Thrupp&Maberly

Charles Thrupp Ltd etablerades som vagnsmakare 1760 och gick ihop med Maberly 1858 för att bilda Thrupp&Maberly Ltd i London.   
1896 gav man sig in i automobilens värld med att bygga en elektrisk så kallad "victoria carriage" åt Spaniens drottning Maria.


Från att ha varit en av englands ledande vagnsmakare tog man nu steget till att bli en av de ledande karossmakarna för bilar, verksamheten utökades och en hel del karosser kom att byggas på Rolls Royce, som denna Silver Ghost limousine 1912.


En av de mer udda skapelserna från denna tid, Thames Ironworks byggde denna diligenslikande tingest, en "stage coach" 1913, och Thrubb&Maberly stod för karossen, så sent som 1913 hade vissa ännu inte helt släppt kopplingen till hästdroskor.


När kriget kom 1914 kom tillverkningen mest handla om karosser för stabsfordon och lättare lastbilar, men efter krigsslutet så fortsatte man leverera högkvalitativa karosser för de mest exkulsiva fordonen av denna tid. 1924 flyttade man verkstaden till Cricklewood, och kom då att ligga bar ett stenkast från Bentleys anläggning: 
http://en-gang-i-cricklewood.html

Denna speciella Bentley byggdes för Nawab av Bhopal och syftet var tigerjakt, den indiska överklassens främsta hobby. En Bentley 6½litre färdigställdes med öppen kaross, ammunitionslådor, vapenställ och söklampor och elverk. Kabelvindorna rymde 100 meter för at man skulle kunna ta med sig lamporna från fordonet och leta tigrar. En veritabel "killing machine" från 1926.


Mer civiliserat, Rolls Royce 20HP landaulet limousine från samma år. 


1926 köptes Thrupp&maberly upp av Rootes-koncernen där Humber, Hillman, Singer med flera ingick, men förutom att göra uppdrag inom Rootes, fortsatte man i oförminskad skala att bygga specialkarosser på andra chassin.  
Utländska vagnar såsom Minerva, Hispano-Suiza med flera kläddes också av Thrupp&Maberly, här en stor Mercedes-Benz 710SS med roadsterkaross.


Sportig Benltey 4½litre tourer byggd 1929


1929 åtog man sig ett annorlunda uppdrag, man byggde karossen till Henry Seagraves formidabla rekordbil "Golden Arrow" med en Napier-Lion W-12 flygmotor på hela 23 liter på nästan 1000 hästar slog Segrave världsrekordet på Daytona Beach den 11:e mars 1929 med hela 372km/h. Bilen har sen dess inte körts.


Bentleys stora modell 8-litre med Thrupp-kaross 1930.  


Rolls Royce 20/25 efterträdde 20HP som "lill-Rolls" och här en 20/25 från Thrupp&Maberly 1930.


Och en coupé på samma chassimodell 1930


Av de 100 byggda Bentley 8litre bilarna försågs en hel del med Thrupp&Maberly-karosser, här en sportig lågbyggd limousine från 1931.


Och en Bentley 4litre saloon 1932


Stor Rolls Royce Phantom II med roadsterkaross 1932.


Phantom II tourer 1933


Elegant Bentley med sedanca cabriolet-kaross 1934


Strömlinjeform kom på modet en bit in på 30-talet och även Thrupp&Maberly kom att bygga en del exempel på den här trenden, som denna 3½litre Airline saloon 1934


Och en Bentley Airline coupé från samma år. 


Svepande linjer men mer tillbakadragen design syns på denna Bentley saloon från samma år.


1934 var ett enormt produktivt år för Thrupp&Maberly, denna Rolls Royce Phantom II benämns som "Star of  India" och betälldes av Sahiben av Rajkotm, en mycket påkostad vagn som användes ofta för tigerjakt och dylika förnöjsamheter i det koloniala Indien


mer från toppåret 1934, Rolls Royce 20/25 sedan de ville.


och en mer modern Continental saloon på Rolls Royce Phantom II chassi.


Inom Rootes-koncernen gjorde man prefabricerade kaorssdelar åt dess standardbilar och även så gjorde man främst Humbers lyxigare öppna karosser, här en Humber sedanca cabriolet från 1934.


Svepande elegant Bentley 3½litre Airline coupe från 1935.


Och en Bentley 4 1/4-litre som Airline 1935.


1935, Rolls Royce Phantom II sports tourer, en stil som inte så ofta sågs på dessa stora modeller.


Och den mindre Rolls Royce 20/25 med sedanca cabriolet 1935


Rolls Royce Phantom III med elegant cabriolet 1937 från Thrupp&Maberly.


Snarlik kaross på Phantom III från samma år.


Stor elegant saloon på Phantom III chissi också från 1937.


Phantom III tourer 1938.


Rootes hade tagit över Talbot 1936, och då flyttade Thrupp&maberly in i Talbots gamla lokaler vid Wharple road i london, detta är en Sunbeam-Talbot 4litre saloon byggd av Thrupp&maberly 1938.  


Lagonda var inge stor tillverkare, och deras V12 Rapide var englands snabbaste bil vid denna tid, knappt 200 V12-Lagondas byggdes och iallfall en fick karossen från Thrupp&Maberly.


Rolls Royce 25/30 saloon 1938.


Och en tourer på den nya Rolls Royce Wraith som inte hann byggas i så många exemplar innan krigsutbrottet 1939.


Wraith-saloon från samma år.


Humber inom Rootes byggde stabila konstruktioner och hade sedan länge levererat fordon till armén, en av de mest berömda av dessa var fältmarsalk Bernard_Montgomerys personliga stabsbil i fält, "old faithful" som var en Humber Super Snipe tourer byggd av Thrupp&Maberly 1939. 


Det var även Thrupp&Maberly som färdigställde de speciella Ironside-bilarna från Humber för kungahuset. 
http://i-hennes-majestats-hemliga-tjanst.html

Då Humbers var rejält byggda vagnar så var det deras chassin som användes för dessa fyrhjulsdrivna stabsfordon åt brittiska krigsministeriet, Thrupp&Maberly stod för design och karosstillverkning.


Efter kriget var marknaden så annorlunda som alla de tidigare så framstående karossmakarna fick erfara, efterfrågan på dessa exklusiviter sjönk drastiskt. Thrupp&Maberly kom mer att mer att absorberas i Rootes egna tillverkning. 1946 gjorde man iallfall en Humber speciellt förkungahuset, denna Super snipe estate wagon 1946, vars främsta uppgift var att transportera drottningens alla krukväxter (!) mellan Buckingham palace och sommarresidenset Balmoral.


Sen var det slut med pampiga lyxbilskarosser, i fortsättningen var Thrupp&Maberlys enda uppgift att bygga cabrioleter för märkena inom Rootes, lilla Singer Nine och 4AD roadstern byggdas av dom 1939-55.


Hillman Minx, 1952


Sunbeam Talbot Alpine 1948-55


Singer Gazelle, denna från 1959.


Hillman Super Minx som cabrioet 1963, sista öppna Rootes-bilen med Thrupp&Maberlys inblandning, 1967 stängdes Thrupps facilitetr för gott och all karosstillverknign flyttades hem till Coventry, året efter köptes Roots upp av Chrysler. 


Kommentarer
Postat av: svensson

O Svammelsurium -

varje bild är en operett,

varje bil en roman,

varje liten grej du skriver om

blir en glimt av en värld

att förlora sig i och

fascineras av - du leve!

Postat av: jeepsventa

Myycket trevlig läsning o fina bilder !!

Håkan !

2011-02-25 @ 20:01:26
URL: http://s834.photobucket.com/home/jeepsventa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback