Jänkepadda



Citroen var aldrig något stort märke på den amerikanska kontinenten, DS/ID modellerna sålde hyggligt främst på västkusten jämte anti-bilen 2CV på sextiotalet. 

Men om man anser att vi krånglig byråkrati och konstiga regler för att importera fordon hit, så är det inte stööre skillnad åt det andra hållet. DS-karossen uppdatering 1967 ogillades av amerikanska DOT, department of Transport. Täckglasen och dessutom svängbara strålkastare godkändes inte, så på USA-marknaden fick detta bytas ut mot ovanstående instatser med dubbla sealed-beam strålkastare istället. Blinkers och ett fleratal andra deltaljer fick ändras utöver detta.  



Naturligtvis fördyrade detta fordonet och de redan få kunderna blev färre, Citroen försvann från USA-marknaden under 1972. Året innan hade man även försökt lansera GS i USA, men den föll också på DOT:s nitiska påund. Dock hann man ta emot order på flera tusen bilar, innan det stoppades och av de ungefär 30 GS-bilar soom hunnit skeppas över köptes loss internt av anställda hos Citroenhandlarna. 

En bil för hela världen, dock inte för Amerika.


Citroen SM med Maseratimotorn därmot sålde desto bättre, trots rejäl prislapp och den glosögda USA-anpassade fronten. Dessutom fick de pga ändrade krav 1972 inte säljas med den vassare insprutningsmotorn utan höll fast vid förgasarversionen, trots detta såldes runt 2000 exemplar 1972-73. 



Senare modeller som CX fanns aldrig officielt i USA, men togs in bakvägen via så klaade "Grey market" handlare, främst via Kanada där de typades för att sen säljas under olika namn i USA.  2CV:n hade inte chans att säljas på 80-talet men då fann man en väg att få in den snofsigare 2CV Charleston-versionen som tomma karosser som sen sattes på redan befintliga äldre 2CV chassin.  

Citroen CX såldes på liknande vis, bilarna köptes privat, togs till Nederländerna där de amerika-konverterades och alla Citroenemblem togs bort. Med en ny front såldes av CXAuto under namet CXA. Namnet Citroen förekom inte annat än att i reklamen sades den vara byggd med teknik från Citroen... 


När XM kom försökte CXAuto sig på att sälja också dom i USA, som vanligt föll det på att strålkastare och detaljer inte stämde med de amerikanska kraven. Det tog flera år för dom att få den godkänd så XM blev inte klar för USA förrän sent under 1992. Då hade de försetts med framlampor från Pontiac Grand Prix för att bli godkända. XM såldes bara fullutrsutade och med V6 motor av CXAuto. Med en prislapp på närmae 60 000 dollar uteblev succén. Totalt importerades blott 20 stycken samt en Kombi. 


Kalifornien-registrerad XM med Pontiac-lampor är en raritet.

Kommentarer
Postat av: Moppe-rejsarn

Mycke mysko rgler de hade i US tänkte på den där att hastighetsmätaren inte fick visa mer än 100 MPH?



Gjorde att de digitala mätarna hmm.. var väl Lincoln som var först runt -82 och deras mätare blev helt svart om du brände på fortare..

Postat av: Mårten

Hade en caddy Seville med digitalmätare, den stannade å börja blinka på 138km/h... bilen fortsatte öka däremot. Men det dummaste jag körde var en Ford T-bird, detta var 98 års modell minns jag, helt ny då alltså, med kompressor-V8. Den hade fartspärr på 155km/h. Alltså Birden gjorde kickdown i 150, å tvärstopp direkt efter :P

2010-02-07 @ 21:01:53
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Summerwheels

Dessa regler gav ju oss pop-up ljusen på volvo 480

och på ett antal Honda modeller (civic crx bl.a)

Nu var det ju annat som hindrade volvon från en

USA lansering men iaf....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback