Vidunderligt och förunderligt - Dornier X
1920 och 30-talet var flygbåtarnas tidevarv, av den anledningen att det var dyrt att bygga tillräckligt stora flygfält för flygplan av dessa dimensioner. Så de allra största maskinerna var hänvisade till använda hamnar och havet som startbana.
Dr Claudius Dornier påbörjade arbetet under 1925 med vad som skulle bli den tidens största flygbåt och den 12:e Juli 1929 sjösattes Dornier X vid Altenrhein i Bodensee.
Dornier Do X hade fler motorer än något annat plan innan eller efter, ett dussin jämt. Inledningsvis använde man Siemens-byggda Bristol Jupiter niocylindriga stjärnmotorer, testerna var omfattande och innan den sattes i trafik hade man bytt ut motorerna till tolvcylindriga Curtiss Conqueror på 610 hästkrafter var.
Alltså totalt 144 cylindrar och sammalagd slagvolym på 326 liter.
Do X hade en max startvikt på hela 56 ton, och trots att man använde tolv stycken av de starkaste flygmotorer man kunde uppbringa, klarrade dessa int av att lyfta planet högre än till 500 meter, vilket ändå ansågs räcka för atlantflygningar. Under en av de otaliga provflygningarna, i Oktober 1929 sattes ett nytt rekord, man lyfte med hela 169 personer ombord.
En armada av mekaniker krävdes för att se över att alla tolv motorerna var i ordning före flygning.
Olja fylls omsorgsfullt på.
Motorerna synkroniserades och övervakades under flygning av en maskininst som fick order från piloten till maskinrumemt på fartygsvis.
Provflygningarna sköttes främst av Dorniers egen chefspilot Richard Wagner, men i November 1930 var det dags att på allvar göra PR-turné med Do X, då flögs den under befäl av Kommendant Friedrich_Christiansen
Turn gick Europa, Nordafrika, Sydamerika och destination New York, men det var inte helt problemfritt, för i Lissabon fattade Do X eld och nästan hela babords vinge förstördes. do X blev liggande vid kaj i sex veckor innan den var reparerad. Do X hade dukklädda vingar på stål och aluminiumstomme, flygkroppen var byggd helt i duraluminium.
18:e augusti 1931 anländer Do X till Paramaribo i nuvarande Surinam, den 27:e samma månad kom man fram till New York där planet visades upp samt fick en välbehövlig service. I nio månader var planet kvar innan man återvände hem till Friedrichafen.
Do X gjorde succé i New York men ändå inte, alla fascinerades av bjässen med sitt 40 meter långa skrov, och vingspannet på hela 48 meter med de tolv motorerna tronandes i sina gondoler ovanpå. Vad som bar emot Do X var att vid den här tiden hade depressionen slagit till, inga flygbolag ansåg sig ha råd att driva en sådan här gigant, och dessutom så stängde presumentiva resenärer plånboken, Dornier hade gjort den långa PR-tu´nén i princip förgäves, men uppmärksamheten var det inget fel på. Vid hemkomsten hade över 200 tusen personer samlats för att välkomna bjässen vid ankomsten till Friedrichafen.
på "flight deck", cockpiten var rymlig men tämligen spartansk även med den tides mått mätt.
Beroende på så kunde Do X ta mellan 60 till 100 passagerare i kabinen, här famnns även sovmöjligheter.
I främre delen fanns det en lounge med bar, matsal, rökrum och toaletter i elegant miljö
Do X fortsatte uppvisingsflyga hemma i Tyskland, innan den togs över av Lufthansa som planerade en rutt till IStanbul med den, dock havererade den på första flygningen redan i Passau, reparerades och flögs tillbaka till Berlin för att aldrig flyga mer. Do X ställdes ut på Deutsche Luftfahrt-Sammlung, och förstördes vid en bombraäd 1943.
Men man hade färdigställt två Do X till, som kom att kallas X2 och X3. Dessa var beställda av statliga italienska flygbolaget SANA. X2 togs i trafik redan i augusti 1931 och trean året efter. Dessa skiljde sig med att ha Fiat-motorer och annorlunda motorgonoler. Dock kom dessa två att rekvireras av flygvapnet, Regia Nautica, för VIP-flygningar och PR-uppvisningar av Mussolinis regim.
X2 bar beteckningen I-REDI och döptes till Umberto Maddalena, här med de mer strömlinjeformade motorgondolerna med Fiat V12 motorer.
Karriären blev dock kort även för de italienska Do X-planen, 1934 tog de ur tjänst och här syns den ena av dom dras iväg för skrotning 1935.
Do X fakta___
Längd: 40 meter
Vingspann 48 meter
Höjd: 10,2 meter
Vingarea: 450 kvadratmeter
Tomvikt: 28 ton
Max startvikt: 56 ton
Toppfart : 210km/h
Marschfart: 175 km/h
Räckvidd: 1700km
Dr Claudius Dornier påbörjade arbetet under 1925 med vad som skulle bli den tidens största flygbåt och den 12:e Juli 1929 sjösattes Dornier X vid Altenrhein i Bodensee.
Dornier Do X hade fler motorer än något annat plan innan eller efter, ett dussin jämt. Inledningsvis använde man Siemens-byggda Bristol Jupiter niocylindriga stjärnmotorer, testerna var omfattande och innan den sattes i trafik hade man bytt ut motorerna till tolvcylindriga Curtiss Conqueror på 610 hästkrafter var.
Alltså totalt 144 cylindrar och sammalagd slagvolym på 326 liter.
Do X hade en max startvikt på hela 56 ton, och trots att man använde tolv stycken av de starkaste flygmotorer man kunde uppbringa, klarrade dessa int av att lyfta planet högre än till 500 meter, vilket ändå ansågs räcka för atlantflygningar. Under en av de otaliga provflygningarna, i Oktober 1929 sattes ett nytt rekord, man lyfte med hela 169 personer ombord.
En armada av mekaniker krävdes för att se över att alla tolv motorerna var i ordning före flygning.
Olja fylls omsorgsfullt på.
Motorerna synkroniserades och övervakades under flygning av en maskininst som fick order från piloten till maskinrumemt på fartygsvis.
Provflygningarna sköttes främst av Dorniers egen chefspilot Richard Wagner, men i November 1930 var det dags att på allvar göra PR-turné med Do X, då flögs den under befäl av Kommendant Friedrich_Christiansen
Turn gick Europa, Nordafrika, Sydamerika och destination New York, men det var inte helt problemfritt, för i Lissabon fattade Do X eld och nästan hela babords vinge förstördes. do X blev liggande vid kaj i sex veckor innan den var reparerad. Do X hade dukklädda vingar på stål och aluminiumstomme, flygkroppen var byggd helt i duraluminium.
18:e augusti 1931 anländer Do X till Paramaribo i nuvarande Surinam, den 27:e samma månad kom man fram till New York där planet visades upp samt fick en välbehövlig service. I nio månader var planet kvar innan man återvände hem till Friedrichafen.
Do X gjorde succé i New York men ändå inte, alla fascinerades av bjässen med sitt 40 meter långa skrov, och vingspannet på hela 48 meter med de tolv motorerna tronandes i sina gondoler ovanpå. Vad som bar emot Do X var att vid den här tiden hade depressionen slagit till, inga flygbolag ansåg sig ha råd att driva en sådan här gigant, och dessutom så stängde presumentiva resenärer plånboken, Dornier hade gjort den långa PR-tu´nén i princip förgäves, men uppmärksamheten var det inget fel på. Vid hemkomsten hade över 200 tusen personer samlats för att välkomna bjässen vid ankomsten till Friedrichafen.
på "flight deck", cockpiten var rymlig men tämligen spartansk även med den tides mått mätt.
Beroende på så kunde Do X ta mellan 60 till 100 passagerare i kabinen, här famnns även sovmöjligheter.
I främre delen fanns det en lounge med bar, matsal, rökrum och toaletter i elegant miljö
Do X fortsatte uppvisingsflyga hemma i Tyskland, innan den togs över av Lufthansa som planerade en rutt till IStanbul med den, dock havererade den på första flygningen redan i Passau, reparerades och flögs tillbaka till Berlin för att aldrig flyga mer. Do X ställdes ut på Deutsche Luftfahrt-Sammlung, och förstördes vid en bombraäd 1943.
Men man hade färdigställt två Do X till, som kom att kallas X2 och X3. Dessa var beställda av statliga italienska flygbolaget SANA. X2 togs i trafik redan i augusti 1931 och trean året efter. Dessa skiljde sig med att ha Fiat-motorer och annorlunda motorgonoler. Dock kom dessa två att rekvireras av flygvapnet, Regia Nautica, för VIP-flygningar och PR-uppvisningar av Mussolinis regim.
X2 bar beteckningen I-REDI och döptes till Umberto Maddalena, här med de mer strömlinjeformade motorgondolerna med Fiat V12 motorer.
Karriären blev dock kort även för de italienska Do X-planen, 1934 tog de ur tjänst och här syns den ena av dom dras iväg för skrotning 1935.
Do X fakta___
Längd: 40 meter
Vingspann 48 meter
Höjd: 10,2 meter
Vingarea: 450 kvadratmeter
Tomvikt: 28 ton
Max startvikt: 56 ton
Toppfart : 210km/h
Marschfart: 175 km/h
Räckvidd: 1700km
Kommentarer
Postat av: svensson
Guld! Perfekt inlägg. Poetiska fakta: "slagvolym 326 liter" tycker jag är poetiskt så det räcker.
Jag gillade även bilden av maskinisten där han står och lägger om spakar. Maskinålderns hjälte i ett nötskal.
Postat av: Gert
Tänk om man fått tillfälle att lyssna på motorsången under start! Nya Dornier-museet i Friedrichshafen har mycket bilder och modeller av denna otroliga maskin, rekommenderas!
Postat av: StarChief
Mycket fint inlägg.
Postat av: svensson
Motorsången var ljuvlig och organisten, det var maskinisten jag nämnde...! Genom att dra upp eller ner varvtalet får man ju olika tonhöjder på motorsurret.
Postat av: Bildrömmar och drömbilar
Vilken j-vla pjäs! Det var roligare förr... :-D
Postat av: Peter Kampf
Fascinerande! Bra illustrerat. Wild!
Trackback