Bilkatalogen USA 1911

Vi går tillbaka i tiden, 100 år och kikar på utbudet av amerikanska bilar. Produktionen var ganska blygsam med Ford i topp som detta år byggde hela 69762 bilar av sin model T, vilket uppskattningsvis är sådär 40% av den totala automobilproduktionen i USA detta år.

Ford model T tourer, pris $780.  Och det gick att få dom i andra färger än svart, det var först under 1914 man gick över till en och samma kulör för att model T. Skälet till detta var att svart färg var den som torkade snabbast och dämed kunde man öka produktionen ännu mer. De sista åren 1926-27 kunde man återigen få sin model T i andra färger.


Cadillac började bygga bilar 1903, 1911 hette modellen "Thirty" och en sån här tourer kostade hela 1800 dollar. Cadillac byggde runt 10000 bilar det här året.


Ett annat märke som är bekant än idag är Buick, här en model 26 runabout. Priset var $1050, vilket motsvarar ungefär 25000 dollar i dagens penningvärde. Buick byggde 13389 bilar i 11 olika versioner.


Oldsmobile ingick liksom ovanstående i General Motors som hade bildats av Will C. Durant 1908. Oldsmobile byggde relativt lyxiga bilar och denna Autocrat roadster betingade hela $3500 och byggdes bara i 23 exemplar.


Oldsmobiles dyraste vagn 1911 var Limited limousine, som med sina 7000 dollar bör varit den dyraste vagnen i USA vid denna tid, Bara sex exemplar gjordes och total byggdes 1111 Oldsmobiles detta år.   


Ett annat märke i GM-sfären vi denna tid var Oakland, som sedermera kom att lansera det mer kända märket Pontiac men det ligger ännu långt in i framtiden. Oakland model 24 roadster var den billigaste modellen i sortimentent och kostade $1000 jämt. Ungefär 3400 Oaklands såldes 1911. 
 

Inom General motors vid denna tid fanns även Cartercar som byggdes i Pontiac, Michigan. Cartercar hade lite intressant teknik, inledningsvis en tvåcylindrig boxermotor, som runt 1910 byttes ut mot en konventionell rak fyra, men kraftöverföringen bestod av en slags friktionsdrift som kan sägas vara en föregångare till automatlådan. Trots det kom Cartercar aldrig upp i några stora volymer och lades ned redan 1916. .  


En av de mer framgångsrika tillverkarna vid denna tid var Maxwell i Tarrytown, New Jersey. 1911 byggde man runt 16000 bilar där och detta är en model EB tourer. Maxwell försvann dock 1925.
Mer om Maxwells finns i kategorin om Emily Andersons fantastiska resa:
category/alice-rameys-centennial-go-emily.html


E.M.F var inte heller särskilt långlivade, Everett-Metzer-Flanders bildades 1908 och 1909 lanserdes även märket Flanders. Just 1911 tog Studebaker-Garford kontrollen över de båda och kom att bilda Studebaker Motor Corp. Här är en EMF model 30 coupe från 1911 och året efter försvann både EMF och Flanders från utbudet. 
 

Ett annat av de större märkena 1911 finns det rester kvar av idag, Overland från Toledo, Ohio. 
Man byggde hela 18745 bilar hos Overland 1911och denna model 55 tourer kostade 1350 dollar. 
Overland startades 1905 och togs över av en bilhandlare vid namn John North Willys redan 1907. Overlands kom att tillverkas fram til 1926 och vid sidan om startade Willys tillverkning i sitt eget namn 1914. Senare kom en del bilar säljas som Willys-Overland. Sen kom andra världskriget och Willys legendariska Jeep. Idag återfinns Jeep i Chryslers regi.


Willys hade 1909 förvärvat kontrollen över Marion, som främst byggde lite sportigare bilar som den här model 30 roadstern. Marion hade startat 1904 men produktion var över åren ganska blygsam och upphörde 1914.  


Jackson började byggas i just Jackson, Michigan 1904. 1911 hade man bland annat denna stora 50HP tourer på programmet. Jackson hade en rak fyra med något då så ovanligt som överliggande kamaxel. I den allt hårdare konkurrensen när de stora blev ännu större på 20-talet så gicvk Jackson ihop med National och Dixie 1922 och alla tre försvann 1924.


Vid denna tid hade man insett bensinmotorns potential, men parallellt hölls det fast vid både ånga och eldrift ett tag till. Stanley byggde just enbart ångbilar och var rätt framgångsrika med det också, här deras 10 hästars tourer 1911.  Stanley levde kvar ända till 1927 med sina ångdrivna modeller.


Locomobile i Bridgeport, Connecticut existerade mellan 1899 och 1929 men dom upphörde att tillverka ångbilar efter ett par år då dom sålde rättigheterna till detta till ovan nämda Stanley. Istället byggde man prestigebilar med vanliga bensinmotorer. model 48 nedan hade en motor på 8½liter och 90 hästar. Priset var runt 5000 dollar för en sådan här tourer.  


Elbilar, bland de mest framträdande var Baker som byggdes i Cleveland, Ohio från 1899 till 1916. 
Flera andra aktörer som uppstod var även Detroit Electric, Woods och Rauch&Lang som sedermera köpte upp Baker. Av någon anledning såg alla dessa ungefär likadana ut och Detroit kom att erbjuda elbilar ända in på 30-talet. Här är en Baker electric coupe 1911. 


Av de över 100 tillverkare som fanns i USA denna tid är ett fåtal aktiva än idag, men ett av dom är International Harvester. Med start 1902 tillverkade man främst fordon för jordbruk och kommersiell trafik, och så gör man än idag, men tidigt gjordes även personbilar vid sidan om. Denna International är en så kallad "Motor buggy" en typ som var ganska populär i nordamerika i början av 1900-talet. Vägarna på landbygden var oftast bara djupa hjulspår efter vagnskärror så där passade dessa ypperligt. Vid tiden runt 1911 var dessa buggys dock på väg ut ur bilden.


Buggyns raka motsats torde vara American Underslung. dessa bilar var extremt lågbyggda och hade en 7,8 liter stor fyrcylindrig motor på uppemot 60 hästkrafter. Hjulaxlar och fjädring låg ovanför ramen därav dess låga profil.  Detta var extremt dyra bilar av hög kvalitet men trots det lär hela 45000 Underslungs byggts åren 1906-1914.  


Packard är desto mer känt, grundat 1899 och höll sig i branchen fram till 1958. Dyra vagnar med hög kvalitet var också deras signum, 1911 fanns på programmet denna "closed-coupled limosuine" i model 30-serien som betingade runt 5500 dollar i pris.  Totalt producerade Packard runt 1800 bilar detta året. 



Auburn som senare kom att bli välkänt tillsammans med Cord och Duesenberg hade börjat tillverka bilar i just Auburn, Indiana 1900.  1911 byggde man 950 bilar totalt fördelat på åtta modeller, däribland denna model N tourer som kostade drygt 1750 dollar.  



Rambler som senare kom att bli kända för ganska modesta billiga bilar, var i begynnelsen en prestigebil. 1911 kostade en sådan här stor model 65 tourer 3050 dollar. Rambler övergick till att kallas Jeffery 1914-18 för att senare köpas upp av Nash. Först 1950 kunde man köpa en Rambler igen. 


Mercer Raceabout var den hetaste sportbilen 1911. Fyrcylinding motor på 60 hästkrafter räckte till en toppfart på närmare 150km/h och detta var ruskigt snabbt på den tidens vägar. Senare raceabouts fick hela 90 hästar. Mercer var ingen stor tillverkare och produktionen rörde sig om ett par hundra bilar om året fram till 1925.


Snarlik är denna Hudson model 33 Speedster, som inte fanns i den officiella katalogen men en del kom ändå att byggas på detta vis. Hudson hade fina motorer och var också dom populära i sport och racingsammanhang.


Hupp Motor Company byggde Hupmobile mellan 1909 och 1940, här 1911 års tourer som bär vissa drag av motor buggys.


Franklin från Syracuse, New York hade egenheten att enbart bygga luftkylda bilar, här med model G runabout. Franklin fanns mellan åren 1901-1934. Men Franklin kom att fortleva på annat sätt genom Air Cooled-motors corp som köpte upp rättigheterna och byggde vidare på Franklins luftkylda motorer för använda i flygplan och senare helikoptrar. Franklins motorer byggdes fram till 1975.  


Reo hade grundats av Ransom E Olds 1905 efter han sålt sitt företag Oldsmobile. Reo kom att bli framgångsrika på ett tidigt stadium, efterhand minskade dock efterfrågan och från 1910 satsade man på lastbilar. Reos personbilar kom dock att tillverkas fram till 1936. Lastbilar och bussar från Reo kom att finnas kvar in på 70-talet. 

Reo model H Power Wagon truck 1911


Ett av den tiden s mest kända märken var Stoddard-Dayton som byggde robusta och exklusiva bilar i Dayton, Ohio. 1909 vann en Stoddard-Dayton det första Indy 500 loppet och 1911 när man för första gången använde en Pace_car var detta också en Stoddard-Dayton.  1911 fanns 20 modeller på programmet i fyra olika serier från 1350 dollar till den enorma sexcylindriga Knight limousine på 70 hästkrafter och kostade hela $6250. Men Stoddards framgångssaga tog slut hastigt och gick i konkurs 1913.


Kommentarer
Postat av: Saga Östergren

Vad intressant din blogg är! kommer verkligen att läsa dina inlägg igen! :) Hoppas du har en kul vardag =P

Postat av: Carina

Mycket fina bilar. Jag undrade hur bilar såg ut 1911. Jag har intyg för att köra bil utomlands från 1911.

2011-09-05 @ 15:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback