Corvette som kombi.

Upprinnelsen till Corvette Sportwagon lär ha varit en musiker som prompt ville köra Corvette men fick problem att få med sitt trumset...



Så föddes den första "Sportwagon" och detta mynnade ut i att Eckler som var specialiserade på bodykit och trimdelar till Corvette, erbjöd ett kit för att bygga om Corvetter till kombis. Resultatet blev mer funktionellt än elegant.  Senare kom Greenwood in i bilden och byggde en mer genomarbetad prototyp 1975 som såg mycket bättre ut, och just en sådan har precis kommit in i vårt land. 

Nu är rätt mycket höljt i dunkel runt dessa, Greenwood började sälja ombyggnadskit för detta via Eckler och ACI, som även gjöt upp satsen i egen regi. Men enligt vissa källor byggdes även en del kompletta vagnar från Greenwood, men oklart hur många.  Totalt anses det ha blivit ett 50-tal bilar konverterade, inklusive 12 eller ett 20-tal "fabriksbyggda". Vissa källor säger att bara en enda byggdes av Greenwood. 



Baklucka helt i glas som på 1800ES, elmanövrerad. Det konvexa bakpartiet på Corvette från 1974 och framåt kom till på grund av nya tuffare krockprov. I vanliga fall ser dessa 1974 och framåt Corvetter lite klumpiga ut med detta , men på Sportwagon passar det alldeles utmärkt.



Mycket talar för att denna sportwagon av 1975 års modell är just en sådan. På de första bilarna satte man i en större bränsletank, och tog bort reservhjulet, detta för att få ett plant golv. Men ganska omgående förbjöds den åtgärden och senare konverterade bilar var tvungna att ha kvar originaltanken, på bekostnad av att att lastutrymmet fick en bula i golvet.  Denna bil har plant golv, och dessutom Sportwagon emblemet på mittkonsolen såsom prototypen hade, fast dock utan serienummer. På det hela taget känns ombyggnaden "fabriksmässig" och håller hög kvalité, lösningarna är mycket  genomarbetade in och utvändigt och allt skarvjobb är mycket skickligt
dolt.


Rymlig bakdel, och glasrutornas välvning upp i taket ger ett luftigt intryck.
Mittkonsolen , med Greenwood-emblemet

Hur det nu ligger till egentligen med dessa bilars autencitet lär man nog aldrig kunna reda ut riktigt, men det är hur som helst en mycket tuff vagn som har kommit hit och kommer väcka mycket uppmärksamhet vart den än dyker upp.  Men den är inte helt unik, enligt registret finns det redan en Greenwood Sportwagon Corvette innan i landet.


Kommentarer
Postat av: svensson

Intressant och snyggt. Tänk också på hur man gjorde en combi av 50-talskorvetten - och fick idén till Chevy Nomad. Nomad var snygg, dåtida combikorvett var ful.

Postat av: svensson

... för övrigt undrar jag vad den där trummisen hade för trumset. Åtminstone jag skulle ha svårt att få in en ståpuka och en sedvanlig baskagge genom den där luckan.

2011-10-25 @ 19:16:16
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Bildrömmar och drömbilar

Sett en Corvette C6 i Sverige med liknande kit. Ser inte klokt ut, men man vänder ju på huvudet iaf!

2011-10-29 @ 09:38:28
URL: http://www.metica.se
Postat av: Magnus

Läste en artikel i en svensk biltidning från tidigt 80-tal om en firma i USA som byggde om corvetter till 4-dörrars. Kan scanna om du är intresserad.



/Magnus

2012-02-28 @ 14:29:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback