Senare Sodomkas

Den tjeckiska karossfirman Sodomka har vi stött på tidigare här:
http://kacka-tjecker-sodomka.html

Efterkrigstiden blev som nämnts en omställning för dom, nu gällde det busskarosser, släpvagnar och kommersiella fordon. Dock hade dom vid sidan av de fina lyxbilskarosserna sedan länge tillverkat just sådana.
 
Tatra T28 buss från 1934 med Sodomka kaross, mer funktionell än elegant.


Skoda 706 turistbuss från 1958 med betydligt elegantare linjer.


Denna tatra T130 drar på ett matchande kylsläp från Sodomka, eller Karosa International som de kom att heta.


1967 presenterade man LP30, som var en egendomlig slags kollektivhusvagn, eller mer en övernattningsvagn, med plats för 30 personer!


Husvagnssidyll 1970 med en SW-1, husvagnar hade Sodomka gjort sedan 20-talet, oftast lite lyxigare än det här.


Vid krigsslutet hade man redan dragit upp riktlinjer för kommande produktion, men därav blev inte mycket, ett par Aero Minor cabrioleter byggdes iallfalla runt 1947 innan staten övertog firman.


En del prototyparbeten kom ändå att utföras, denna Skoda 400 Special från 1956 var en experimentbil med glasfiberkaross.




Skoda 976 från samma år stannade på prototypstadiet och var det sista uppdraget de hade i den här vägen.



Kommentarer
Postat av: Moppe-rejsarn

Det här var ju intressant Sodomka hade jag ingen aning om tidigare.



Kollektivhusvagnar används än idag.



<a href="http://farm1.static.flickr.com/176/399748150394c337ff8o.jpg">Das Rollende Hotel</a>



Har sett deras välorganiserade övernattningar när resenärerna kommenderades in i sovkabinerna i turordning medan resten står i givakt..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback