Kast med liten pilot
Att lämna ett funktionsodugligt flygplan i luften är inte så lätt, därför började man tidigt utveckla nån sorts hjälpmedel för detta. Det första systemet för en katapultstol patenterades faktiskt redan 1916. Men det dröjde till 1929 innan ett snarlikt patent testades rent praktiskt av Anastase_Dragomir
Det var när flygplanen började gå riktigt fort som idén började utvecklas på allvar, på 40-talet och med jetmotorns ankomst. I Sverige böjade t ex Bofors ta fram en katapultstol 1941, och den första utskjutningen "in action" med en sådan stod Helmunt Schenk för under en provflygning med en Heinkel He 280 i januari 1942.
Men trots att man nu hade funnit funktionen på denna mackapär, och flertal patent redan var i bruk så fanns det gott om plats för vidare idéer. Martin-Baker i England till exempel kom fram med detta vilda förslag, Piloten skulle spännas fast i en arm som kastade ut densamme i en vid båge bakåt för att missa det kritiska stjärtpartiet.
1944 byggde man även en vindtunnelmodell för att prova funktionen. Man får anta att en normalt funtad pilot skulle ha en och annan åsikt om denna lösning, och något mer kom inte att bli av "spring-arm" projektet. Men istället kom Martin-Baker att bli både pionjärer och världsledande på att utveckla konventionella katapultstolar åt flygplanstillverkare världen över.
Det var när flygplanen började gå riktigt fort som idén började utvecklas på allvar, på 40-talet och med jetmotorns ankomst. I Sverige böjade t ex Bofors ta fram en katapultstol 1941, och den första utskjutningen "in action" med en sådan stod Helmunt Schenk för under en provflygning med en Heinkel He 280 i januari 1942.
Men trots att man nu hade funnit funktionen på denna mackapär, och flertal patent redan var i bruk så fanns det gott om plats för vidare idéer. Martin-Baker i England till exempel kom fram med detta vilda förslag, Piloten skulle spännas fast i en arm som kastade ut densamme i en vid båge bakåt för att missa det kritiska stjärtpartiet.
1944 byggde man även en vindtunnelmodell för att prova funktionen. Man får anta att en normalt funtad pilot skulle ha en och annan åsikt om denna lösning, och något mer kom inte att bli av "spring-arm" projektet. Men istället kom Martin-Baker att bli både pionjärer och världsledande på att utveckla konventionella katapultstolar åt flygplanstillverkare världen över.
Kommentarer
Postat av: Moppe-rejsarn
SAAB var tvugna att "uppfinna" den raketdrivna katapultstolen till sin 21:a där den skjutande propellern annars hade strimlat piloten.
De hamnade senare i en patenstrid med Martin-Baker som löstes med ett Gentlemen-agreement och idag köper de stolen till 39:an från nämnda firma.
Postat av: svensson
"Spring-arm": armen trycks upp en bit av en fjäder (spring), sedan gör luftmotståndet (drag, se bilden) att armen dras upp ytterligare och drar med sig piloten. Som antytt, ser ut som en självmordsgrej.
Trackback