Lastbilsnostalgi à Espanõl
Spanska lastbilar är av olika skäl tämligen sällsynta på våra breddgrader, ja överhuvudtaget utanför Spanien då det under decennier försiggick en tyst handelsblockad mot Francoregimens Spanien, därför kom få av dessa att exportas ut i Europa likaså var det svårt att importera tunga fordon från utlandet. Däför är den spanska lastbilsvärlden både omfattande och okänd på samma gång.
Hispano Suiza började tillverka kommersiella fordon i Barcelona redan 1904, sust i raden var type 66G, som itne hann byggas i särskilt många exemplar precis efter kriget.
Tillverkningen togs rätt omgående över av det nystartade statliga ENASA, under namet Pegaso kom en lång rad framgångsrika lastbilar och bussar, och man gav sig även på att tillverka supersportbilar ett tag. Men type 66G blev Pegaso Z203, populärt kallad "Mofletes" vilket ungefär betyder kindpåsar.
Z207 var en avancerat formgiven lastbil som även visades upp på Earls Court i London 1955, chassiet sattes i produktion men av karossen blev det intet.
"Bacalao" byggdes på ett Z401 chassi 1952.
1954 bildades Barreiros i Madrid som började licenstillverka Berliet, AEC och de mindre tyska Tempo-lastvagnarna på licens. 1959 presenterade man den egan TT90 dragaren.
Barreiros Condor 1961
Barreiros Azor 1962.
Sava var en tredje aktör som byggde brittiska leyland-lastbilar på licens, här Sava FH800 1964.
Barreiros Satea-serien kom 1962.
Pegaso 1065 Europa 1965 kom att gå en hel del på export främst till sydamerika.
Barreiros Centauro 1967.
Barreiros Mont Blanc 1967.
Barreiros 4270 byggd 1969, fortfarande med den gamla karossen.
Byggdes ett tag samtidigt som den nya 42-serien, sedan 1963 hade man samarbetat med Dodge och licensbyggt Dart i Spanien, 1969 tog Chrysler över hela barreiros och då kom en del lastbilar att få deras karosser med, som denna 4255.
och nya Barreiros 4217 från 1969
Pegaso 1083 från 1973 denna serie kallas oftast Cuadradas
Barreiros 4214 från 1974, delar mycket med de franska Renault och engelskbyggda Dodge-lastbilarna som nu var under Chryslsers flagg.
Senare byggde Barreiros lastbilar helt under Dodge-namet Dodge C-26 1979, Renault emblemet användes samtidigt ett tag på flertalet europeiska Dodge-lastbilar både i Spanien, England och Belgien
Vid sidan av de tunga lastbilarna byggde Pegaso även den lilla Peugeot J4 på licens.
1981 hade man också fått konkurrens av de nya URO, som byggde mer tyngre fordon lämpade för armén, brandförsvar och liknande.
1987 satstade Pegaso på en helt nyutvecklad serie lastbilar som kallas Troner.
Troner blev inte räddnignen för Pegaso, med EU och fri marknad kom fler och fler av de spanska åkarna att välja utlänska fordon, trots förluster så visade man 1989 upp det futuristiska conceptet Solo 500. Strax efteråt togs Pegaso över av Iveco-koncernen.
Pegaso Troner 370 från 1991, Troner kom att tillverkas under Iveos ledning i allt mindre skala tills den upphörde 1994.
Hispano Suiza började tillverka kommersiella fordon i Barcelona redan 1904, sust i raden var type 66G, som itne hann byggas i särskilt många exemplar precis efter kriget.
Tillverkningen togs rätt omgående över av det nystartade statliga ENASA, under namet Pegaso kom en lång rad framgångsrika lastbilar och bussar, och man gav sig även på att tillverka supersportbilar ett tag. Men type 66G blev Pegaso Z203, populärt kallad "Mofletes" vilket ungefär betyder kindpåsar.
Z207 var en avancerat formgiven lastbil som även visades upp på Earls Court i London 1955, chassiet sattes i produktion men av karossen blev det intet.
"Bacalao" byggdes på ett Z401 chassi 1952.
1954 bildades Barreiros i Madrid som började licenstillverka Berliet, AEC och de mindre tyska Tempo-lastvagnarna på licens. 1959 presenterade man den egan TT90 dragaren.
Barreiros Condor 1961
Barreiros Azor 1962.
Sava var en tredje aktör som byggde brittiska leyland-lastbilar på licens, här Sava FH800 1964.
Barreiros Satea-serien kom 1962.
Pegaso 1065 Europa 1965 kom att gå en hel del på export främst till sydamerika.
Barreiros Centauro 1967.
Barreiros Mont Blanc 1967.
Barreiros 4270 byggd 1969, fortfarande med den gamla karossen.
Byggdes ett tag samtidigt som den nya 42-serien, sedan 1963 hade man samarbetat med Dodge och licensbyggt Dart i Spanien, 1969 tog Chrysler över hela barreiros och då kom en del lastbilar att få deras karosser med, som denna 4255.
och nya Barreiros 4217 från 1969
Pegaso 1083 från 1973 denna serie kallas oftast Cuadradas
Barreiros 4214 från 1974, delar mycket med de franska Renault och engelskbyggda Dodge-lastbilarna som nu var under Chryslsers flagg.
Senare byggde Barreiros lastbilar helt under Dodge-namet Dodge C-26 1979, Renault emblemet användes samtidigt ett tag på flertalet europeiska Dodge-lastbilar både i Spanien, England och Belgien
Vid sidan av de tunga lastbilarna byggde Pegaso även den lilla Peugeot J4 på licens.
1981 hade man också fått konkurrens av de nya URO, som byggde mer tyngre fordon lämpade för armén, brandförsvar och liknande.
1987 satstade Pegaso på en helt nyutvecklad serie lastbilar som kallas Troner.
Troner blev inte räddnignen för Pegaso, med EU och fri marknad kom fler och fler av de spanska åkarna att välja utlänska fordon, trots förluster så visade man 1989 upp det futuristiska conceptet Solo 500. Strax efteråt togs Pegaso över av Iveco-koncernen.
Pegaso Troner 370 från 1991, Troner kom att tillverkas under Iveos ledning i allt mindre skala tills den upphörde 1994.
Kommentarer
Postat av: Moppe-rejsarn
Jo! Pegasos första V8 (sportvagnen) hade väl desmodromiska ventiler eller är det något jag har drömt?
Hur många andra bilar har haft det konceptet du som har koll på det mesta?
Postat av: Mårten
det tror jag nog dom hade när du nämner det. det var hur som helst extremt avancerade kärror.
Postat av: Jokern/ Woodridge
Det var ju en del rätt snygga karosser också, vilket man inte hade väntat sig.
Detta eftersom det var ju ingen konkurens direkt, så dom hade väl kunnat tillverka hur fula karosser som helst.
Intressant som vanligt.
Postat av: Gubben
Tack för ett bra reportage. Pegaso - minsann! Man lär så länge man har elever ...
Trackback