Små söta bomber från Ghia
1954 gjorde man av misstag en dubbelbokning på den stora Parismässan, Science-fiction konventet skulle ju inte hållas förrän veckan efter...
Nå iallafall, på detta iögonfallande sätt presenterade Simca sin Ghia-byggda specialare, som hade tillkommit med hjälp av Abarth.
Men det byggdes två sådana här bomber av Ghia under 1953-54, den andra var baserad på Fiat 1100, också med Abarths chassi och motormodifieringar.
Carlo Abarth med båda bomberna 1954.
Ghia hade på samma tid ett nära samarbete med Chrylser, och försåg dom med flertalet "dreamcars" man byggde även bomben i större skala, 1953 presenterades Dodge Firearrow.
Och 1954 Firearrow 2.
Samtidigt hade man byggt två stycken till som hette Firearrow 3 en som coupe och en öppen roadster. Chryslers egen chefsdesigner Virgil Exner spann vidare på bomb-looken, och dikterade formen för GHia som handbyggde dom.
Firearrow 4 kom även att kallas just Firebomb, och var den sista i raden av dessa "dream-cars" men kom samtidigt att stå modell för en begränsad serie exklusiva vagnar.
1956 köpte speditörsentreprenören Eugene Casaroll loss Firebomben från Chrysler och skrev kontrakt på att få köpa loss chassin från Dodge med den nya D-500 motorn 1956. Dessa chassin skeppades sen till Ghia i Italien för att få kaross och sen såldes de i Usa under namnet Dual-Ghia. Planen var att bygga 150 stycken per år men för priset 7781 dollar så bar det sig inget vidare. Dual Ghia Firebomb kom att byggas i totalt 117 exemplar mellan 1956-58.