G-kraft = grabb-kraft?

den revolutionerande Dayton-Wright racern skulle hålla för hela tolv G:s påfrestning på vingarna, för att demonstrera detta har man ställt tolv grabbar (alltså 12G...) på racerplanets balsavingar.  



Racerplanet från Dayton-Wright hette RB och byggdes för att ställa upp i Gordon Bennett cup, en ballongtävling som nu även skulle inkludera motorplan. Året var 1920. 

Vingarna som grabbarna står på är lite mer speciella än vad man kan tro. Först och främst saknar dom stöttor som annars var brukligt på denna tid, och de är byggda till största delen av massiv balsa. Dessutom är de försedda med både
flaps och slats. detta gjorde att vingarna geometri kunde ändras för både lågfart och högfartsegenskaper. 

Dessutom hade den uppfällbara landningsställ, också det en nymodighet, ett fåtal typer hade detta något innan. Piloten satt i en helt täckt kabin, och ahde ingen sikt framåt, bara genom sidorna


Och Gordon Bennett tävlingen 1920 då? ja den gick inget vidare för RB-1 och piloten Howard Rinehart fick bryta.  Motorn som var en rak sexa med överliggande kamaxel, också det en ovanlig finess, på 250 hästar visade sig även vara för klent dimensionerad.  Planet monterades ner och skeppades tillbaks till USA för att aldrig flyga mer. Den finns nu på Henry Fords museum i Dearborn, Michigan.  

 




Kommentarer
Postat av: Larsson

Det var allt en ful jäkel!?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback