Ett par lass med Fordar
För tillfället är det Ford som gäller, det senaste har det kommit in ett antal representanter av detta märke
Prydlig Ford model A coupe i svart, och en hygglig Ford Mustang från 1967 är två Fordar som nyss hittat hit. Den blåa cabrioleten är också den från 1967, en Galaxie 500 convertible. Stationsvagnen är också den mycket trevlig i skick och utförande. Country Sedan hette dessa wagons. 1956 byggdes hela 85374 stycken sådana, och den flottare Country Squire som hade trädekor på sidorna gjordes i 23221 exemplar.
Och en vagn som har viss Fordanknytning, en Marcos Luton Gullwing!
Detta är en i det närmaste unik bil med en spännande konstruktion. Frank Costin var kunnig både på aerodynamik och mekanik. Med kunskap från flyget byggde han racerbilar som var lättare än alla andra, mest genom att använda trä och glasfiber. Att trimma motorer var inte heller några problem då hans bror Mike Costin grundade Cosworth_Engineering. Frank slog síg i hop med Jem March och därifrån kommer alltså namnet MarCos.
Dessa vagnar byggdes främst för racing, motorn togs från Ford Anglia och fixades till med Cosworths topp och trim. Chassiet är som sagt en monocoque i trä. Tunna Plywood-skivor limmades till ett lätt och styvt chassi. Vikten på dessa vagnar var blott 475 kilo. Här ser man delvis trästommen titta fram i motorrummet och hur liten den är jämte den stöddiga nya Camaron brevid.
Själva kupén är märkligt hög på den lilla bilen, så gäller ännu mer för Gullwings föregångare Xylon, skälet till detta var att Jem March var en mycket reslig man och byggde bilar han själv kunde få plats i. Just dennna bil är byggd 1962, kördes flera säsonger av en mr. Stephen Minoprio. 1994 hamnade den i USA, totalrenoverades så sent som förra hösten och nu har den precis kommit hit från USA.
Vi får med detta välkomna en av de mest unika sportbilarna genom tiderna hit, för dessa små måsvingeracers byggdes det bara tretton stycken av.
Prydlig Ford model A coupe i svart, och en hygglig Ford Mustang från 1967 är två Fordar som nyss hittat hit. Den blåa cabrioleten är också den från 1967, en Galaxie 500 convertible. Stationsvagnen är också den mycket trevlig i skick och utförande. Country Sedan hette dessa wagons. 1956 byggdes hela 85374 stycken sådana, och den flottare Country Squire som hade trädekor på sidorna gjordes i 23221 exemplar.
Och en vagn som har viss Fordanknytning, en Marcos Luton Gullwing!
Detta är en i det närmaste unik bil med en spännande konstruktion. Frank Costin var kunnig både på aerodynamik och mekanik. Med kunskap från flyget byggde han racerbilar som var lättare än alla andra, mest genom att använda trä och glasfiber. Att trimma motorer var inte heller några problem då hans bror Mike Costin grundade Cosworth_Engineering. Frank slog síg i hop med Jem March och därifrån kommer alltså namnet MarCos.
Dessa vagnar byggdes främst för racing, motorn togs från Ford Anglia och fixades till med Cosworths topp och trim. Chassiet är som sagt en monocoque i trä. Tunna Plywood-skivor limmades till ett lätt och styvt chassi. Vikten på dessa vagnar var blott 475 kilo. Här ser man delvis trästommen titta fram i motorrummet och hur liten den är jämte den stöddiga nya Camaron brevid.
Själva kupén är märkligt hög på den lilla bilen, så gäller ännu mer för Gullwings föregångare Xylon, skälet till detta var att Jem March var en mycket reslig man och byggde bilar han själv kunde få plats i. Just dennna bil är byggd 1962, kördes flera säsonger av en mr. Stephen Minoprio. 1994 hamnade den i USA, totalrenoverades så sent som förra hösten och nu har den precis kommit hit från USA.
Vi får med detta välkomna en av de mest unika sportbilarna genom tiderna hit, för dessa små måsvingeracers byggdes det bara tretton stycken av.
Kommentarer
Postat av: Mercury
Intressanta fordon, trodde inte sånt som den gullwingen fanns... men det ser ut som att det är risk att bränna sig på ljuddämpaen när den har sidepipes.Håller med om att det är roligt att den kommit till Sverige.
Postat av: Anonym
Hej, den där Ford -56:an, är det någon som vet var den finns idag?
Postat av: Mårten
vet tyvärr inte vart i Sverige den Forden hamnade.
Postat av: Anonym
OK. Om någon annan vet får ni hemskt gärna höra av er. Jag hade en likadan för några år sedan som jag ibland ångarar att jag sålde... Trevlig modell!
Postat av: Ken Ryan
Men - detta är ju en miljöbil!
Lightweight carbon-neutral wooden chassis, high efficiency from a small displacement mill. Too bad the beautiful body is plastic, but otherwise a perfect commuter car for this decade.
Trackback