Snabbast på snön med Boss Cat
Arctic Cat Enterprises, en av USA:s ledande tillverkare av snöskotrar, låg bakom projektet med "Boss Cat" 1971.
Rekordjakten för Arctic hade redan smygstartas med en trimmad snöskoter 1969 som i efterhand kom att kallas "Boss cat 0" den bestod av en "vanlig" skooter som försetts med tre tvåcylindersmotorer på ett gemensamt vevhus, tvärställd i fronten. den var god för farter upp till 160km/h. Men fort vill gärna ha mer och under 1970 började man med under ledning av Dennis Ray bygga den extrema Boss Cat.
Den byggdes i ett avancerat rörramschassi som försågs med en 800cc Hondamotor som i sin tur var kopplad till en "turbonique" Detta var en slags raketdriven turbin som var ganska populär i dragracing vid den här tiden. När den tändes gav extra kraft på direkt på drivaxlarna, och precis hur mycket effekt som helst. Man räknade att med turboniquen handlade det totalt om runt 1000 hästkrafter! Rekordkörningarna handlade om den klassiska kvartsmilen, 402 meter och vid en körning 1972 uppnådde Dale Cormican 200km/h på ungefär halv effekt innan saker gick galet, Dale undkom oskadd, Boss Cat gjorde det inte, då den fattade eld och totalförstördes.
Men man hade samtidigt börjat bygga på Boss Cat 2, med avsevärt bättre aerodynamik skulle slå deras egna rekord. Tvåan var lite omdiskuterad då den mest liknade en racerbil på medar i sin konstruktion, och hade även en vanlig 327" Chevrolet V8 som borrades till 375" och försågs med metanolinjektering. Nu hade man även automatiska brandsläckare ombord, vilket man dragit lärdom av från den första Boss Cat. Brandsläckarna kom till användning med, Boss Cat 2 fattade eld vid två tillfällen under försökskörningar. I händerna på Charlie Lofton nåddes högsta noteringen i slutfart 208km/h på ett NHRA-event i Coon Rapids, Minnesota i mars 1972. Boss Cat II kom dock att få ett fortsatt liv, efter Arctic Cats konkurs 1983 köptes den loss av Paul Groth som trimmade den rejält, och skall ha kört hela 268km/h med snökatten nu omdöpt till "Bud Sno King."