Fjäderdäcket
Däck var inte speciellt pålitliga förr, lastbilar körde länge på massiva däck då man helt enkelt inte kunde göra tillräckligt starka luftfyllda däck. I bilismens tidiga år var däck ömtåliga och punkteringar vanliga, och däckbyte besvärligt då de ofta var spikade i fälgen.
MEn det fanns alternativ, om man var tvungen att i största utsträckning undvika haveri så fanns dessa hjul som hade ett knippe spiralfjädrar istället för gummiring. Dessa märkliga däck sitter på en tysk Protos från 1916 som då med all sannorlikhet är ett slags stabsfordon för armén och framkomlighet var livsviktigt.
Men den fjädrande fälgen var inte något nytt ens då, patentet hade redan setts för hästdroskor 1870, och det är inte heller bortglömt för idag finns Michelins "Tweel" som används på tyngre entreprenadmaskiner där underlaget så kräver.
mer annorlunda däck har visats tidigare här: nar-man-uppfann-hjulet-igen.html
och här: rolligoner.html
MEn det fanns alternativ, om man var tvungen att i största utsträckning undvika haveri så fanns dessa hjul som hade ett knippe spiralfjädrar istället för gummiring. Dessa märkliga däck sitter på en tysk Protos från 1916 som då med all sannorlikhet är ett slags stabsfordon för armén och framkomlighet var livsviktigt.
Men den fjädrande fälgen var inte något nytt ens då, patentet hade redan setts för hästdroskor 1870, och det är inte heller bortglömt för idag finns Michelins "Tweel" som används på tyngre entreprenadmaskiner där underlaget så kräver.
mer annorlunda däck har visats tidigare här: nar-man-uppfann-hjulet-igen.html
och här: rolligoner.html
Kommentarer
Trackback