Alternativa SAAB

Att vår lilla biltillverkare i Trollhättan går lite knackigt har väl ingen missat, och att detta inte är något nytt helelr visades här: http://hur-skall-det-ga-for-saab.html.
 Nu verkar yxan var närmare än någonsin förut, så vi tar och tittar på lite andra alternativ som SAAB framställt genom åren.

Svenska Aeroplan AktieBolag började ju som bekant med att bygga flygplan, första egna konstruktionen var störtbombaren B-17 som flög första gången 1940.  


Som följdes av B18, här i spaningsversion kallad S18, totalt byggdes 245 stycken.  


Ett annat speciellt plan ur SAAB:s karriär är J21, dubbla stjärtbommar, skjutande propeller och trepunktsställ gjorde J21 till en mycket udda fågel när den premiärflögs 1943.


Efter kriget var det dags att se sig om efter nya födkrokar, då efterfrågan på stridsplan mattades av betänkligt. 1946 slog man sig in på båtbyggande. Aluminumplåt och nitar hade man gott om och genom ingenjör Kurt Sjögren så kom båtarna med namnet Saalina till.

Båtarna blev dyra och började läcka i saltvatten, men ändå byggdes runt 250 stycken av dessa SAAB-båtar.

På 60-talet var man ute på sjön igen, 1963 byggdes en svävare på uppdrag av svenska marinen för utvärdering, någon mer SAAB 401 kom dock inte att byggas än denna enda farkost.


SAAB började tidigt med datorer och utvecklade en del för tiden avancerade anläggningar för eget bruk, som SARA, som även visades här: http://ordning-a-reda-med-sara.html 


Och D2 för flygvapnet 1960, denna maskin finns bevarad än idag och den var jag och kände på här: http://pixelnostalgi-i-boras.html



SAABO var det vitsiga namnet på SAAB:s egna husvagn, en kompakt vagn i glasfiber med låg vikt som var en spin-off från svävarprojektet som aldrig blev av, i samma lokaler utanför Norrköping där 401 byggdes kom man istället mellan åren 1964 och 1968 att producera sammanlagt 390 stycken av dessa små husvagnar.


SAAB-Scaniafamiljen samlad runt 1970


Trackback