Avanti Avantgarde



En trevlig udda bil har hittat hit. Det råder väldigt delade meningar om Studebaker Avantis design, men vad som är klart är att den liknar ingenting annat.

Avanti var ett säreget paket, ett krutpaket med extrem aerodynamik från Raymond Loewys penna och en vikt på under 1400 kilo tack vare glasfiberkaross.

Standard Avantin hade en motor på 289" med fyrportsförgasare som gav 240 hästkrafter , denna kallades R1.

Den vita Avantin som nu kommit hit är en däremot en R2, detta innebar kompressormatning och gav då 290 hästkrafter.


Detta räckte gott och väl för att göra Avantin till en av sin tids snabbaste bilar, men detta räckte inte för Studebaker själva som planerade för så mycket mer, snart erbjöd man R3.
Den hade motorn borrad till 304" och förfinades av chefingenjören Eugene Hardig och effekten landade på närmare 400 hästkrafter, och en toppfart på svindlande 273km/h! R-3 Avantin tog titeln världens snabbaste standardbil, men det kom bara att byggas nio stycken av dessa. 

SAmtidigt hade man tagit fram R4 som var 304" motorn utan kompressor fast med dubbla fyrportare, men den kom aldrig att nå produktion. Kanske skulle den vara ett billigare alternativ till den relativt dyra R3, vars prislapp låg nästan 2000 dollar över Chevrolet Corvette, och till och med dyrare än en Cadillac de Ville.

Men däremot byggdes det en R5 på prov, nu använde man bränsleinsprutning från en Indy racer, och monterade två kompressorer. Detta gav runt 575 hästkrafter och vid tester nådde bilen hela 315km/h. 

Studebaker var redan på fallrepet vid tidpunkten för utvecklandet av den makalösa Avantin, fabriken i South bend stängdes 1964 för att flytta det sista av produktionen till Kanada. Avanti Och Hawk-modellen fick inte följa med i flytten. 1963-1964 byggdes totalt bara  4643 Avantis.

Men tillbaks till bilens grundform, design är något som är mycket mer än bara streck och linjer, det är en genomsyrande tanke i en konstruktion. Hos avanti utmärkte sig itne bara designen med att ge extrem aerodynamik, eller gott om plats för fyra personer under det höga välvda taket. Det gav också fördelar för väghållning och säkerhet, i takets C-stolpar så göms en kraftig rullbåge bland annat.

Förarmiljön är exemplarisk, fullmatat med mätare men ändå rent funktionalistiskt. Mätarhusets form fortsätter ut genom rutan och vidare på motorhuven...


Men vad som är mer genomtänkt i den vackra förarmiljön är första intrycket, när man öppnar dörren tänds en lampa som sobert lyser upp mittkonsolen med Avanti-emblemet och de flyginspirerade reglagen till ventilationen. En läcker genomtänkt idé, för första intrycket är ju det som räknas.


Ljus, material, form och funktion, av mästaren Raymond Loewy.



  


Kommentarer
Postat av: Micke

Brukar läsa din trevliga blogg då och då.

Kul att du skrev om min Avanti R2. Hittade den i Kalifornien för ett par månader sedan. Körde hem

den 60 mil i måndags och den gick som ett spjut.

Jag har även ett par 1953 Studebaker coupeér som

Avantin ska dela garage med. Nästa import blir kanske en Avanti II eller en 1950 Commander cab.



Micke

Studebakerklubben Sweden

2010-07-29 @ 14:30:57
Postat av: Mårten

tackar Micke :) ja det är en riktigt fin Avanti du hittat med.

Nån koll på hur många avantis som fick R2 option? och finns fler i sverige?



Postat av: Micke

Hej Mårten,

Jag har varit på Studebakerklubbens träff i Söderhamn torsdag till lördag. 31 Studebakers av varierande årgångar dök upp.

Det finns ingen officiell statistik över hur många 1963-64 Avantis som gjordes som R1 resp R2. Men en kille i SDC gick igenom alla production orders för drygt 10 år sedan och räknade fram detta. Jag har inte siffrorna bredvid mig just nu men ca 1500 Avanti var R2. I Sverige finns. I Sverige finns en till (ev. två) till R2 Avanti. Ingen av dessa en eller ev. två st är i trafik. Så den enda rullade R2 Avanitin i Sverige just nu är min. Utöver detta gjordes ju några hundra R1 och R2 Lark (och en R3 och R4)och R1 och R2 GT Hawk 1963-64. Ingen av dessa finns i Sverige än...

Totalt finns idag 11 st 1963 Avanti och 2 st 1964 Avanti registrerade i Sverige.

Micke

2010-08-01 @ 12:07:47
Postat av: Mårten

Ah tack för infon. R3 Larken känner jag till, men gjordes detverkligen en Lark med R4?

Så det finns alltså inte mer än 13 stycken avantis i Sverige? I min omgivning rullar iaf fyra av dom varav två är ute ganska flitigt på träffar under sommarn :)

Avanti II dök det upp en i december

http://www.cardatabase.net/search/photo_search.php?id=00143701

har set en till med engelska plåtar,en röd cab.





2010-08-01 @ 13:47:28
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Micke

Hej igen, tack för infon och bilden på den importerade Avanti II. Den kände jag inte till...

Har du någon aning om vilken årsmodell det är?



På åttiotalet fanns en Avanti II i Sverige (reg.nr JHX210) men den exporterades till Danmark. Den röda engelskreggade (E587 WOL) 1988 cabben var i Sverige 2008 på en träff för att sedan deltaga på Europeiska Studebakerträffen som då hölls i Vänersborg. Den är åter i England.

Rykten gör gällande att det importerats en tidig

70-tals Avanti II för några år sedan. I övrigt känner jag inte till någon Avanti II.



För att få in min Avanti som samlarbil var jag bla. tvungen att kolla upp hur många 63 Avanti som

finns i Sverige. Transportstyrelsen sa 10st så

med min blir det 11. Jag har foton på alla sedan tidigare.

Den senast importerade var en röd 63a som såldes

på blocket för ett par månader sedan. Den har jag

inget reg.nummer på. Den enda andra jag inte har regnummer på är den svarta som importerades av

Hageblad för några år sedan tillsammas med en

grön 63a. Den svarta hade Veloce som reg.nummer

i USA.



Om jag ska gissa vilka fyra som finns i

Göteborg borde det vara Hageblads båda bilar,

samt en vit 64a som importerades ungefär samtidigt

av en annan Göteborgsfirma. Sen finns det en svensksåld guldfärgad 1963a på Orust.

Det såldes fyra Avanti nya i Sverige 1963 och

ingen 1964. Tre finns kvar idag. Den fjärde råder det delade meningar om vad som hände med. Vissa säger att den råkade ut för förgasarbrand och skrotades medan andra säger att den exporterats till Finland.



Angående R4 så såldes en 1964 R4 Daytona hardtop.

Denna var lite speciell då den i oktober 1963 såldes till biltidningen Car Life. Hela byggandet av bilen rapporterade det om biltidningen i feb 1964.



http://www.racingstudebakers.com/R4_birth.htm



Här är lite annan info om framförallt 1964 Avanti

och R3 och R4.



http://www.sagebrushstudebaker.com/tw_intrst8.html



Jättekul att någon förutom mig själv är intresserad av dessa speciella bilar.



mvh

Micke Bostedt

2010-08-01 @ 21:20:36
Postat av: Mårten

en vit 64:a synes höär, sen tog dom in en svart 64:a som jag tror rymde från bygden, Stötens gröna samt en en grön till finns i närheten.

Okej, R4 daytona, makes sense om Car Life hade lite inblandning i det hela.

En avanti gick i göteborg på 60-talet, det är nog den som det råder delade meningar om, vad jag vet så brann den inte bara i förgasaren, det brann i garaget rutomkring den också. en snubbe som kallades Riddarn hade den i Olskroken, göteborg, från början hade den enligt ryktet sålts ny till nån fotomodell, okänt vem.



ja vi är ju inte många som uppskattar dessa bilar, eller rättar sagt fattar vad det handlar om.

En kompis är mek på en verkstad i stan där en Golden Hawk brukar komma in regelbundet på service, stod och beundrade denna fina Hawk och snackade med han, visade den rosenpolerade brädan med sin varvräknare och 250km/h mätare och allt det där, han fnyste bara å sa "äh, en Cheva 57 ä mycke häftigare..." suck...

2010-08-01 @ 22:43:36
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Micke

Har hittat spår av den "försvunna" svensksålda 63 Avantin i ett gamalt register. Den hade reg.nummer

FFX 474. Detta var 1982. Sedan 1987 tillhör detta

reg.nummer dock en släpvagn. Någon gång på mitten av 80-talet hände något med bilen alltså. Den ägdes 1982 av en kille i Övertoneå.



Den guldfärgade Göteborgsbilen drabbades också någon gång 1968-70 ut för förgasarbrand såg jag just i en gammal artikel om bilen i Classic Motor 1997. Den bilen såldes ny till en grossistfirma i järnhandlarbranschen i Göteborg.



Ah, jag kan ha missat importen av svart 1964a alltså. Hur många 1964:or som finns har jag inte kollat upp på flera år. Har du något foto på den?

En vit 1964a importerades 1985 och sen den vita Göteborgsbilen är de 1964:or jag vet om.



Stötens gröna, är det den som är lackad en konstigt grön nyans och ej turkos som orginalfärgen förmodligen var?



Hittade lite info om den importerade Avanti II som du så snällt tipsade om. Det är tydligen en 1983:a.

Här är lite info om den när den såldes på Ebay oktober 2009:



http://studebaker-info.org/avdb/avantirqb/83qb3668x0909/83qb3668x0909.html



Kan väl säga att jag inte är totalt insnöad på just Studebaker utan uppskattar det mesta i bilväg med fin design. Sen är det ju lite extra speciellt med udda märken och modeller.

Det tråkiga är att, som du säger att många bilintresserade bara tycker om tex. Chev 57, Cadillac 59, Crown Victoria 55-56 osv. Det är lite tråkigt och inskränkt. Det finns så mycket annat som är både finare och roligare i bilväg.



mvh

Micke



2010-08-02 @ 20:14:20
Postat av: Mårten

Stötens bil är nog inte i helt korrekt nyans

http://www.cardatabase.net/search/photo_search.php?id=00072641



Jag såg lite fel, den svarta är inte alls en 64:a, sorry, blandade ihop dom lite för den vita 64:an stod brevid här en gång.

http://www.cardatabase.net/search/photo_search.php?id=00046869



har en dålig bild på göteborgsavantin, kan vara två olika bilar ändå, då denna verkar vara vit med cragar-fälgar, reg nummer tyvärr oläsligt.

2010-08-02 @ 23:07:01
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Micke

Ah, då tror jag att jag har koll på hur det ligger till. Det måste vara den vita svensksålda 63:an(DEB400). Den levde enligt ryktena ett brokigt liv i Göteborgstrakten i början. Den har varit avställd sen år 2000 nu och jag tror den finns i Stockholmstrakten numera.

På den monterades någon gång på 70-talet en skyport. Den togs dock bort på 90-talet.



Förutom den vita och den guldfärgade såldes också en turkos R1 Avanti (EFR642) ny i Sverige. Den kördes det race med av en kille vid namn "tandläkarn". Den såldes sen till Hansen Racing och finns sedan mitten av 70-talet i Borlänge.



Micke

2010-08-03 @ 21:11:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback