Kromvickar i kvadrat

Ford Fairlane Crown Victoria 1955-56 är en väldigt populär bil här, och har så varit sen de var nya.  Det såldes relativt gott om dessa nya i Sverige, och förhållandevis många finns kvar så någon större importboom av dessa har inte funnits.  Men givetvis fylls det på emellanåt, två stycken kom in ganska nyligen. 


Denna sorgliga skepnad är en 1956 Crown Victoria nyss inkommen från Texas. Den mest åtråvärda modelen idag är de som var utrustade med glastak, bara 603 stycken byggdes 1956 med detta, men denna har plåttak och dessa var betydligt vanligare, 9209 såldes i det här utförandet. Skälet till att glastaket var så impopulärt var dels en extra kostnad på runt 500 dollar, dessutom så blev bilen en bastu i varmare delstater och då kanske man skulle behöva betala ytterligare 500 dollar för en A/C anläggning, en rätt häftig extrakostnad på en bil som i baspriset låg på 2438 dollars. 

Nästa Crown Victoria är lite annorlunda, inte bara att det är en 55:a som är lite ovanligare här, den har dessutom glastaket, och den kommer inte från USA...




Den här Kromvicken såldes ny i Colombia!



Fenspetsen bak är utrustad med blinkers där normalt backljust återfinns, likaså har den oranga insatser i p-ljushållarna fram.


Bilen är förhållandevis välhållen, men kan tänkas brist på korrekta originaldelar i Colombia har framtvingat vissa kompromisser, inrdningen är original sånär som på framsäten från någon nyare, troligen japansk bil... Motorn är lite modernare likaså har den även försetts med tvåkrets bromssystem med servo. Notera ovan att reglage för värme och ventilation saknas, bilen har inget värmepaket alls, tydligen ansågs det onödigt dit den skulle. Däremot sitter det en grov slang i varje framskärm som har var sitt intag brevid kylaren som leder friskluft in till kupén istället.


Dock är den utrustad med den idag sällsynta kombinerade backspegeln och sökarlampan.


Och för oss lite mer nördar är denna plåt väldigt intresant läsning, det är "body plate" som var föregånagre till det standardiserade VIN-systemet, Vehicle identification number.

Övre raden läses U5SF-130515
U = Motor, 272" V8 på 173 hästkrafter
5 = 1955
S = byggd i Somervillefabriken, Massachusetts
F = tvådörrars Victoria coupé 
Övriga siffror är serienumret.

Nedre raden bekräftar att detta är en äkta glastakare med koden "64B" 
"RE" säger att bilens färg antagligen är korrekt, röd och vit.  
"L" är utrustningsnivå i det här fallet Fairlane Crown Victoria, nästa fält är blankt, detta är för varianter av detta, Crown Victoria fanns bara i en modell. 
"09B" är datumkoden för när bilen är tillverkad , den nionde februari 1955. 
"4" är transmission, i detta fall den treväxlade Cruise-o-matic automatlådan. 
"3" bakaxelutväxling, 3:70-1 
Och slutligen "X" som är en sällsynt syn på en sådan här chassiplåt, den står för Export.   

Crown Victoria var en populär bil, hela 35164 stycken såldes 1955 varav 1999 hade det genomskinliga taket. Men denna gimmick blev som sagt ingen succé för året efter såldes som nämndes bara 603 stycken med glastak, eller såldes gjorde dom egentligen inte. Många 56:or förblev osålda och där har vi förklaringen till varför just Kromvicken alltid varit såpass vanlig i vårt land, för många av de osålda bilarna skeppades över till Sverige för att säljas här. 



Kommentarer
Postat av: Grandprix63

Tankluckan på den röd-vita? Såg den ut så där original eller är det nåt som tillkommit efter att man hängt på det fula connie-kitet? Har aldrig fyllt bensin i en 55-56 Ford så det är därför jag undrar

Postat av: lincolncadillac

Tanklocket skall väl vara bak nr-skylten (imitten alltså) så detta e väl Custombyggd lucka!!

2012-02-29 @ 23:20:08
Postat av: mullis

väldigt mycket vetande, imponerande,

håller med föregående om kitet, hemskt

2012-03-01 @ 08:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback