar.
Inte bara designen är särpräglad, utan också tekniken, det berömda hyraulsystemet och dess fjädring var standard ,och fanns även nu i ett förfinat utförande, Hydractive
Bjarne kallade det för loppis och däcksparkarträff, med fika, lite försynt får man säga för det var välorganiserat och väldigt hög nivå på grejerna. XM-ägare är väl medvetna om vad de har för bilar och kunskapsnivån bland dom är oerhört hög.
Jacob hissar flaggan, och XM-bilarna börjar rada upp. Att öppna en motorhuv här är som att se flugor samlas kring en sockerbit...
Vi tittar in i en XM, först en riktig special, XM var en prestigebil, men detta måste kallas för "XM-sniqué" den har nästan ingenting, inga dispayer, ingen radio, kupélampor eller nåt, sen en mer ordinär XM ur första serien men med den tvåekrade ratten som de seanre ettorna fick. Tredje är generation 2 XM, lite mer ordinär instrumentering till entusiaternas förtret samt en vanlig ratt, fast nu med airbag.
Och så organiserades antagligen världens första XM-cruising, närmare femton XM gled fram genom det skånska höstlandskapet på snirkliga småvägar.
XM på hyrdoaktiv parad, i Åstorp mötte vi en "vanlig" cruisingbil, till och med besättningen i Imperialen glodde storögt...
Som sagt så är kunskapsnivån väldigt hög bland detta folk, träffen avrundades med ett intressant föredrag om Hydraktiv-fjädringen och dess komplexa funktioner, hydraktiv-doktorn Michael skötte föreläsningen med glans. Vidare så gavs även en praktisk studie av det hela med denna dissektions-XM på operationsbordet.
Raggarattityd kan anas också hos Citroenfolk
Stabilt klistermärke!
Det verkar som nästan alla bil modeller har sina fantaster.
Men den där Cittran, usch så ful den är, eller rättere sagt, as ful.
den har en rent fatastisk design, det träder fram lite överraskningar här och var när man studerar den, som en sak är blinkers, den börjar blinka från "ingenstans".
sen skall man se dom i rörelse, det är nåt speciellt med hur bilen ändrar sig i motion, vs stillastående och i 200+ kommer den kilformade designen till sin rätt, men kanske inte alltid, som när Bjarnes bonntrimade diesel-Xm drog om oss i 240 med en svart kvast ur avgasröret :D
det klår kanske inte en Dodge Challenger, men det är i allfall tio resor fränare än en V70...
Måste protestera... XM:en är inte alls ful....
Ser kul ut med XM-karavanen.. Ångrar nästan att jag inte följde med =) Fick du se min gamla XM förresten? Som Tobbe har gjort om till cab. Blev över förväntan, måste jag säga.
näe, den har ja bara sett på bilder på Citropatforumet. :)
Smak och tycke är upp till var och en. Som Karl-Ola Larsson, billackerare i Geijersholm alltid sa:
Den en tar dotera, men en ann tar mora.
Blev lite värmländsk språkövning också :-)
Och ja, XM är en fantastiskt härlig bil. Åker nya bilar när jag är arbetskädd, men trivs bäst bakom ratten på min Yvette, XM V6 automat född 1992.