The Melin collection - California Fords


Bob Schlicht, beg bilförsäljare i Garden Grove visar en Ford Galaxie 500 från 1963, en bil som inte verkar alltför gammal, men redan fått kromfälgar och av allt att döma en omlack.


En blyg Sandra martinez står vid en ganska ovanlig modell, det är ingen Galaxie utan en Custom. Detta var den billigaste serien som gjordes och delades in i Custom och Custom 500. Detta är en "base" Custom tvådörrars sedan, och gjordes i närmare 50000 exemplar. Oftast var dessa modeller inriktade för "fleet use" för, polis, förvaltningar, hyrbilsfirmor och liknande, men detta verkar av allt att döma vara en privatkörd Custom, året är 1965.



Stationsvagnarna hos Ford brukde ofta delas in i Country Squire med trädekor och Country sedan utan. Denna Country Sedan från 1965 ägdes av Ralph Hoover i Sanata Ana och året är 1967.


Fords toppmodell LTD kom 1965 som ett tillvaspaket för Galaxie 500, året efter blev det en egen modellserie. Här syns Jane Odell i Anaheim med en 1967 års LTD coupé.


Den minsta Forden hette Falcon, och här ser vi Al Dittmar på Nabers cadillac i Costa Mesa vid en rätt fin Falcon wagon av 1963 års modell, bilden är tagen 1968.


Mer från Nabers och året är 1970. John Sutherland med en Ford Fairlane 500 club sedan från 1964. Club sedanen med stople var en relativt ovanlig modell som gjordes i 23477 exemplar, mer än dubbel så många köpare ville haden tuffa hardtop coupén detta år istället.  


Sommaren 1969 i SAnata Ana och här är ännu en Fairlane 500 Club coupe, fast av 1963 års modell. Detta år såldes 34764 ståcken sådna här och förhållandet gentemot hardtopen var ungefär detsamma. En hardtop Fairlane 500 kostade också bara 80 dollar mer om man inte ville ha sportversionen med V8 som standard, separata säten och mittkonsol som var runt 200 dollar dyrare.


I Orange County 1967 dök den här Fairlane 500 stationsvagnen från 1965 upp körd av en herr Carl Z. Walch. Han har haft en ganska långa resa dit för bilen har nummerplåtar från Rhode Island på östkusten.


Ford praktiska lilla Econoline vans var populära på den hrö tiden, denna är från 1966 och tjänstgjorde hos Airport Security på Orange County Airport. Denna flygpats bytte 1979 namn till Jown Wayne Airport.


Ny bil i ett nybyggt kvarter, Joan Griffis med en Gran Torino år 1972.

Kommentarer
Postat av: svensson

Ypperliga melinare som vanligt. Hur mycket att ösa ur finns det?



Bilden av den svarta Ford Custom, där du skrev om "fleet cars" som polisbilar, slår mig som en perfekt Men In Black-bil. Moderna myter.

Postat av: Mårten

det finns väldigt mycket kvar att ösa ur :)

2011-10-12 @ 17:14:37
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: svensson

Kul. Vad vore vi utan internet?

2011-10-13 @ 09:28:32
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback