En söndag med VROM
VROM är namnet på den årliga stora Volvo-träffen vid Arendal. Även för en icke-Volvo frälst så är detta intressant då en hel del besökare och ekipage kommer långväga ifrån för att delta i detta.
Det innebär ju att det dyker upp bilar och modeller man inte ser särskilt ofta och det är ju den biten som är kul.
Gammel-Volvos på rad, närmas TR704 från 1937. TR stod för Trafikvagn och var specieltl anpassade för taxi och direktionsbruk. Volvos berömda "Droska" PV830-serie står näst på tur, denna PV831 är från 1954. Längst bort en TR703 från 1935. Totalt byggdes bara 925 vagnar i TR700-serien 1935-37, Volvo var en ganska liten biltillverkare på denna tid.
Och inte mindre än två stycken av Volvos sällsamma "Airflow"-modell PV36 Carioca fanns på plats, denna radikala sedan i art-deco stil byggdes bara i 500 exemplar runt 1935 och fick ingen efterföjare.
Mer ovanligt i dublett, P1900, eller Volvo Sport som den egentligen hette, namnet P1900 är en eftehandskonstruktion. Bara 67 stycken byggdes under perioden 1956-57 med säregen design och glasfiberkaross.
Leif Tufvesson visade upp sin extrema Jakob, conceptbil, hot rod, retro och nyskapande på samma gång, och i sin enkelhet är den fylld fylld med sinnrika detaljer som tål att studeras.
PV444, ända från Österrike en tidig PV444A från 1950. Prydlig 51:a med takgök och den blåa är en 56:a med sina karakteristiska lejontassar till bakljus, 1957 bytte man till dom här små runda istället året innan PV544 kom ut.
PV444 cabrioltern är en raritet, något dussin byggdes totalt runt 1953, men inte på 444:ans bas utan på PV445 som var ett leveranschassi med separat ram. PV445 kom till 1949 men det skulel dröja ända till 1953 innan Volvo själva bygdge en egen skåpvagn på detta, som kallades Duett. Ovan två PV445 Duetter från 1953 respektive 1958, hösten 1960 moderniserades Duetten och hette nu P210 som kördes ända fram till 1969. Sist en armé-Duett från 1968.
Amazon, två tidiga Amazoner 122S från 1962 och en 1958 när de bara hette Amazon. 1962 kom en stationsvagn på programmet och här är en 64:a och sist den antagligen mest eftertraktade Amazon-modellen, 123GT byggdes under 1967-68 i ganska blygsam omfattning, kanske gjordes 1500 stycken i huvudsak för export.
140-serien , pedantfin 142 från 1968, och duettens efterträdare var 145 Express, här från 1971. 164:or fanns det gott om på VROM i år, 164 introducerads som 1969 års modell som den blåa är, den vinröda är från 1973 med den nyare fronten.
P1800 såklart, gul 1800ES från Norge på plats, och ett par tidiga 1800:or, 1800S från 1966 och en 63:a från Finland. Den röda 1800S såldes ny till marocko 1964 och har fortfarande kvar nummerplåtarna därifrån trots att bilen nu flyttat hem till Lilla Edet.
Volvos 240/260 serie där man gjorde ett försök till en lyxcoupé, 262C såldes 1977-81, 6622 stycken gjordes av den. Danne, din 240 är exemplariskt fin, men vidhåller fortfarande att den turbo till trots är mäkta tråkigi sin tråk-blå kulör! ;). Volvo 244L var en riktig snikmodell, få bevarade och denna kom från Norge. Mer eftertraktad är den speceilla jubileumsmodellen från 1977 i silver med stripes och särskilda emaljemblem.
Volvo 264GLE var en dyr bil på sin tid, denna från 1981 och inte särskild vanlig syn idag, ännu mer sällsynt modellen som få vet om ens byggdes, 262GL byggdes i en serie på drygt 3000 exemplar 1976. Alla utom ett fåtal (4-5 stycken) gick på export, denna är en av de som fick stanna hemma.
Två uddamodeller som det fanns förvånasvärt gott om på VROM, holländska 480ES, som inte blev nån särskild framgång. Det blev inte den dyra Bertone-designade 780 coupén heller som gjordes från 1987-91.
Volvo 780 i vinrött.
Och en flock 480:s, så här många ser man nog inte ens på ett helt år annars... Här gömmer sig även specialmiodellerna 480GT och S som vi normalt inte såg på svenska marknaden.
Volvo 760GLE årgång 1984... nån mer som tänkt på det hur sällan man ser en 760 idag? 1982-90 byggdes nästan en kvarts miljon av premiummodellen 760. Förvisso gick större delen av produktionen på export, men resterande är nästan helt utrotade från vägarna idag.
Ja varför är det så få 760 kvar? Kan svaret heta Douvrin, staden där 760:s mysko motor tillverkades. En V6:a men ändå med 90 grader mellan cylindrarna för det skulle från början ha varit en V8:a, finns någon V8:a någonstans?
Volvo köpte in sig men hade troligen inget med konstruktionen att göra och fick lita på de undrfundiga fransoserna :)
Tyvärr blir det oftast alltid trubbel i spisen, speciellt topparna som börjar "räkna varv".
Tittar man i en verkstadshandbok så förstår man varför en renovering av topparna är l i t e knepig:)
Joo.. komplext är bara förnamnet (sic)