Heta importer i kalla nord

Januari är annars en down-period i de flesta branscher, men importen av kul bilar från USA har inte påverkats nämnvärt av vare sig konjuktur, årstid, eller tullens senaste åtgärder för att jäklas med oss alla som gillar främst amerikanska bilar...


Ett urval av vad som anält under den första veckan av 2010, bland annat denna Buick Special från 1958


Och en riktigt fin Shelby GT350 från 1968, denna har fått en omlack, men är annars av allt att döma en erceptionellt fin originalvagn. 1968 var ett bra år för Shelby, 1253 sådana här GT350 fastbacks såldes.



Oldsmobiles av 1961 års modell ser man sällan, men nu kom det in två fina exemplar nästan samtidigt, en 98 Holiday sedan och denna Dynamic 88 Holiday coupe.



Plymouths Fullsize bilar från förr har inte heller varit särskilt vanliga men det börjar bli ändring på det nu, denna fina Fury III cab från 1969 är snygg i mörkgrön metallic med vit topp och interiör. Bara 4129 sådana här byggdes 1969.


Inte bara amerikanskt från USA, på senare tid har en hel del klassiska Triumphs dykt upp i containrarna. Brittiska sportvagnar blev snabbt poppis i USA när det begav sig, och av det beståndet tullas det på nu, och skeppas hit som denna TR3A till exempel.


Och en lika röd TR4A med hardtop.



Tre fina femtiosexor, Superfin Ford fairlane och två betydligt mer sällsynta skönheter, vid denna tid var Packard på fallrepet, men var ännu en av USA:s mest välbyggda och eleganta prestigebilar, denna 400 coupe kostade $4200 ny och gjordes i 3224 exemplar. Året efter sålde man Studebakers med påskruvade plastbitar och efter 1958 ingenting alls.
 

Det dyraste man kunde köpa 1956 kom från Lincoln och hette Continental mark II. denna lyxcoupe kostade snudd på 10000 dollar, näst dyraste i listan detta år var Chryslers 8-sitsiga Crown limousine som man fick för 2300 dollar mindre! Det säger en del om prestigen på den här vackra vagnen, som byggdes i 2550 exemplar, mäter 5,60 i längd och väger 2,2 ton.  Enda extrautrustningen till dessa var air condition, resten var standard inklusive inredning handsydd i bästa skinn. Stramt elegant och tidlöst var ledordet.


I jämförelse den likaledes påkostade inredningen i Packarden är mer typisk femtiotal, här syns också den speciella "satelliten" vid ratten som är manöverpanel för automatlådan, knappstyrd.  


men den mest besynnerliga bilen första veckan i år som anlänt har omnämnts tidigare, en De Soto från 1942 har kommit hit, det må finnas kanske två eller tre av dessa underliga de Soto 42:or här innan och detta är första gången jag nånsin fått se en själv. 1942:orna hade ju just börjat tillverkats när kriget drabbade USA. Och De Soto hade just lanserat sin nya årsmodell med sina gömda "Airfoil headlights" 

 



Det här är en De Soto Fifth Avenue coupe som innebar lite mer påkost utrustning goch inredning, denna har även inredning i "highland plaid" alltså skotskrutig textil och en annan 1942 endast gimmick, cigarettdispenser i rattnavet. 
 

De gömda strålkastarna sågs aldrig igen efter kriget men cigarettautomaten i ratten kom dock att gå igen på Dodge ökända "La Femme" model 1955-56. 
http:///dags-for-ett-bloss.html


 
 

Kommentarer
Postat av: Larsson

Oldsmobile från 1961 är skitsnygga. Holiday tillverkades enl. uppgift i 19,878 ex...

2010-01-15 @ 21:00:18
Postat av: Mårten

Javisst är dom skitläckra, så varför har vi nu bara drygt 15 stycken i hela landet?

2010-01-15 @ 21:14:42
Postat av: grandprix63

Överhuvudtaget '61 bubbletoparna från GM är väl inte alltför vanliga i Sverige?

En gång ansågs de ju lite som fula, med sitt udda tak och spejsade linjer, därför har väl många skrotats bort i USA och då kan det vara en förklaring tilll det låga antalet i Sverige.



De Soton var också en läckerbit, som rökare föredrar jag ju en dispenser i ratten före en krockkudde... :)

Postat av: grandprix63

Kan det inte vara så att en gång ansågs '61 bubble-toparna från GM som lite fula och skrotades ut i USA och att det är anledningen till att antalet i Sverige är lågt?



Förutom '61 Oldsen är De Soton den riktiga läckerbiten bland dessa bilar.

2010-01-16 @ 20:24:54
URL: http://grandprix63.blogspot.com
Postat av: grandprix63

Det var ju inte meningen att spamma, det tog en bra stund innan den första kommentaren dök upp, jag trodde inte den kom med.

Du får väl städa bort det som är överflödigt om du vill =)

2010-01-16 @ 20:27:43
URL: http://grandprix63.blogspot.com
Postat av: Mårten

näe dom får stå :) , jo jag tycker 61 års bubbletops är vansinnugt fräna hos cheva old, å resten, men varför tycker så få andra det? interiören är ju skitfrän med , brottet mellan 50-60-tal, gillar dom där...

2010-01-16 @ 22:27:02
Postat av: Mercury

Mmm massor av läckra bilar. Kul med bilden av buicken i snön. Desoton hade jag velat se ser spännande ut som historia i nyckick- inte velat ha men velat se. Shelbyn däremot...Tack för de fina bilderna!

2010-01-17 @ 09:43:58
URL: http://bybon.blogspot.com/
Postat av: Summerwheels

Den röda Oldsen och Desoton landar som mina favoriter i snöyran..

Härligt uppmuntande efter en eftermiddag med sladdar i oändlighet under ett förgäves försök att omfördela it-resurserna och comhem-boxar i lägenheten! :-/ Allt är nu tillbaka i ursprungsläge...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback