Freestone & Webb - post-war
Under kriget fick Freestone& Webb som de flesta andra verkstäder ställa om för krigsproduktion. Nu var detta en förhållandevis liten fabrik spå deras bidrag kom mest att vara delar och komponenter till flygindustrin. Bladn Annat vingspetsarna till Spitfiren gjordes här på Brentfield Road.
Efter kriget drog man igång igen med specialkarosser främst åt Bentley och Rolls Royce, men efterfrågan på rena specialjobb hade nu minskat drastiskt. Man gjorde som många andra producenter små hela serier av standardkarosser men dock i begränsad omfattning.
Bentley mk VI coupe från 1947, med något för tiden så ovanligt som sollucka. Men hos Freestone&Webb kunde man få detta.
Och en mk VI saloon, med Freestones tydliga "razor edge" design.
Betydligt rundare mk VI 1950, med sollucka.
Retro? stora fyrdörrars tourer var nästan helt ute efter kriget, men här en enorm tourer, med reservhjulsbaljor i skärmarna och canné-dekor på 30-tals vis, men det är en Rolls Royce Silver Wraith byggd 1954.
Silver Wraith som stationsvagn också ett verk avFreestone&webb.
1954 byggdes två Bentleys i denna stil med med modern framtoning och det typiska "top hat" taket.
Vid denna tid började man också bygga karosser i "Empress"-stil, nånting som man annars såg från Hooper. Här en Silver Wraith Empress 1954.
Femtiotalet gick dock knackigt för Freestone&Webb, och när A.J Webb gick bort år 1955 så köptes firman upp av transportbolaget Swain Group, som redan hade en annan karossmakare i stallet, Harold Radford company.
En egendomlig specialbyggd Rolls Royce Silver Wraith Limousine från detta år.
Och en kaross med Empress-inslag men övrigt ganska traditionell på den nya Rolls Royce Silver Cloud 1956.
Ett av de allra sista byggena som lämnade Freestone&Webbs lokaler 1957, en elegant Silver Wraith Empress saloon.
Freestone&Webb avveckalde sin verksamhet under 1957 och de sista kreationerna var rätt spektakulära, men byggde två identiska cabrioletkarosser, en på Bentley-bas och denna Rolls Royce Silver Cloud 1957, som fick en uppsättning rejäla fenor på bakskärmarna.
Efter kriget drog man igång igen med specialkarosser främst åt Bentley och Rolls Royce, men efterfrågan på rena specialjobb hade nu minskat drastiskt. Man gjorde som många andra producenter små hela serier av standardkarosser men dock i begränsad omfattning.
Bentley mk VI coupe från 1947, med något för tiden så ovanligt som sollucka. Men hos Freestone&Webb kunde man få detta.
Och en mk VI saloon, med Freestones tydliga "razor edge" design.
Betydligt rundare mk VI 1950, med sollucka.
Retro? stora fyrdörrars tourer var nästan helt ute efter kriget, men här en enorm tourer, med reservhjulsbaljor i skärmarna och canné-dekor på 30-tals vis, men det är en Rolls Royce Silver Wraith byggd 1954.
Silver Wraith som stationsvagn också ett verk avFreestone&webb.
1954 byggdes två Bentleys i denna stil med med modern framtoning och det typiska "top hat" taket.
Vid denna tid började man också bygga karosser i "Empress"-stil, nånting som man annars såg från Hooper. Här en Silver Wraith Empress 1954.
Femtiotalet gick dock knackigt för Freestone&Webb, och när A.J Webb gick bort år 1955 så köptes firman upp av transportbolaget Swain Group, som redan hade en annan karossmakare i stallet, Harold Radford company.
En egendomlig specialbyggd Rolls Royce Silver Wraith Limousine från detta år.
Och en kaross med Empress-inslag men övrigt ganska traditionell på den nya Rolls Royce Silver Cloud 1956.
Ett av de allra sista byggena som lämnade Freestone&Webbs lokaler 1957, en elegant Silver Wraith Empress saloon.
Freestone&Webb avveckalde sin verksamhet under 1957 och de sista kreationerna var rätt spektakulära, men byggde två identiska cabrioletkarosser, en på Bentley-bas och denna Rolls Royce Silver Cloud 1957, som fick en uppsättning rejäla fenor på bakskärmarna.
Kommentarer
Postat av: Gubben
Fenor på en Rolls !
Sikket tilltag!
Postat av: mercury
Men herregud, det börjagde högklassgt smakfullt för jag gillar det eleganta engelska stuket men Silver cloud från 57 visar nåt dolt komplex jag inte trodde fanns hos engelsmännen. Roligt men lite svårt att ta till sig. Den tvåfärgade Silver wraith gör sig inte alls bra i den lacken, de första bilarna däremot är mycket eleganta.
Trackback