Triss i trettioettor

I inlägget här rapporterades det om en fin model A ford coupe från 1931: http://svammelsurium.blogg.se/2010/september/huckster-och-hudson-inkomna.html

Inte nog med det, nu anlände senaste en nästan identisk coupe i samma färgsättning och utförande.


och så knuffar vi in den till de andra 31:orna i samlingen.


den tredje A-Forden också en 31:a är ett rodobjekt, helt klart tuff och helt i avsaknad av fisnish. Utgångsobjektet verkar vara ett hederligt skogsvrak som man med små medel och överblivna delar men med stor tillgång till svetsgas byggt en häftig kärra av. Taket är ilappat med ett stycke korruguerad plåt från ett verandatak...


Ford model A efterträdde model T som hade byggts i drygt 20 år, model A kom dock bara att finnas i tre år innan den avlöstes igen. Men dock hann man bygga över 4,3 miljoner av dessa. Finalåret 1931 satte man ihop 626529 stycken varav 102883 var sådana här coupéer.

Och så möter vi en annanbilspanare på Nordtrafik, Sören http://www.ccv.se/ med sin fina Pontiac Star Cheif 65:a inspekterar en del objekt han är ansvarig för där.


Som till exempel denna Buick Super från 1950, den tillsammans med den ena A-Forden och Hudson Pacemakern som nämnts i tidigare inlägg, så skall dessa upp till Ivars bilmuseum i Hoting via Sörens försorg.


Ytterligare en trevlig Ford, en Galaxie sunliner från 1959, nu är dessa cabrioleter inte så vanliga att se då Skyliner, det vill säga plåtcabben alltid stått högre i kurs. 45868 stycken sådana här Sunliner cabbar byggdes 1959.


Lite modernare grejer, hyfsat bra Chevelle från 1972 med bigblockmotor.


från 70-talet ser man främst muskelbilsmodellerna som Chevellen ovan, full-size vagnarna är inte så vanliga att importera, dom har varit lite för nya, iallfall tills nu, tidiagre i somras kom denna container med bland annat en mycket fin Ford LTD coupe från 1975.


Är Cadillacs på väg att ta slut i USA? det är mer och mer sällan dessa kommer in från årgångarna 50-60 tal, just 1960 års modell har vi väldigt gott om i Sverige och nu droppade det in en till, en Eldorado Seville i ganska dåligt, men reparerbart skick. Bara 1075 Seviller byggdes detta år så den kan vara värd att ta vara på.


Flyttgodsimport är smidigt om man bott och brukat bilen utomlands i ett år, då kan man ta med den hem utan större knussel eller avgifter, mer av dessa syns nu när tullen surt försöker förstöra den vanliga privatimporten från USA. Här är är en ganska typisk flyttgodsbil, en Lexus SC430 från 2006. Denna skulle varit stört på omöjlig att ens ta in i landet, men som flyttgods är det bara att tuta å köra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback