Jorden runt med Kadett

Opels Kadett var en långkörare, inte bara som Opel utan kom att ta många skepnader, även långt efter bäst-före dtumet passerats.  Kadettversionerna genom åren har varit många och namnet dök upp redan 1937. Första Kadetten byggdes 1937-40 i Tyskland, och var den första versionen som fick ut å resa, om än dock ofrivilligt.

 Röda armén tog helt sonika med sig hela Opelfabriken hem vid krigsslutet som krigsbyte, och något senare dök Kadetten upp som Moskvitch 400 i Sovjet. Där kom den byggas fram till 1956 och fanns även som stationsvagn. 

 

Kadettnamnet dök upp igen 1962. Och dessa kallas Kadett A fram tills Kadett B anlände 1965. Nästa generationsksifte var Kadett C 1973-1979 som följdes av D 1979-84 och slutligen F fram till 1991 då den ersattes Astra. Fast Astra-namnet hade redan använts ett tag på Kadetter från Vauxhall,likaså kom man på en del markander hålla kvar Kadett-namet fram till 1999.


Kadett B började säljas i USA genom Buick. Dessa Buick-Oplar fick 1969 dela grill och dekor med den kortlivade Olympia-modellen , mer om Buick-Opels här:
http:///oplar-fran-buick.html
 


Men det var först med Kadett C som den började bli en världsbil. Då introducerades GM:s T-car, en plattform som Kadett kom att dela med många artfränder runtom i världen. I USA byggdes den som Chevrolet Chevette och senare Pontiac T1000.


1977-86 gjordes även en Kanadenisk version och man återuplivade namnet Acadian för dessa.


Och Pontiac 1000 från 1983 för USA.


Sen efterträddes dessa på den amerikanska marknaden av Kadett F som dock inte kom från Tyskland utan det var koreanska bilar från Daewoo som såldes i USA som Pontiac le Mans.



Och i Kanada fanns de även ett tag under namnet Asuna, här av 1993 års modell.


Dessa kom som sagt från Koera, men hade sin början hos GM-ägda Isuzu som började bygga Kadett C på T-plattformen redan 1974, som här en Isuzu Gemini Bellet från första året.



C-karossen fick hänga kvar hos Isuzu in på 80-talet, och kom även att kallas Isuzu Aska och som denna I-mark.  
Senare modeller som Aska och Piazza har sitt ursprung från denna konstruktion men fick helt annorlunda skal.


Snart hade man via Isuzu också börjat licenstillverka Kadetten i Korea av Saehan motors, där den först fick heta Saehan Bird.



Från Isuzu kom man även skeppa Kadetter till andra delar av GM över jorden, i Australien såldes de som Holden Gemini, 1977.  I Malaysia och Thailand såldes de dock som Opel Gemini.


Och nedan 1979 års Isuzu Gemini/T-car som i USA fortfarande såldes via Buick, men nu hette dom Kadett där , tidigare hade man bara använt namet 1900 för de mindre Buick-Oplarna.


När Kadett D kom 1979 så uppstod en del hybrider då man i Korea behöll den gamla karossen jämsides med den nya. Saehan Motors sålde från 1982 sina bilar under det idag mer kända namnet Daewoo. Kadetten hängde kvar ett tag till och hette nu Maepsy-Na.



Hemma i Europa byggdes de i England av Vauxhall, redan Kadett B delade en hel del med Vauxhall Viva, men med Kadett C körde man mer paralellt med Opels egna utbud, Vauxhall Chevette fick dok en helt egen front.



Från 1980 tillverkade man Chevetten fram till 1984 paralellt med den nya Kadett D-modellen som i England fick namet Astra istället. Flera år innan Opel själva använde det namnet. 
En Vauxhall Astra från 1983. 


Kadett F fick följdaktligen också heta Astra i England 1986 även kallad Belmont i lite finare utförande. I princip hela Opels modell-program fanns i Vauxhall-utförande så även en Astra GTE anlände samtidigt som Opels dito, men dock fick man vänta ända till den "riktiga" Astran för en GSi version 


Och en inhemsk skåpversion som i Chevtte-form hade hetat Chevanne, såldes ibland under namnet Bedford Astra. Namnet Chevanne användes även på liknande Kadetter som sattes ihop i Australien för export till nya Zeeland. 

 

Så tittar vi närmare på Afrika, för där byggdes det också Kadetter, främst i Sydafrika, där man först sålde dom under Chevrolet-namnet. Chevrolet 1900 från 1976.


Och en Chevrolet 1300LS hatchback 1978 var deras motsvarighet till Opel Kadett City.


Och 1982 års Chevrolet Kadett Voyage har Opelmärket i grillen , detta år fasades Chevroelt namnet ut och i fortdsättnigne såldes de som Opel även där.


Den äldre Kadett-versionen fick hänga kvar jämsides, med en modifierad Vauxhallfront hette dessa Chevrolet Chevair 1982, och fick behålla Chevrolet-namnet till 1986.  


Men i Sydafrika gjorde man en annan namnrockad, Opel Astra fick här heta Kadett ett tag till. En exklusiv sydafrika modell 1995 var Kadett 200TS, som med sexväxlad låda och 2-liters turbofyra på över 200 hästar gav den en toppfart på 240km/h. Astran hette Kadett ända fram till 1999 här.


Under ett tag monterade GM bilar i Zaire, dessa hade dock Opel-namnet i behåll, Zaire-byggd Kadett från 1977. 


Och så till sydamerika, Chevrolet etablerade sig i Brasilien redan 1925 och har byggt allehanda fordon på licens sen dess, så även Kadetten som här fick heta Chevrolet Chevette från 1976.  



Som även fannns i ett rivigare GP-utförande


från 1978 kom Chevetten att dela mer utseende med sin amerikanska namne, fast bara fram till 1983 när fick likna mer en Opel igen.



Chevrolet Chevette SL från 1986, en hybrid med lika delar Kadett och Ascona, jämisdes byggdes den större Monzan på snarlikt sätt.


I grannlandet Argentina byggde man samma modeller men Kadett C fick istället namnet Opel K180.



Och senare Chevette/Kadett modellen är identiskt med sin brasilianska släkting fast dom hette GMC Chevette istället. 


I Colombia byggdes de dock under Chevrolets namn. 


Och i Peru bastardmodellen Monza som var en Kadett E, här från 1982. I grannlandet Ecuador byggdes de under namnet Aymesa Condor.


En helt egen pickup-modell kallad Chevrolet Chevy 500 fanns också, tillverkades i huvudsak i Brasilien, men även i Argentina, Peru, Chile Colcombia och i Ecuador även som Aymesa Cargo. Den här Kadett D-karossen behölls för dessa fram till åtminstonde 1993.


En annan märklig pickup från Sydamerika  är den här. Den har Vauxhallens front, baseerad på Brasilianska Chevettens mekanik, och lär ha glasfiberkaross.  Ett spökbygge, vilket land den kommer ifrån är okänt.  


Kan den ha gjorts i Uruguay? kanske, för där har man oclså satt ihop Kadetter under namnet Grumett. Mycket lite är känt om dessa men en tidig Grummet från 1972 har den gamla Kadett B karossen och gjordes även som en slags "ute" tvåsitsig med baklucka. 


Senare Grumetts hade normal Kadett-kaross och sedermera även den brasilianska Chevettens utseende, här Grumett 250M från 1982.



1991 års Chevrolet Monza från Brasilien, hybrid på gamla och nyare Kadett och Ascona delar i en kaross som påminner rätt mycket om andra generationens Chevette/T1000 från USA.  


Chevrolet do Brasil bygger i princip hela Opels modellprogram än idag, och dess modeller skiljer sig inte nämnvärt från dess europeiska likar, inte ens i namnen. dock hade man ett tag oftast de äldre motorerna kvar i utbuden. Här Chevrolet Kadett Gsi cab från 1990. Kaross F fick dock hänga med till 1996 där innan den avlöstes av Astra.


Enda avsteget i modellnamnet var deras egen stationsvagn som här hette Ipanema.


1996 byggdes den sista F-Kadetten i Brasilien Kadett Sport nedan.


Kaross F slutatde tillverkas på hemmaplan 1991, men i Korea byggde Daewoo oförtrutet vidare på den under namet Cielo, senare Racer och Nexia, I Syd och mellanamerika såldes dessa som Daewoo Pointer. I Kanada ersatte man Asuna ett kort tag med dessa under namnet Passport Optima.  
1996 Års Daewoo Cielo nedan.


1997-98 slutade man tillverka dom i Korea, men licensen gick vidare till Daewoos dotterbolag i Polen och Rumänien, där man byggde Nexia ända fram till 2006. 


Men historien är inte slut där, för än idag kan man köpa sig en splitter ny Kadett F, för UzDaewoo i Asaka, Uzbekistan bygger oförtrutet vidare på den gamla trotjänaren , här är UzDaewoos Nexia II av årets modell 2010. 

 

Kommentarer
Postat av: Nicklas

Där kan vi snacka pengar väl investerade om man lyckas hitta så många sidor av samma mynt.

Fast jag är ett stort fan av någon variant, för utom möjligtvis Kadett B från slutet på 60-talet.

2010-01-21 @ 19:36:07
Postat av: Moppe-rejsarn

Hörde just idag på radioreklamom om nya Opel Astra och tänkte för mig själv att det var väl synd att de övergav Kadett, finns ju lite historia i det namnet..



Visst har jag drömt våta drömmar om en A-modell hahaha den var ju kitsch redan innan begreppet uppfanns vilken fantastisk design och även vägegenskaperna är ju riktigt usla, joo en sån borde man ha haft.



Andra favoriter vore en B 1000 "Der Spar-Kadett" var väl på runt 38hk och med extra påver inredning säkert lagomt trött att paddla omkring i eller varför inte en B 1200 automatic 0-100 på 30 sek?



Det finns ju några kadetter man borde ha haft..

2010-01-21 @ 20:35:07
Postat av: grandprix63

Opel Kadett = Daewoo Cielo = Pontiac Le Mans...

Nånstans under tankegångarna så brinner det en säkring i huvet på mig :)

Jag vet att badge engineering inte är nått nytt, men ibland undrar man varför en del biltillverkare "förstör" ett varumärke. Kortsiktigt en ekonomisk vinst, naturligtvis, men långsiktigt?

I Pontiacs fall hade ju GM ett hyfsat performancerykte under 60-talet men det lyckades man sjabbla bort under 80-talet anser jag. Kanske lika bra att märket nu får vila i frid...



Tack annars för en intressant resa runt jorden med Kadetten. För att citera Hasse & Tage: "Det hade jag inte aaning om"

Postat av: Peter Larsson

Eventuellt glömde du någon Opelmodell, dock oklart vilken...



;-D

2010-01-21 @ 22:31:34
URL: http://www.metica.se
Postat av: Mårten

Japp, finns tydligen inget bildbevis på den Ecuadorianska Condor, sen finns det fler konstiga Grumetts. Jag VET att jag glömt den mexikanska Kadett B-kaross byggda Olimpico från 1966.

2010-01-21 @ 22:41:25
Postat av: Annika Granstedt

Gillar om det du skrivit! Kul att se lite sunda saker och inte endast det vanliga sakerna som man kan läsa om varje dag. ;)

2010-09-24 @ 11:00:26
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/
Postat av: Ramón

Hi! Great post and a website Im just starting to discover. It was surprising to see your pictures of the Aymesa Cóndor. Im from Chile and want to use some of your pics and link your thread to my site. I also plan to put some extra pics I've found. So if you wanna check alter you're welcomed.

2010-12-29 @ 13:45:15
URL: http://ripituc.blogspot.com
Postat av: Björn

Det finns inga kadett F alla som du vill ha till det namnet heter kadett E, inget annat!!!!

Däremot finns Astra F som efterföljaren hette!

innan du skriver ihop nåt så läs gärna på!

Dessutom den vita bilen du kallar för chevrolet chevair -82 med regnummer cb88225, är vauxhalls version på opel ascona och har inget med kadett att göra överhuvudtaget!!

2011-01-23 @ 09:51:02
Postat av: hultarn

Aaah! Kadett A, vilken bil! Så jäkla kul att köra, och vilken skuff!

Hade 2 såna, en vit och en gräddgul. Var extra kul att se Hammond köra en likadan i Afrika i Topgear.

Bra sida! :-)



Dock kan jag hålla med om vad Björn säger (men, varför är han så sur?), den vita bilen är inte släkt med Kadett, utan Ascona B. Fast, det är ingen Vauxhall Cavalier, de hade inte de extra luftintagen. Utan det är som du säger: en Syd-Afrika-variant med Chevanamn.

2011-12-13 @ 16:24:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback