Käcka Tjecker - Sodomka
Joseph Sodomka startade en vagnsmakarverkstad i Böhmiska Vysoke Wyto 1895, i det som nu är Tjekiska republiken. På 20-talet började man även att producera automobilkarosser och kom att bli landets mest renommerade i branschen.
I första hand förågs inhemska märken med spcialkarosser, såsom Skoda, Tatra, Praga, Walter och Aero.
Tatra typ 80 från 1929 med elegant cabrioletkaross.
och en Tatra typ 52 med Tatras mer typiska front för tiden, 1931
Aero byggde relativt små bilar, men Sodomkas kaross på denna är inte desto mindre elegant, Aero 1000 Minor från 1933.
Aero 30 var något större och denna Sodomka-kaross är från 1935.
Ännu en Tatra, en typ 70A från 1935 med elegant coupékaross, och är dessutom en hardtop.
Sodomkas karosser kom även att vinna internationell ryktbarhet, och därigenom kom en del uppdrag att göras på utländska vagnar också. Som denna Packard 1101 tourer från 1934.
Sodomka-coupé på Lancia Astura 1937.
och en Hudson 1936.
1938 försågs en Rolls Royce med De ville kaross.
Även en Bugatti type 57 fick Sodomka-kaross, denna är en av väldigt få Sodomka-bilar som överlevt till våra dagar.
La Salle cabriolet byggd 1938.
Sodomka var tidigt ute med strömlinjeform, man hämtade mycket inspiration från övriga Europa för att kunan bygga efter senaste mode mer än att behålla traditionell stil, denna Walter regent tourer presenterades 1934.
Aero 30 coupe från 1936.
Och en Aero 50 från 1939, man ser att mycket inspiration har hämtats från franska Figoni&Falashi, som har skrivits om innan här: http://flamboyanta-figoni.html
Ett par öppna karosser byggdes också under namnet Dynamik , också dom på Aero 50 chassi, denna från 1939 är den enda som existerar idag.
Skoda 913 Superb med hardtop sedankaross redan 1939.
Vid krigsutbrottet och okupationen av landet kom Sodomka att få ställa om tillverkningen till bussar, ambulanser och liknande fordon för militärt bruk. Men man gjorde 1942 denna limousine, på order av ockupationsmakten får förmodas då den är byggd på ett tyskt Maycbach SW-42 chassi.
Under de senare krigsåren hade man redan börjat planera för nya serier av karosser för främst Skoda, men det tog ett tag för industrin att hämta sig, och när man hade gjort det ett par år senare så fanns det itne någon större marknad för dyra specialkarosser.
Dessutom hade Sodomka nu förstatligats, eller som det hette officiellt i den nya regimens deklaration att Joseph Sodomka jr "donerade" verksamheten till den nya staten och som "tack" för sin frikostighet fick han sitta kvar i styrelsen...
Men 1950 tog kommunistpartiet helt över styret av Sodomka, och produktionen kom mest att utgöras av komersiella fordon. Dock gjorde man en del specialvagnar vid sidan om. Som denna Tatra T600 som gavs i present till Joseph Stalin.
1953 byggde man denna paradvagn för försvarsministern general Cepicka att kunna inspektera sina trupper. Den är egendomligt nog byggd på ett Mercedes 770K-chassi från tiden före kriget.
Man kom även sporadiskt fungera som prototypverkstad åt Skoda, men fram mot slutet av femtiotalet så upphörde helt tillverkningen av specialbilar hos Sodomka, eller Karosa National Enterprise som det nu hette. Nu byggdes bara busskarosser, släp och husvagnar. Idag är resterna av Sodomka en del av Iveco och verksamma i Slovakien.
Jag är full av beundran! Ännu en förnämlig sammanställning bilhistorik!
Det där hade man ingen aning om, innan det här.
Man lär så länge man lever.