Svärm på Säve 1948

 
Hornet är namnet på en elak bålgeting, och i De Havillands tradition att döpa sina plan efter flygande otyg så passade det namnet perfekt på denna maskin.  I Maj 1948 besökte dessa Hornets ur 65:e skvadronen Göteborg och flygbasen F9 ute på Säve.  Det var en stor händelse för svenska flygvapengrabbarna att få se dessa främmande maskiner. Och likaså var det för det brittiska flygarna, som här var ute på sin första utlandsvisit efter krigsslutet.  
 
Hornet var vidareutvecklad ur den framgångsrika Mosquiton, flög första gången 1944, men togs inte i tjänst förrän 1946. Det var ett snabbt plan med sin toppfart på 760km/h, ett av de snabbaste kolvmotorplanen som fanns. Hornets användes också flitigt från hangarfartyg och fick rollen som jakt och attackplan, senare kom dom få en mer sekundär roll som fotospaningsplan. För vid den här tiden hade propellerplanen nått sina optimala prestanda, och de betydligt snabbare jetplanen tog över dess roll. 65:e skvadronen med sina Hornets transferrerades till Singapore, och de sista planen av denna typ togs ur tjänst 1956. 
 

Kommentarer
Postat av: Göran Dahlgren

Har alltid gillat Mosquito (och även Hornet). Några Mosquito-attacker blev världsberömda, t ex den mot Shellhuset i Köpenhamn - ett kombinerat (mindre) fängelse och högkvarter för Gestapo. Fångarna blev förvarnade och några kunde rymma, såvitt jag minns.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback