Importkavalkad

Trots åtstramningar från tull och myndigheter, så rullar det in bilar från "tredje land" som det heter på byråkratiska, allt utanför EU alltså. Främst då menas förtäckt just USA.
Privatimport är mer än handel och vandel, det är en folkrörelse.

Populär modell 1. Cadillac 1960, en series 62 De Ville coupe. Eller Coupe De ville som emblemen säger och i GM:s interna nomenklatur är det en 60-63J. Skillnaden mot en vanlig series 62 var De Ville emblem på baksärmen och inget Cadillac-emblem på framskärmen, elhissar, elsäte som standard och 360 dollar på prislappen.   


Populär modell 2. Ford Thunderbird 1958-60 kallas Squarebirds, och har samma kaross med lite små skullnader i detaljerna. Av någon anledning är just 1960 överväldigande vanlig här. Och nu en till, i en ovanlig kulör, tveksam om det är en originalnyans, men det fanns en sådan här silvermetallic kulör i katalogen som hette "Platinum"  


Har förut nämnt att femtiotalare är alltmer sällsynta på import, men med det inte sagt att det är helt tomt på den fronten, Buick Special Riviera sedan från 1955. Just Riviera hette dessa egentligen aldrig utan var Buicks egna försäljningsnamn för just hardtop-karosserna.  


Och en Special "Riviera" coupe från 1955 har kommit in.


Och en "riktig" Riviera. 1963 använde man namnet på en helt ny modell, en coupe med elegant snitt och maffiga prestanda på samma gång. Egentligen var detta tänkt att bli en ny La SAlle, Cadillacs syskonmärke som lades ner 1940, om detta skrevs här:
bortkommet-fran-fordonshistorien.html, men i sista stund blev det en Buick. Denna Riviera är från 1965, och känns igen på att dom då fick dolda lyktor, året efter kom en helt ny kaross.

 
Mer från Buick, Electra 225 cab från 1964.


Och tio år tidigare såg Buick ut så här, en mycket ovanlig Special De Luxe 2 dörrars "stolpe" som vi säger, 54-48D Two-door Touring Sedan som Buick kallade det då. Det byggdes hela 41557 stycken av dessa, mycket få har överlevt av Buicks billigaste modell 1954.


På tal om hur mycket bilen förändrades över dessa år, så talar den här bilden rätt tydligt. En stor svulstig Chrysler Windsor från 1948 skymmer nätt och jämt den låga vassa Exner-designade New Yorkern från 1961, Tretton år mellan dessa två Chryslers alltså, kunde varit ljusår...


Chrysler New Yorker convertible 1961, bara 576 stycken byggdes.  


Och inuti såg det ut så här, genomskinlig ratt och Chryslers speciella "Astro-dome" instrumentering, tredimensionellt under en välvd glaskupa, som dessutom lystes upp med en slags fiberoptik samt tryckknappsautomat.  Science fiction i vardagen 1961. 


och några år framåt hade bilmodet återigen ändrats radikalt. Pontiac GTO cabriolet från 1968, dels i ett särdeles fint skick, dels i lite ovanlig kombination.


Och från förarplatsen såg det ut så här under senare delen av sextiotalet, mer jordnära och ergonimiskt. GTO var en genuin muskelbil, coupén byggdes i hela 77704 exemplar men denna cab bara i 9980. Motoralternaiven var en 400" motor i fem olika effekter.  Dessa häftiga vagnar fick oftast lite sportigare options på bekostnad av bekvämlighet. Men denna är lite underlig i sin specifikation då den har den vanliga Tempest-fronten med öppna dubbla lampor, helsoffa, automatlåda med rattväxel och air condition. 


Och när vi ändå är inte på Pontiac, så har även en annan ovanlig bil anlänt, en 1957 års Chieftain Safari wagon.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback