Mera Mopars på ingång
Dags att titta lite närmare på vad för olika Chryslerbilar som kommit in i landet den senaste tiden.
196-64 hade Chrysler en annorlunda kaross som skiljde sig från mängden om man skall utrycka det snällt. Denna design föll inte rikgti köparna på läppen och tillhör inte heller de mest eftertraktade idag heller. Men just stationsvagnen som kallades Town&Country gjorde sig mest rätt med den nya karossen. Här en väldigt fin New Yorker Town&Country från 1963.
Om utsidan kan diskuteras så måste man nog tillstå att insidan fick dom minsann till, en av de härligaste instrumentbrädorna från tiden sitter just i dessa. Läcker färg i den här också. Flippat på Chryslervis med fyrkantif ratt och tryckknappsautomat såklart.
Town&Country var dyra vagnar 4815 dollar fick man punga ut för en sådan här, en av de dyraste mdoellerna i programmet det året. 1244 byggdes som denna med extrasäte bak, och ytterligare 950 utan.
I långt ifrån lika fint skick, men desto mer sällsynt, Plymouth Satellite cab från 1970. I behov av precis allt, men det kan det nog vara värt för det byggdes bara 701 stycken sådana här.
Året efter kom Satellite/Roadrunner med en helt ny större kaross, och just en Road Runner från 1971 har också anlänt. Hyfsat skick och med 383" motor är detta en helt okej bil. För sådär 15 år sen ansågs dessa fula, klumpiga och helt fel. Man nästan skänkte bort dom, men tiderna förändras och i rätt skick och motoralternativ kan dom betinga nästan lika mycket som årsmodellerna före.
En annan såndär årgång som är förbisedd är 1962. Det var i princip en 61:a fast utan fenor, vilket gjort att dessa senare hamnade i bakvattnet. Men den senare tiden har flera 62:or kommit in, och nytt för detta år var också att den prestigeladdade 300-modellen för första gången även fanns med fyra dörrar. Hela 10030 såna här 300 hardtop sedaner såldes detta år och här är en som just kommit hit.
En mycket modernare modell som har blivit populär att importera, Dodge Magnum SRT-8 med nya Hemi-motorn, denna från 2006 och går att få för relativt billiga pengar i USA.
Och betydligt äldre, förkrigsbilar är inte så ofta folk väljer att ta in men här kom två stycken fina exemplar. Denna sedan är en De Soto från 1941, en årsmodell som är mycket ovanlig i Sverige, troligtvis den tredje av det slaget här. Inga 41:or såldes nya i Sverige heller då kriget stoppade transporterna över atlanten.
Just den här De Soton är köpt av en äldre dam i Seattle-trakten, vars föräldra köpte den ny 1941. Bilen har varit varsamt behandlad och delvis renoverad för länge sen. Färgen är tidstypisk i sin enkla mörkblåa ton, och däcken har korrekta dimensioner och utseende, vilket ger hela bilen en känsla av autencitet i den alldagliga mellanklass modell som den var.
Den gamla damen hade dessutom sett ill att skicka med alla delar och massor med påsamlade reservdelar till vagnen som var fylld till bredden. Det är ändå fantastiskt att det fortfarande går att fynda över 70 år gamla bilar, som varit i samma familj hela tiden. Då denna aldrig varit ute på marknaden förut, fixats, sålts vidare , fixats igen och så vidare med upptrissad prisbild som följd, så var priset milt sagt förmånligt. Utan att nämna belopp så kan man säga att folk begär mer för en halvrisig Volvo 740.... 1941 års totala produktion av De Soto stannade egendomligt nog på exakt 99999 bilar. Här är den upplastad och på väg mot sin nya hemort i Uppsala-trakten.
Den andra förkrigaren är en Plymouth P-6 från 1938, en så kallad business coupe som främst vände sig till säljare och resande. Dessa var rent tvåsitisiga och saknade baksäte, istället maximerade man bagaget.
Plymouth var enkla bilar, och med sparsmakad inreding, plåten är målad träimitation vilket är typiskt för denna tid och art-deco design. Coupén är ändock ombonad och trivsam men trots bilens ganska stora mått är den trång och även låg i dörrar och insteg.
Business coupes var bilar för resande, och i just denna satt ett speciellt tillbehör som har med detta att göra, en mycket egendomlig sak jag aldrig sett eller hört talats om tidigare, mer om det i ett kommande inlägg.
Jag kan gott tänka mig en New Yorker Town&Country - fast vet inte om den är ful eller snygg???
Neeej! Vilken cliffhanger!! Vad är det? Vad är det? Vad är det? ;o)
Att DeSoto tillverkade exakt 99999 bilar 1941 torde ha någon ekonomisk/skattemässig anledning, någon slump kan det knappast vara...?
Äger själv en 300, 1962 med letter package. 413" med dubbla fyrports carter etc. Bilen såldes ny i Schweiz till en tandläkare. Intagen 1975 av "Svempa". Är i mycket bra skick och en fröjd att köra.