Mer från 57-58-59

Här http://tripp-trapp-trull-57-58-59.html skrevs om några femtiotalare som kom in i somras, u kikar vi på några intressanta bilar som droppat in från just samma årgångar.  

En Ford "plåtcab" Eller Fairlane 500 Skyliner retractable hardtop som den egentligen hette. En mycket populär modell här, de flesta Ford 57-59 som kommer in verka vara just plåtcabbar. 29766 stycken av dessa byggdes 1957.  
 

Det byggdes hela 193162 stycken av Fairlane 500 fyrdörrars sedan, men de syns trots det mycket sällan.  Skylinern har man tagit till vara på mer, fyrdörringarna kördes slut och åkte på skroten, i massor.


Denna sedan har dessutomn tillvalsmotorn "Thunderbird Special 8V" på 312" och 275 hästkrafter.  



Chevrolet Bel Air Sport sedan , som deras fyrdörrars hardtop hette, vacker modell i mycket fint skick från 1957.

1958 och en Edsel, en bil som också är rätt populär i våra kretsar här. Detta är en mycket fin Pacer cabriolet. Edsel blevinte den succé som Ford hoppats på, den floppade, rejält. Bara 1876 Pacer cabbar byggdes och ytterligare 930 i den dyrare Citation serien. 


Edsel skiljde sig från mängden på många punkter, instrumenteringen var djärv med den rullande hastighetsmätaren och tryckknappsautomaten i rattnavet.


Ännu mer spektakulär bil 1958 var Studebaker Golden Hawk, men den var i stort sett oförändrad från föregående år, men det var dåtidens värsting med kompressormatad 289" V8 på 275 hästkrafter. Men bara 878 kunder ville ha detta 1958, Studebaker var trots fina modeller på väg utför vid den här tiden.


Pontiac Star Chief 1959, lång, låg och bred som modet dikterade detta år. Pontiacs hardtop sedaner kallades Vista och i Star Chief serien gjordes 30689 stycken av dessa. Denna har dock lite annorlunda sidodekor än vad skall, kan det röra sig om nån slags "mid-year" modell eller kanske gick dom att beställa med denna dekor utan den långa kromlisten längs sidan.    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback