Les Egarés, de bortkomna
förra omgången med bortglömda prototyper och modeller tittade vi på England. http://gomt-pa-on.html nu tar vi en titt på vad Frankrike har i gömmorna.
så kallde Kegresser, halvbandvagnar som de kallas efter upphovsmannen Adolphe_Kegresse,senare var Citroen främst med att använda hans koncept främst för militärfordon, men i 20-talets början sågs också denna prototyp som var menad för civilt bruk. De runda skivorna på huvsidorna är antagligen ett slags kraftuttag för att driva andra apparater med remmar.
Emile Claveau har till och från dykt upp i bilhistorien med nydanande konstruktioner, sist presenterades en här: http://smattingar-som-forsvann.html.
Redan 1927 presenterade han den här avancerade prototypen som kallades "Autobloc" och var en självbärande konstruktion med motorn bak.
22CV skulle bli Citroens flaggskepp med V8 motor, framhjulsdrift och en slags automatlåda. Ett par prototyper byggdes och var snubblande nära att sättas i produktion. En roadster på denna visades här: http://lite-mer-som-aldrig-blev-av.html
men totalt handlade det om en provserie på ett 20-tal vagnar. Proppen drogs ur när Michelin övertog Citroen 1935.
Framhjulsdrift kom på modet under 30-talet, franska grenen av Ford byggde vid den här tiden samma modeller som i England och Tyskland men experimenterade med en egen modell som gick under namnet "Tracfort" 1934.
Renaults basmodell Primaquatre stod inför en modernisering precis vid krigsutbrottet, och en uppföljare kom itne ut på marknaden förrän efteråt, men 1941 satte man iallfall ihop den här prototypen som kom att visa vägen för en ny småbil som senare blev 4CV.
kriget tvingade fram många udda lösningar, Panhard hade alltid sina egna, en slags fyrhjulsdriven minikanonvagn från 1940, vad kugghjulen i mitten gör vet nog bara Panhards ingenjörer.
Frankrike hade i viss mån tillverkning på civilt materiel under krigsåren , det gällde att fortsätta hålla landet på hjul. Nästan alla var små enkla elbilar som denna Jaeger prototyp från 1942.
Det anrika Bugatti kom aldrig att repa sig efter kriget, men man försökte sig ändå på att göra en billig småbil. Type 68 hade en liten fyra på 25 hästkrafter och vägde blott 400 kilo, två stycken byggdes 1945-46 och den enda kvarvarande står på muséet i Molsheim.
Renault hade kraft kvar att bygga många intressanta förslag till hur framtidens bilar skulle se ut efter kriget. Denna vagn från 1949 kan närmast sägas vara en MPV och var främst menad för taxibruk. Karossen byggdes Faget Varnet men type ADJ kom aldrig att nå någon serieproduktion.
En större Renaultmodell skulle också tas fram och type 108 gick igenom ett par olika skepnader, en visades här: http://mer-som-vi-aldrig-fick-se.html Men även en sedanet-variant inte helt olik Ford Vedette utprovades också, men så småningom kom detta att bli den helt annorlunda Renault Fregate
I källaren hos Renault har man gömt undan många märkligheter som aldrig fick se dagens ljus, här är ett småbilsexperiment i samarbete med Ghia som gick under namnet project 115 och ser långt mer modern ut än vad den är för denna byggdes redan 1958.
SAmtidigt experimenterade man med frambyggda personbilar, inte bara hos renault men man upptäckte nog rätt omgående att detta var inte vad marknaden ville ha. Project 900 från 1959.
Project 114 var också en bil i samarbete med Ghia, denna skall enligt uppgift tillverkats 1961.
Ovan nämda project 115 fortsatte och här ser vi att grundformen till kommande Renault 16 lagts, denna coupé stod klar redan 1963, två år innan 16 hade premiär.
1965 och project 118, vad som verkar vara första utkastet till renault 5.
Project "R-A-G" stod för Renault Alpine Gordini, de två sistnämda intimt knutna till Renault. Här en prototyp där dessa skulle förenas i en sportvagnsmodell 1966.
Samma år 1966 visade Simca upp en småbil som på sikt skulle kunna konkurrerat med den kommande renault 5, men av type 936 gjorde man inget mer.
SAmtidigt planerades det också för en stor-Simca, 1967 utvärderade man lite olika utförande i designstudion med namnet project 929.
929XA
929XB
929XC
Chrysler tog vid den här tiden kontroll över Simca och i viss mån kom denna modell gå igen som Chrysler 180, som kom att tillverkas i både England, Frankrike och Spanien.
Vi går ner i källaren hos Renault igen och tittar på någonting som kallades "Proto H" 1968.
Där står även en Alpine-prototyp. den extrema Alpine_A310 presenterades 1971, men detta A310 derivat kom till 1972.
Invirad i plast står en annan Alpine-skapelse som kanske kuden blivit av, A480 kallas denna och skall ha gjorts 1978 och sen på oklara grunder förvisats till evig osalighet i källaren.
Ligier är tillverkare av så vitt skulda saker som Formel-1 bilar och små minibilar med mopedmotorer, 1975 gjordes denna kilformade coupé i samarbete med Renault.
P140 varförsta utskotett för en ersättare till renault 5 och såg dagens ljus 1978, en hel del av denna kom uppenbarligen att gå igen långt senare i Clio.
Så tittar vi in i källarreionerna hos Peugeot en sväng, lilla 104 som kombimodell förvisades hit redan efter den byggts, 1978.
Project E27 var en Peugeot 504 coupemodell främst ämnad för USA-marknaden framtagen 1979 men den fick stanna hemma istället.
Peugeot 505 som coupé kom heller aldrig att förverkligas, denna byggdes 1982.
Och även en elegant cabriolet på 505-modellen gjordes samma år men inte den heller ansågs ha någon framtid.
Peugeot 205 som break kom heller aldrig att förverkligas, denna vagn som kalldes "Verve" gjordes av Pininfarina 1984.
1988 visades ännu en 205 Break upp, ett verk av Contreau och kallades Nepala, inte helelr den visade Peugeot själva något intresse för.
Heuliez har hitta på mycket åt Citroen och är även underleverantör till dom, 1981 visade dom upp en cabriolet på Visa som kom att följas av ett par stycken till men ingenting som sattes i serieproduktion.
I samarbete med Lotus utvecklade Citroen en dräparversion av lilla Visa för rent tävlingsbruk, Den moddade var mer eller mindre en Lotus Esprit med mittmonterad fyra på 2,2 liter och 290 hästkrafter och en Visakaross pressad över det hela. Ett par stycken byggdes med lite olika motorvariationer men Citroens sikte på världscupen i rally med dessa kom av sig 1982.
Namnlös elegant Renault med trolig inblandning av Pininfarina, visad 1987.
Att tänka lite utanför ramarna är ganska franskt, och 1988 syntes det här lustiga projektet som var ett verk av en grupp designstudenter, Pix Band var en genialt tänkt liten kul stadsbil byggd i moduler man kunde plocka isär. Insteg i bilen skedde genom att man vred "klotet" ett halvt varv och öppnade dörren.
PGO tillverkar mest replikor och kitcars idag men 1992 gjorde dom en prototyp till en billig, lättbyggd småbil som kallades Camille.
Heuliez bygger som sagt rätt mycket speccialvagnar åt Citroen och har till och från visat upp egna kreationer. XM gjordes aldrig som renodlad sedan men Heuliez byggde ändå ett par varianter på prov som kallades XM Palace 1992. Pä den första har man förut gett den en rejält tilltagen hjulbas även rätat ut "vecket" vid bakdörrens överkant.
På version två av Palace har man uppenbarligen utgått från en Break, naturligt då Citroen redan hade lejt ut sammansättnignen av stationsvagnarna till dom.
så kallde Kegresser, halvbandvagnar som de kallas efter upphovsmannen Adolphe_Kegresse,senare var Citroen främst med att använda hans koncept främst för militärfordon, men i 20-talets början sågs också denna prototyp som var menad för civilt bruk. De runda skivorna på huvsidorna är antagligen ett slags kraftuttag för att driva andra apparater med remmar.
Emile Claveau har till och från dykt upp i bilhistorien med nydanande konstruktioner, sist presenterades en här: http://smattingar-som-forsvann.html.
Redan 1927 presenterade han den här avancerade prototypen som kallades "Autobloc" och var en självbärande konstruktion med motorn bak.
22CV skulle bli Citroens flaggskepp med V8 motor, framhjulsdrift och en slags automatlåda. Ett par prototyper byggdes och var snubblande nära att sättas i produktion. En roadster på denna visades här: http://lite-mer-som-aldrig-blev-av.html
men totalt handlade det om en provserie på ett 20-tal vagnar. Proppen drogs ur när Michelin övertog Citroen 1935.
Framhjulsdrift kom på modet under 30-talet, franska grenen av Ford byggde vid den här tiden samma modeller som i England och Tyskland men experimenterade med en egen modell som gick under namnet "Tracfort" 1934.
Renaults basmodell Primaquatre stod inför en modernisering precis vid krigsutbrottet, och en uppföljare kom itne ut på marknaden förrän efteråt, men 1941 satte man iallfall ihop den här prototypen som kom att visa vägen för en ny småbil som senare blev 4CV.
kriget tvingade fram många udda lösningar, Panhard hade alltid sina egna, en slags fyrhjulsdriven minikanonvagn från 1940, vad kugghjulen i mitten gör vet nog bara Panhards ingenjörer.
Frankrike hade i viss mån tillverkning på civilt materiel under krigsåren , det gällde att fortsätta hålla landet på hjul. Nästan alla var små enkla elbilar som denna Jaeger prototyp från 1942.
Det anrika Bugatti kom aldrig att repa sig efter kriget, men man försökte sig ändå på att göra en billig småbil. Type 68 hade en liten fyra på 25 hästkrafter och vägde blott 400 kilo, två stycken byggdes 1945-46 och den enda kvarvarande står på muséet i Molsheim.
Renault hade kraft kvar att bygga många intressanta förslag till hur framtidens bilar skulle se ut efter kriget. Denna vagn från 1949 kan närmast sägas vara en MPV och var främst menad för taxibruk. Karossen byggdes Faget Varnet men type ADJ kom aldrig att nå någon serieproduktion.
En större Renaultmodell skulle också tas fram och type 108 gick igenom ett par olika skepnader, en visades här: http://mer-som-vi-aldrig-fick-se.html Men även en sedanet-variant inte helt olik Ford Vedette utprovades också, men så småningom kom detta att bli den helt annorlunda Renault Fregate
I källaren hos Renault har man gömt undan många märkligheter som aldrig fick se dagens ljus, här är ett småbilsexperiment i samarbete med Ghia som gick under namnet project 115 och ser långt mer modern ut än vad den är för denna byggdes redan 1958.
SAmtidigt experimenterade man med frambyggda personbilar, inte bara hos renault men man upptäckte nog rätt omgående att detta var inte vad marknaden ville ha. Project 900 från 1959.
Project 114 var också en bil i samarbete med Ghia, denna skall enligt uppgift tillverkats 1961.
Ovan nämda project 115 fortsatte och här ser vi att grundformen till kommande Renault 16 lagts, denna coupé stod klar redan 1963, två år innan 16 hade premiär.
1965 och project 118, vad som verkar vara första utkastet till renault 5.
Project "R-A-G" stod för Renault Alpine Gordini, de två sistnämda intimt knutna till Renault. Här en prototyp där dessa skulle förenas i en sportvagnsmodell 1966.
Samma år 1966 visade Simca upp en småbil som på sikt skulle kunna konkurrerat med den kommande renault 5, men av type 936 gjorde man inget mer.
SAmtidigt planerades det också för en stor-Simca, 1967 utvärderade man lite olika utförande i designstudion med namnet project 929.
929XA
929XB
929XC
Chrysler tog vid den här tiden kontroll över Simca och i viss mån kom denna modell gå igen som Chrysler 180, som kom att tillverkas i både England, Frankrike och Spanien.
Vi går ner i källaren hos Renault igen och tittar på någonting som kallades "Proto H" 1968.
Där står även en Alpine-prototyp. den extrema Alpine_A310 presenterades 1971, men detta A310 derivat kom till 1972.
Invirad i plast står en annan Alpine-skapelse som kanske kuden blivit av, A480 kallas denna och skall ha gjorts 1978 och sen på oklara grunder förvisats till evig osalighet i källaren.
Ligier är tillverkare av så vitt skulda saker som Formel-1 bilar och små minibilar med mopedmotorer, 1975 gjordes denna kilformade coupé i samarbete med Renault.
P140 varförsta utskotett för en ersättare till renault 5 och såg dagens ljus 1978, en hel del av denna kom uppenbarligen att gå igen långt senare i Clio.
Så tittar vi in i källarreionerna hos Peugeot en sväng, lilla 104 som kombimodell förvisades hit redan efter den byggts, 1978.
Project E27 var en Peugeot 504 coupemodell främst ämnad för USA-marknaden framtagen 1979 men den fick stanna hemma istället.
Peugeot 505 som coupé kom heller aldrig att förverkligas, denna byggdes 1982.
Och även en elegant cabriolet på 505-modellen gjordes samma år men inte den heller ansågs ha någon framtid.
Peugeot 205 som break kom heller aldrig att förverkligas, denna vagn som kalldes "Verve" gjordes av Pininfarina 1984.
1988 visades ännu en 205 Break upp, ett verk av Contreau och kallades Nepala, inte helelr den visade Peugeot själva något intresse för.
Heuliez har hitta på mycket åt Citroen och är även underleverantör till dom, 1981 visade dom upp en cabriolet på Visa som kom att följas av ett par stycken till men ingenting som sattes i serieproduktion.
I samarbete med Lotus utvecklade Citroen en dräparversion av lilla Visa för rent tävlingsbruk, Den moddade var mer eller mindre en Lotus Esprit med mittmonterad fyra på 2,2 liter och 290 hästkrafter och en Visakaross pressad över det hela. Ett par stycken byggdes med lite olika motorvariationer men Citroens sikte på världscupen i rally med dessa kom av sig 1982.
Namnlös elegant Renault med trolig inblandning av Pininfarina, visad 1987.
Att tänka lite utanför ramarna är ganska franskt, och 1988 syntes det här lustiga projektet som var ett verk av en grupp designstudenter, Pix Band var en genialt tänkt liten kul stadsbil byggd i moduler man kunde plocka isär. Insteg i bilen skedde genom att man vred "klotet" ett halvt varv och öppnade dörren.
PGO tillverkar mest replikor och kitcars idag men 1992 gjorde dom en prototyp till en billig, lättbyggd småbil som kallades Camille.
Heuliez bygger som sagt rätt mycket speccialvagnar åt Citroen och har till och från visat upp egna kreationer. XM gjordes aldrig som renodlad sedan men Heuliez byggde ändå ett par varianter på prov som kallades XM Palace 1992. Pä den första har man förut gett den en rejält tilltagen hjulbas även rätat ut "vecket" vid bakdörrens överkant.
På version två av Palace har man uppenbarligen utgått från en Break, naturligt då Citroen redan hade lejt ut sammansättnignen av stationsvagnarna till dom.
Kommentarer
Postat av: jim donnelly - hemmings motor news
We are trying to learn some basic information about Emile Claveau. Can you tell us where and when he was born and died, where and when he worked, and so forth? Can I ask you to send me a high-resolution photo of him standing next to the small truck, the Panhard?
Thanks very much,
Jim Donnelly
Senior Editor
Hemmings Motor News
222 Main St.
Bennington VT 05201 USA
802-447-9565
802-447-9631 (fax)
[email protected]
www.hemmings.com
Publisher of Hemmings Motor News, Hemmings Classic Car, Hemmings Muscle Machines, Hemmings Sports & Exotic Car
Trackback