Nytt i kalendern, tisdagar på Råda Säteri

Bland alla andra små och stora fikaträffar i veckan har ett nytt initiativ tagits i närheten, det vackra Råda Säteri i Mölnlycke bjuder in entusiastfordon på tisdagkvällar i år, och premiären blev ganska välbesökt.

Ford Crown Victoria 1956 i de vackra allén upp till Säteriet.


Och Kenne med Thunderbirden igen rullar in genom grindarna, följd av Fritjof med sin model B Ford från 1932.


Ny bil i bygden, Bullen har bytt bort sin Lincoln mot en fin Pontiac Catalina från 1966, och tre Bonnevilles svänger åt höger i allén en 66:a och två 65:or så har vi bockat av kvällens Pontiacs på närvarolistan.  
   
   
Mats åker flitigt med sin Lincoln 66:a och demonstrerar här alla bilens finesser, som det finns många av. En mycket ovanlig syn, Volkswagen "lyxbuss" SAmba eller Safari som denna hette på olika marknader. Känns igen främst på sina små extra rutor i taket, denna är från 1962 inregistrerad i Sverige första gången 1973 och högerstyrd. Ovanlig syn 2: Oldsmobile F-85 De Luxe från 1962, väldigt udda och sällsynt modell, svensksåld är den också, hela 104 Oldsmobiles såldes i Sverige detta år. Vanlig syn, med relativt ovanlig bil, Ingmars Mercury Monterey från 1968 rör sig flitigt ute på träffarna under säsongen. 

Parken framför Säteriet från 1772 med en Mercedes Benz 170VA från 1952 i förgrunden.


Motorcyklar är välkomna också, fast jag brukar inte ge tvåhjulingarna speciellt mycket utrymme i den här bloggen, men när det dyker upp en äkta Vincent Black Shadow så är det värt att noteras. Detta är ett udnerverk, än idag har ingenting byggts som kommer i närheten av Vincents status, utstrålning eller tekniskt raffinemang. Beskrevs lite närmare här: http://vincent-legenden-myten-maskinen.html 


Andra vågen på kvällen bestod av ett större gäng engelska fordon som rullade in, Rover 2200TC från 1974, Morris Minor Traveller från 1957, MGB roadster och en exklusiv Aston Martin DB2 från 1951 byggd i drygt 100 exemplar.
  
   
Buspadda, D Super från 1970 under rullande renovering, och så droppar det in mer emgelskt, Fina Austin Healeys och en riktig fabriks-sleeper, Sunbeam Tiger. Alpinemodellens 1600cc motor lyftes ur och ersattes av en 260" V8 från Ford Mustang, c:a 7000 byggdes 1964-67 innan Chrysler tog över hela Rooteskoncernen och tyckte inte det var politisktt korrekt att erbjuda en Ford V8 i programmet.  

Chevrolet Master från 1938 står ensam kvar när kvällen börjar lida mot sitt slut. 


Och long distance denna kväll, Francesco från Italien med sin fina Mercedes 200 av första årgången 1968. Dessa tidiga W115 modeller är sällsynta här idag då dels taxirörelsen och rosten tagit kål på de flesta. Francescos bil vet inte vad salt, snö eller slask är och är i toppskick med bara en ägare innan.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback