Werners vackra Adria

 
 
Steyr-Daimler-Puch har en något rörig bakgrund, som ursprungligen daterar sig tillbaks till 1830 och det österrikisk-ungerska imperiet. Men låt oss spola fram bandet till 1950-talet och dess licenstillverkning av Fiat som började 1953. 1957 började man även bygga lilla Fiat 500 under Puchs namn.  En skillnad var att dessa österrikiska Fiats fick en tvåcylindrig boxermotor  på 16 hästkrafter.

Werner Hölbl i Wien såg en potential i en specialmodell av denna, såsom det florerade massor med sådana baserade på Fiat i Italien skulle det vara väl till pass med en liten sportig inhemsk coupé.  Werner behövde inte ställa sin förfrågan till något av de kända formgivarna och designhusen, för han var utbildad fordonsdesigner själv, dessutom hade hans far en välförsedd verkstad med allt som kunde  behövas för att bygga en kaross.  Adria TS började ta form 1961.  
 


Först byggdes två prototyper på 500-basen och den större 25 hästars boxern. Men test visade att hjulbasen blev väldigt kort i förhållande till prestanda, istället valde Walter att baserade den på den lite längre 700C stationsvagnen, och den slutliga Adria tog form 1962. Siktet var ställt på serieproduktion i Steyr-Puchs regi, men Fiats intressen i bolaget ställde dock till det. Fiat var mycket intresserade av coupén, men då ville dom använda Fiats egna motor istället, som var betydligt klenare och råare än Steyrs egen.  Men pressen och allmänheten var i högsta grad positiv när den visades upp på utställningar, fast kalkylen skulle visa att den lilla Adrian skulle bli en ganska dyr bil, runt 40 000 Schilling, gentemot 500:ans baspris på 23 000.
 


Så drömmen om att serieproducera Adria TS gick om intet, men ändå hanns det byggas 18 exemplar av den innan Werners projekt slutligen förpassades till bilhistoriens kuriosaavdelning. Av dessa skall två stycken fortfarande finnas kvar.  
 
En annan design frön Hölbl från dennatid Gamma-64 baserad på NSU
 
Och den vackra OSI 20MTS var också till stor del Hölbls verk.

Werner Hölbl själv kom att gå vidare till Opel, där han var delaktig i att ta fram Opel GT. Sen kom  han  att arbeta med bland annat OSI , där han låg bakom den vackra 20MTS coupén som gjordes på Ford Taunusbas. från 1972 öppnade han eget kontor och Werner är än idag verksam inom industridesign.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback