Packat och Packarder på Nääs

Sommarvädret gagnar för mycket trängsel på Nääs måndagkvällar som dessa, ytorna krymper snabbt i takt med att fina vagnar rullar in. 


Mercury Monterey 1967.


Ford Thunderbird från 1956, välbekant hot rod från alingsås, sett likadan ut i sådär 30 år nu, en annan välbekant syn på Nääs är Anders fina Chevrolet från 1954. Ännu en Thunderbird, denna från 1957.
   
   
Ford taunus 12M i lysande rött, lika röd är Kennes Thunderbird från 1965. Denna har så kallat "roadster toneau cover" över baksätet, åren 1962-63 fanns en egen roadster-modell med detta men blev ingen framgång. Dock kunde man alltså få det som tillval åren 64-65. Nästa Thunderbird är från 2005, en knepig modell som skriker retro. Volvo PV:s brukar det dyka upp en hel del av på Nääs, men ovanligt att se en såpass här gammal från första serien 1947. 

Cadillac Eldorado 1964 kostade drygt 1000 dollar mer än den vanliga cabben, bara 1870 stycken byggdes. Odenmans fina Chrysler Windsor från 1956 rullar in. 1957 såg nya Chrysler ut såhär, tidiga 57:or fick enkla framlampor senare på modellåret blev det dubbla, denna New Yorker kommer från Göteborg. En annan göteborgsbil som syns flitigt ute på sommaren är denna blåa Cadillac cab från 1954.
   
   
Amerikanskt dominerar på Nääs, Fin Chrysler Newport från 1966, och ett par välbekanta bilar, Mats fina svensksålda Dodge Polara 72:a och Thords Dodge Royal Lancer från 1955. Sist ännu en 66:a, Buick Electra 225 coupe som är "ny" i trakten. 


Och ett par Packards dök upp, Jannes exceptionella Caribbean från 1956 rullar in. Packard caribbean var Top of the line. Med en prislapp på närmare 6000 dollar var den $1200 dyrare än motsvarande Cadillac Eldorado. allting elmanövrerat, tryckknappstyrd automatlåda ingick i standarden likaså ett sinnrikt nivåregleringssytem baserat på torsionsstavar. Motorn var på 374" och 310 hästar med dubbla fyrportsaförgasare.  En mycket spännade vagn som bara byggdes i 276 exemplar. Jusrt denna kom till sverige redan 1973.
 

Dagens andra Packard med en mer sällsam historia, detta är en series 1600 Six, som var packards budgetmodell. Billigaste Packarden var en sådan här coupe och då låg prislappen på strax över $1000, vilket ändå var hela 400 dollar mer än en motsvarande Ford.
Denna är dessutom såld ny i Sverige och var då ingalunda någon budgetbil. Men knappt två år gammal ställdes den ändå undan på grund av kriget för att sen glömmas bort!  På 70-talet togs bilen fram igen och hade klarat åren bra, för skicket är enastående och har bara gått runt 6000 mil sedan den var ny!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback