Cars&Stars - Louis
Louis Chevrolet föddes i Schweiz 1878, vid åtta års ålder flyttade han med föräldrarna till Frankrike och år 1900 emigrerar han till USA för att arbeta som mekaniker. Louis öde i denna bilhistoriens pionjärtid är ett av det mer besynnerliga.
Hans bilmärke Chevrolet är världsberömt och näst intill världsledande i nästan 100 år, men hans egen karriär i det var högst kortvarig. För det var egentligen racerförare som var mest känd som under denna period.
Louis Chevrolet började först arbeta hos De Dion-Boutons filial i New York för att kort därefter bli anställd av Fiat som ju redan hade en fabrik i New York. mer om den här: en-lugn-dag-i-verkstaden-1098.html
1905 körde han sitt första racerlopp, och vann, för Fiat.
1906 syntes han på "speed trails" på Ormond Beach med en gigantisk Darracq, som var byggd med en av de första V8-motorerna 1905 för att slå hastighetsrekord. Den var på 26 liters slagvolym och gav runt 200 hästkrafter.
Mer av speed trials i begynnelsen på Ormond beach skrevs här: hot-rod-anno-1903.html
Här mötte han även en annan racerbilsfantast, David Dunbar Buick, och hjälpte honom konstruera en vinnande racerbil för Vanderbilt-cupen. Buick hade just sålt sin nystartade biltillverkning till William C Durant. Men racingsatsningarna kom Louis och David att satå för under Durant. Och framgångarna blev många.
Louis i en Buick kanske 1906-07.
För vanderbilt-cupen 1910 byggdes två speciella Buicks som kalldes "bug" Den ena kördes av Louis och den andre av hans yngre bror Gaston.
Med sitt rykte som överlägsen kontruktör och racerförare kom han med Durant att grunda ett eget bilmärke, och 1911 stod den första prototypen klar av nya Chevrolet som började säljas till allmänheten i mitten av 1912, som en stark konkurrent till Fords ledande model T.
Louis i den första prototypen med sitt eget namn 1911.
Men Durant och Chevrolet kom inte överrens, och någon affärsman var inte Louis heller, 1915 hoppade Louis av, och Durant drev märket Chevrolet vidare och inkorpererade det i sitt General Motors. Louis gick tillbaks som racerförare. Men den karriären tog slut när hans bror Gaston omkom unde tävling i Beverly Hills 1920. Louis själv hade inte varit olycksfri och med totalt tre år av sjukhusvård under karriären lade han av.
För att något senare starta Chevrolet Brothers Manufacturing company tillsammans med sin bror Arthur, som kom att tillverka främst delar år både bil och flygindustrin och bygga flygmotorer.
1929 kom kraschen, bolaget gick togs över av likvidatorer, Arthur kom att fortsätta med ett ombildat företag, Louis förlorade alla investeringar och även den privata förmögehet han hade byggt upp försvann i börskraschen.
Och här kommer den mest besynnerliga biten i karriären över en av tidens mest talangfulla konstruktörer, mest framgånsrika racerförare, och upphovsman till ett av världens än idag mest kända varumärken. Utan tillgångar fick Louis Chevrolet helt enkelt söka ett vanligt kneg, och hamnade som simpel montör på löpande bandet vid en bilfabrik, en Chevrolet-fabrik.
Louis Chevrolet 1886-1941.