Öppet i prototypverkstaden

En del öppna vagnar vi aldrig fick se...


Hawker VIII är det inte känt så mycket om egentligen, troligen inte ens menad att komma produktion men den är ganska intressant med mittmonterad V8, från Australien 1950


Små fyrsitsiga tourers var en ganska populär karosstil i Australien, denna dock byggd på prov av Austin hemma i England 1953 , men någon A30 tourer blev det inte i slutändan ändå.


Ett annat transkontinentalt arbete var lilla Nash/Hudson Metropolitan som byggdes hos Austin i England. Från början hette den dock inte Metropolitan utan kallades under hela utvecklingen för NK.I, och detta är just den slutgiltiga NK.I prototypen. De allra första levererades 1953 till återförsäljarna med NK-emblemen på, fast man hade skickat med Metroplitan-emblemen och en skriven not att byta till dessa omgående. 


Hudsons kortlivade modell Jet var för tiden en ganska liten bil, introducerades 1953, försvann 1954. Bara 2-dörrars och fyrdörrars modell fanns i programmet, men en ganska snitsig cabriolet byggdes i ett enda exemplar på försök. 


Willys egendomliga Jeepster kom redan 1949 och var ett mellanting mellan en Jeep och en sportbil, en cross-over som vi skulle säga idag. Mer ett rent nöjes och fritidsfordon är praktisk bil. 1962 byggde Willys do Brasil en egen Jeepster på Rural-modellen som kallades Saci, men den kom aldrig i produktion. 


1968 och en Volkswagen 411L utan tak. Den ansågs inte ha någon framtid utan parkerades på museet rätt omgående. 

  
Så hoppar vi fram till 1980 och då byggde Volkswagen en Jetta cabriolet, som också den åkte raka vägen in på museet den också. 


En bil som skulle kunnat bli en succé, tuffa Corrado cabriolet, ett par stycken byggdes runt 1993 men nådde aldrig produktion. 


Opel byggde en futuristisk Spider på Corsa redan 1982, aldrig menad för produktion, men 1984 byggde GM i Spanien denna cabrioletprototyp på Corsa, som inte heller den blev av. Dock kom ett annat spanskt företag, Emelba att konvertera Corsas på beställning efter liknand emall.


Corsa Spider 1987 prototyp från Irmscher som inte heller den fick grönt ljus från Opel. Men även i detta fall så kom Irmscher att tillhandahålla ett kit för att bygga om din Corsa själv.


Öppet från Öst, Lada Samara Bohemia var mest en utställningsbil, en show-car för att pejla intresset på en poppig lada, den kan dock byggts i ett litet antal runt 1995. 


Anrika Oldsmobiles modellutbud krymptes och märket förde en ganska tynande tillvaro de sista åren fram till nedläggningen 2004.  Men 2001 hade man tydligen vissa framtidsutsikter med denna prototyp till en sportig cabriolet på Alero-modellen. 


2002 visade Mercury upp den här bilen , som egentligen var en show-car men ser väldigt produktionsmässig ut. En fullstor cabriolet med fina utrymmen precis som förr, namnet på den var också det från fornstora dar, Marauder. 

 


Kommentarer
Postat av: Gubben

Själv gläds jag av Alfa Romeos klassiska spider som verkligen lämnade prototypstadiet och överlevde både 60-, 70-, 80- och tre år in på 90-talet. Svårslaget i "öppna mästerskapet"?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback