vålnader ur brittisk bilindustri

prototyper, de bortglömda, försakade och de modeller som av olika anledningar aldrig fick komma ut har ju skrivits om här för i flera avsnitt. På alla sätt intressanta och spännande saker, här kommer några prototyper till som aldrig kom till skott, och kommer heller aldrig göra det, då omständigheterna kring dessa är väldigt märkliga.
En halvfärdig Rover 75 coupé står undangömd.


Innan Rover-MG kollapsade så byggdes ett par stycken sådanahär eleganta coupéer på prov, här är en färdig sådan med läcker inredning.


En breddad MG TF i monsterutförande? ja kanske, eller? Det finns inte så mycket fakta om de här bilarna i den här spöklika verkstaden...


... av den anledningen att det finns ingen där att fråga....


I en testhall står en prototyp till vad som skulle bli en mellanklassbil baserad på Rover 75, troligtvis med MG-emblem.


En mycket ensam bil, i en tom hall, bortglömd.


Inte bara prototyper, produktionsbilar finns det gott om på detta sällsamma ställe också, halvfärdiga tomma skall på rad...


Nylackade Rover 400-karosser har stannat halvvägs ut ur lackavdelningen, har folk gått hem?


Ja, folket gick hem för gott i April 2005, där stannade klockan för den stora bilfabriken i Longbridge efter 100 verksamma år. 1905 började man bygga Austin i Longbridge, sedermera även Morris. Under de båda krigen gjordes ammunition, pansarfordon och lastbilar åt försvarsmakten. Longbridge plant bestod av flera divisioner som kunde göra gjuteri, finmekanik och fungerade som underleverantör till annan industri. 1952 slogs Austin ihop med Morris och bildade BMC, i Longbridge.
1988 såldes anläggningen till British Aerospace, och kom att ingå i Rover Group, Austin och Morris ströks och i fortsättningen fokuserades det på Rover, och man återupplivade även namnet MG. Men det var konstgjord andning, yxan föll slutligen när Nanjing tog över resterna av det kollapsade MG-Rover group, Longbridge stängdes.

Ganska stora delar av fabriksområdet har rivits, men ännu står mycket kvar, för anläggningen är gigantisk. 


Här har man krocktestat sin sista bil, och sedan gått hem. Stället är lika spöklikt som
Mary_Celeste


Till synes färdiga bilar har lämnats under pågående service och justering, det var fem år sen någon rörde dom sist.  


I en annan del av fabriken har man sen hösten 2008 tagit upp ny produktion av MG TF, detta sker avskilt och liten skala, och sysslsätter ungefär 200 personer. Ironiskt då det i en annan del av fabriken står halvfärdiga TF på bandet som stannade för att aldrig startas igen.    


Tom TF-kaross förfaller på utsidan , varför den hamnat där finns det ingen som vet.


Färdiga motorer i testlaboratioriet, som aldrig kommer att startas.


Och bilar som aldrig kom att byggas...


Längs linan för Rover-75 modellen hänger karosserna kvar i sina traverser över golvet där vatten trängt in och svämmat över.


Sista dagordern står kvar på svarta tavlan, återigen förs tankarna till spökskeppet Mary Celeste...


Innan man gick hem för sista gången såg man iallfall till att nycklarna lämnades in...


Kommentarer
Postat av: Chevrolet Nova 1970

Lite urban exploration är aldrig fel!



God Jul!



Mvh /Peter

Postat av: Farbror Sid

God Jul!

2010-12-23 @ 17:56:19
URL: http://farbror-sid.se
Postat av: Grandprix63

Spooky...

Då dröjer det väl inte länge innan vandalerna är där och klottrar ner och slår sönder alltihop



God Jul

2010-12-23 @ 18:45:45
URL: http://grandprix63.blogspot.com/
Postat av: Per Hageblad

God Hjul

önskar

Hageblad Bil AB

2010-12-23 @ 23:04:17
URL: http://www.veteranbilar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback