Mera Aurelia

Den vackra och intressanta Lancia AUrelia har ju tidigare visats i lite olika skepnader här:
http://aurelia.html och ett par til av dom här: http://balbo.html.

Nu några vackra specialare i färg.
Pininfarina byggde en serie cabrioleter av Aurelia på B50-chassit 1950-51.


Pininfarina är ej att förväxla med firman Stabilimenti Farina som låg bakom den här coupén, 99 exemplar av chassi typ B51 gjordes och denna coupé på en av dom 1950.


Pininfarina var flitiga vid den här tiden , denna Aurelia Sportcoupé från 1951 är från 1951.


Och så även denna AUrelia B50 specialare som döptes till "Rosa d'Oro" 1951.


Och från Schweiz, Aurelia cabriolet på B52-chassi fråån Worblaufen.


Och en coupe från Beutler, mer Schweiziska specialkarosser här: sobra-schweiziska-skapelser.html


Mer extremt, designad av Ghia, byggd av Boano 1952 för show.


Och från Vignale kommer dessa två eleganta coupéer, byggda på B52-chassi, 1952.





Runt 1953-54 experimenterade Pininfarian friskt med ett nytt grepp, många av deras specialare fick det runda öppna "fiskgapet" i fronten , så även några Aurelias, dessa kallades "Pf200". Den röda på B52-chassi visades 1953.


Och samma år denna Pf200 Spider.


Den här Pf200-coupén byggdes 1954.


Två snygga coupéer daterade 1953, båda byggd av Vignale.




Och ännu en Vignale-Aurelia, från 1955.


När det var dags för en ersättare till Aurelian så hade Pininfarina uppdaget att bygga på några förslag, två extravaganta show-bilar byggdes, den här coupén kallades Florida och visades 1955. För dessa yppersta specialare byggde man chassitypen B55 i blott sex exemplar. I produktion i något nedtonad form känns den mer igen som Flaminia


Aurelia lades ned 1958, men namnet fick göra en kort comeback för en specialupplaga 1986, Lancia Delta Aurelia. 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback