Hövding från Pontiac
Pontiac, märket som är döpt efter en indianhövding Chief_Pontiac använde även hövdingatiteln Chieftain under åren 1949-58 , denna hövdign är av årsmodell 1952.
Pontiacs hade vi denna tid två framträdande drag, den imponernade kykarprydniaden med hövdingens huvud, som var belyst inifrån, och de särskilda krombanden som gock över huv och bakdel på bilen, som gjorde att dom kallades "Silver Streaks"
Modellerna hette aldrig så, även om det fanns ett emblem med Silver Streak-namnet på bilarna, det var mer en marknadsföringsslogan. utgår man från 1940 hette modellerna Special, de Luxe och Torpedo, där den sistnämnda hade åtta cylindrig motor. 1941 hette basmodellerna Torpedo och Streamliner i en mängd kombinerbara, Custom, Deluxe och uUpervarianter, Torpedon var nu förpassad till att vara basmodell. 1948 försvann Torpedon och inför 1949 var istället Streamliner den modell som hade lägst rang, och behöll dessutom den gamla karossen, och Cheiftain blev toppmodellen. 1952 fanns bara Chieftain i programmet med sexor och åttor, samt hardtopcoupén med tillnamnet Catalina.
Pontiac byggde totalt 271373 bilar av 1952 års modell, och det gav dom en femteplats i försäljningsstatistiken i USA, i Sverige såldes bara 38 stycken detta år, och överlag är amerikanska bilar från 1951-52 relativt ovanliga här, få svensksålda har överlevt, och importen är inte så omfattande heller. Men denna fina Cheiftain de Luxe Eight anlände i slutet av september.
ombonad interiör 1952, och den är utrustad med Hydramatic automatlåda, som var ett populärt tillval hos Pontiac. Man sålde nästan sju stycken automatväxlade bilar på varje manuell.
Pontiacs hade vi denna tid två framträdande drag, den imponernade kykarprydniaden med hövdingens huvud, som var belyst inifrån, och de särskilda krombanden som gock över huv och bakdel på bilen, som gjorde att dom kallades "Silver Streaks"
Modellerna hette aldrig så, även om det fanns ett emblem med Silver Streak-namnet på bilarna, det var mer en marknadsföringsslogan. utgår man från 1940 hette modellerna Special, de Luxe och Torpedo, där den sistnämnda hade åtta cylindrig motor. 1941 hette basmodellerna Torpedo och Streamliner i en mängd kombinerbara, Custom, Deluxe och uUpervarianter, Torpedon var nu förpassad till att vara basmodell. 1948 försvann Torpedon och inför 1949 var istället Streamliner den modell som hade lägst rang, och behöll dessutom den gamla karossen, och Cheiftain blev toppmodellen. 1952 fanns bara Chieftain i programmet med sexor och åttor, samt hardtopcoupén med tillnamnet Catalina.
Pontiac byggde totalt 271373 bilar av 1952 års modell, och det gav dom en femteplats i försäljningsstatistiken i USA, i Sverige såldes bara 38 stycken detta år, och överlag är amerikanska bilar från 1951-52 relativt ovanliga här, få svensksålda har överlevt, och importen är inte så omfattande heller. Men denna fina Cheiftain de Luxe Eight anlände i slutet av september.
ombonad interiör 1952, och den är utrustad med Hydramatic automatlåda, som var ett populärt tillval hos Pontiac. Man sålde nästan sju stycken automatväxlade bilar på varje manuell.
Kommentarer
Trackback