Mercury x2

Två fina Mercurys anlända nästan samtidigt till Nordtrafiks terminal och båda är värda en närmare titt, och en jämförelse. Det hände massor på teknik och formfronten under bara några år, och det exemplifieras ypperligt av dessa två bilar. 

 
Första Mercuryn är en sedan från 1950, detta var Mercurys första efterkrigskaross som kom i april 1948 och byggdes fram till 1951 med små modifikationer. Då var det en ny modern pontonkaross i tidens anda, men var passé inom bara ett par år. Bakhängda bakdörrar gav ett bekvämt insteg men detta var också en lösning som mer eller mindre hade försvunnit vid den här tidpunkten. 

 

1950 byggdes 293658 Mercurys, av dom var 132082 av fyrdörrarsmodellen "Sport sedan" Mercury hade inga modellnamn på den här tiden, först 1952 införde man två modellserier som hette Custom och Monterey.
Motorn var en halvtopps V8 på 255 kubiktum och 110 hästkrafter.


Inuti är det fortfarande tydliga spår av 30-tal och Art deco. Jätteratt, dova färgtoner, grova tygmaterial och startar gör man med pedal.  Treväxlad manuell låda med rattspak, automatlåda fanns inte till dessa.


Nästa mercury är från 1955 och här ser man hur otroligt mycket som hände på bara ett par år. Så även under skalet, nu hade man en 200 hästars modern toppventils V8 på 292 kubiktum, 12 volts elsystem, automatlåda, styr och bromsservo, elstyrt säte med mera fanns på tillvalslistan.  

Detta är Mercurys ovanligaste modell 1955, Montclair med glastaket hade tillnamnet Sun Valley och bara 1787 stycken beställdes med detta. Totalt byggdes 329828 Mercurys det här året.


Inuti skiljer det sig diametralt från 1950, nya material ny extrem formgivning i rymdålderns tecken, ljusa toner  och blanka paneler i kontrast till fräscht grönt, och glastaket ger en luftig känsla. 
 
 


Kommentarer
Postat av: mullis

vackra bilar bägge två

2012-01-23 @ 08:19:39
Postat av: Lars Karlsson

Angående 1950 Mercury Sport Sedanen.

Modellnamn introducerades redan 1950 och inte 1952. Detta år 1950 är det första för den lyxiga Monterey 72C coupé som hade svart De Luxe Montereyratt som standard. Notera att denna 1950 Sport Sedan har den extremt ovanliga optional gråa Montereyratten. Oystervita och gråa Montereyrattar gick att köpa som option över disk. Man tror att endast ca. 800 ex. byggdes av 1950 Monterey 72C. Färgerna var svart/gul, blå/blå och röd/svart eftersom de alltid hade vinyltak.

Motorerna var aldrig några halvtoppar utan enkla sidventilare t.o.m. 1953.

Man startade INTE med padal utan med en tryckknapp på instrumentpanelen.

Det fanns visst automat i denna karosstyp ty 1951 kunde man få Merc-O-Matic lådan.

Det fanns ytterligare en modell utöver standard coupé och Monterey coupé 1950 och det var en extremt lågproducerad Business Coupé. Det var en förenklad och billigare modell än en standard coupé.

2012-05-27 @ 19:33:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback